Формування навичок самоврядування та соціальної активності учнів школи засобами проектної діяльності
Квас Наталія Миколаївна, педагог-організатор, вчитель української мови та літератури, І категорія
Запорізька загальноосвітня школа I-IIIступенів №84 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор: Діденко Зоя Василівна,
Адреса: 69104, 16-А, м. Запоріжжя, вул. Північнокільцева,
Телефон: (0612) 769-80-34,
E-mail: school84.zp.ua@gmail.com
Сайт: http://school84.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Формування навичок розвитку особистості, спроможної розв’язувати як щоденні, так і масштабні завдання. Саме залучення учнів ЗОШ № 84 до проектної діяльності в учнівському самоврядуванні є підґрунтям для формування соціально активної особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність та перспективність досвіду полягає в створенні моделі взаємодії педагогічного, учнівського і батьківського колективів щодо розвитку соціальної активності учнів, виховання почуття власної гідності і надання їм можливості виявити себе у життєдіяльності закладу шляхом реалізації проектної діяльності. Досвід сприяє розвитку учнів школи на кращих національних традиціях, вирішенню назрілих питань навчально-виховної діяльності закладу.
Науково-теоретична база досвіду: Ідею самоврядування досліджували і застосовували П.Ф.Каптерєв, А.Я.Герд, Ф.Ф. Резнер, В.А Караковський, О.С Газман, Т.Є.Конников, В.М. Коротов, Б.С. Набока. Питання роботи СУ в навчальних закладах описані в роботах Н. Гайтан «Шкільне самоврядування: розвиток активності учнів», О.Спекторенко, Л. Цимбалюк «Джерала учнівського самоврядування», Г.Беженар «Учнівське самоврядування як засіб соціалізації школяра», О.Сарібіатов «Самодіяльність учнів у школі: соціологічний вимір». Сучасні учені М. Махмутов, І. Лернер, П. Підкасистий проектну методику вважають такою, яка сприяє формуванню життєтворчих компетентностей учнів. За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним, він передбачає нові конструктивні поєднання відомих педагогічних ідей, технологій і методик навчання.
Стисла анотація досвіду: Як показує практика, в ЗОШ № 84, проектна діяльність – одна з найперспективніших складових виховного процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні. На основі проектів – модулів розробляються проекти реалізації акцій та колективних творчих справ. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту на засадах учнівського самоврядування.
Результативність впровадження досвіду: Організація проектної діяльності учнівського самоврядування ЗОШ № 84 довела, що проектування – комплексна діяльність, якій властиві:
- ознаки автодидактики (учасники проектування ніби автоматично, без спеціально означеної дидактичної задачі з боку організаторів засвоюють нові поняття, нові уявлення про різні сфери життя, про виробничі, особисті, соціально-політичні відносини між людьми, нове розуміння змісту тих змін, яких вимагає життя;
- участь у проектній діяльності ставить дітей і дорослих у позицію господаря життя, тобто проектування виступає як принципово інша суб’єктна, а не об’єктна форма участі в соціальній діяльності;
- проектування — це специфічний індивідуально-творчий процес, який вимагає від кожного оригінальних нових рішень і в той же час це процес колективної творчості;
- навчання учнів основам самоуправлінської діяльності та формування лідерської позиції;
- результативність участі у шкільних та міжшкільних конкурсах та акціях.
Репрезентація досвіду: Матеріали були репрезентовані на рівні закладу на учнівській конференції самоврядування, офіційному шкільному сайті та опубліковані в інтернет-виданні на методичному порталі http://metodportal.com/node/31323.
Посилання на матеріал: http://school84.zp.ua/index.php/2012-07-22-15-35-57/metodychna-robota/profesiini-konkursy
|