АНОТАЦІЯ ПЕРСПЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
Номінація: «Компетентнісна освіта: виховання і розвиток»
Секція: «Виховна взаємодія»
Тема досвіду: «Індивідуальна траєкторія навчально-виховної діяльності учня – основа формування самодостатньої особистості»
Інформація про автора досвіду:
Чередниченко Інна Борисівна,
учитель фізики, учитель вищої категорії
Контактна інформація про навчальний заклад (освітню установу): Запорізький багатопрофільний ліцей № 99 Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор: Солдатєнко Ольга Василівна
Адреса школи: 69114, місто Запоріжжя, вулиця Гудименка, 13-А;
тел.: (061)224-93-08 (09); email: litsey99@ukr.net
сайт ліцею http://litsey-99.at.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду
Провідною метою Запорізького багатопрофільного ліцею №99 є формування позитивного освітнього простору, що забезпечує розкриття резервів творчого потенціалу і виховання високодуховної особистості з активною громадянською позицією, готової до компетентного вибору життєвого шляху і продовження освіти.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
В умовах українського суспільства на сучасному етапі постає необхідність формування ставлення особистості до суспільства і держави, яке проявляється в патріотизмі, національній самосвідомості, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин. І саме школа повинна завжди бути державно-громадським загальноосвітнім навчально-виховним закладом, який організовує свою діяльність у відповідності до національної культури і національних традицій, яка за змістом, формами роботи відповідає національно-культурним потребам України, її становленню і розвитку як суверенної держави.
На даному етапі в Україні йде становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Тому методи виховання та навчання повинні бути адекватні сучасним технічним можливостям і сприяти гармонійному входженню дитини в інформаційне суспільство.
Науково-теоретична база досвіду
Теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", програма МОН України «Основні орієнтири виховання», Концепція переорієнтації освітньої системи ліцею №99 на компетентнісно спрямований підхід до освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання, Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
Стисла анотація досвіду
Вид проекту за характером новизни – модифікаційний, полягає в комплексному, системному, науковому підході до технології планування виховної роботи в основній школі, у створенні системи виховної роботи класного керівника багатопрофільного ліцею шляхом інтеграції особистісно орієнтованого підходу, технології саморозвитку особистості (за Г.К.Селєвко), технології індивідуального стилю навчальної діяльності, інформаційно-комунікативної технології, основних орієнтирів виховання та основних принципів національно-патріотичного виховання.
Зміни в суспільстві вимагають нових підходів до визначення змісту діяльності педагогів. Класний керівник – духовний посередник між суспільством і дитиною в освоєнні культури, накопиченої людством. Побудова та розвиток системи виховної роботи в класі були спрямовані на формування творчої особистості, яка легко орієнтується в сучасному інформаційному світі та є справжнім патріотом своєї країни.
Модель виховної системи
Мета моєї виховної роботи – розвиток особистості, здатної до творчого самовираження, до активної життєвої позиції в самореалізації і самовизначенні навчальної і професійної діяльності.
Задачі виховної системи:
- Формування розвиваючого морально і емоційно сприятливого внутрішнього і зовнішнього середовища для становлення особистості.
- Формування індивідуального стилю навчальної діяльності школяра.
- Формування високих духовно-моральних принципів та громадянської відповідальності, відданості своїй Вітчизні.
- Формування здорового способу життя підлітків і молоді, профілактика алкоголізму, правопорушень і бездоглядності.
Принципи виховної системи::
- Особистісно-орієнтовані принципи.
- Культурно-орієнтовані принципи.
- Діяльнісно-орієнтовані принципи.
- Ліцей – частина освітнього та зовнішнього середовища:
Напрями роботи з класом:
- цивільно-патріотичне виховання;
- духовно - моральне виховання;
- інтелектуальний розвиток;
- художньо - естетичне виховання;
- трудове виховання;
- спортивно-оздоровче виховання;
- профілактика асоціальної поведінки;
- робота з батьками.
Цілі впровадження ІСНД:
- для з'ясування причин неуспішності учня в предметі;
- для роботи в режимі індивідуальної траєкторії навчання;
- для забезпечення диференціації навчального процесу в умовах класно-урочної системи та/або для забезпечення індивідуальної психолого-педагогічної підтримки на уроках;
- для проектування або вибору вчителем форми роботи і педагогічної взаємодії в предметній позаурочній діяльності;
- для розвитку здатності дітей до саморозвитку;
- для управління зростання професійної компетентності вчителя.
Можливості ІКТ як засіб організації і оснащення виховного процесу:
- як засіб для створення інформаційно-методичних матеріалів і документів;
- як засіб забезпечення наочності (презентації, відеоролики, відеофільми та інші демонстраційні форми);
- як засіб пошуку, обробки та зберігання інформації ;
- як засіб комунікації (сайт, електронна пошта, форуми, чати тощо).
Завдання громадянсько - патріотичної культури школярів:
- виховувати особистість, яка усвідомлює гідність людини, терпимість;
- формувати вміння розв'язувати конфлікти ненасильницьким шляхом;
- виховувати громадянські почуття школярів: повагу до свого народу, тягу до місця свого народження;
- формувати шанобливе ставлення до життя, усвідомлення права кожного на життя;
- сприяти відсутності ксенофобії у ставленні до представників різних народів;
- виховувати «Людину світу» з глибоким національним корінням та почуттям патріотизму, національної самосвідомості;
- формувати громадянську позицію учня: «Я - українець».
Результативність впровадження досвіду
- підвищення мотивації учнів до навчання;
- підвищення пізнавальної активності учнів;
- активна, результативна участь учнів класу в учнівських олімпіадах та захисті робіт МАН;
- вміння працювати з різними джерелами інформації;
- підвищення кваліфікації вчителів;
- можливість інтерактивності та оперативного зворотного зв'язку;
- активне громадянсько-патріотичне життя учнів;
- створення комфортного середовища всередині класу.
Репрезентація досвіду
- Досвід представлено на конкурсі «Класний керівник-2015».
- Досвід представлено на засіданні творчої групи «Духовність» у процесі реалізації завдань дослідно-експериментальної роботи.
- Доповідь про використання традиційних засобів ІКТ представлено на засіданні творчої групи «Інформатизація» та предметно-методичної кафедри.
- Досвід репрезентований та використовується в ЗБЛ № 99.
Теги: ІКТ, комунікації, особистісно орієнтовані принципи, цивільно-патріотичне виховання, профілактика асоціальної поведінки, впровадження ІСНД.
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/folderview?id=0B1KatLaoIeOtamMxa1oybUdDSGc&usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B4i2MRbEwB0hQ1hUM3NaSGoySms/view?usp=sharing |