Анотація перспективного педагогічного досвіду
Номінація: «Компетентнісна освіта: виховання і розвиток».
Секція: «Виховна взаємодія».
Тема досвіду: «Фасилітативний стиль педагогічної взаємодії як невід'ємна складова позитивного виховного простору в початковій школі»
«Світ, у якому житимуть наші діти, змінюється
у чотири рази швидше, а ніж наші школи».
Віллард Деджет
Інформація про авторів досвіду:
Сахарова Світлана Андріївна, вчитель початкових класів ЗБЛ №99, педагог вищої категорії.
Рильцева Людмила Олександрівна, вчитель початкових класів ЗБЛ №99, педагог вищої категорії, «Старший вчитель».
Репетун Тетяна Валентинівна, вчитель початкових класів ЗБЛ №99, педагог І категорії.
Кобець Ніна Сергіївна, вчитель початкових класів ЗБЛ №99, педагог ІІ категорії.
Контактна інформація про навчальний заклад:
ЗАПОРІЗЬКИЙ БАГАТОПРОФІЛЬНИЙ ЛІЦЕЙ № 99 ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ вул. Гудименка 13-а, м. Запоріжжя, 69114, тел./ факс: (061) 224-93-09, E-mail: litsey99@ukr.net ; адреса сайту http://litsey-99.at.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Провідною ідеєю досвіду є створення педагогом - фасилітатором (фасилітація (від англ. Facilitate) - допомагати, полегшувати, сприяти, посилювати) умов для саморозвитку та самореалізації, властивих кожній дитині природних здібностей та якостей для її успішної соціалізації.
Запровадження фасилітативного стилю виховання та навчання молодших школярів має допомогти підтримати дитину в її прагненні до самовдосконалення, сприяти її особистісному зростанню, розкриттю здібностей, пізнавальних можливостей, актуалізовувати ціннісне ставлення до людей, природи, національної культури на основі організації гуманістичного, діалогічного, суб’єкт-суб’єктного спілкування, атмосфери безумовного прийняття, розуміння та довіри.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Час рухається вперед, і ХХІ століття ставить перед педагогами особливі завдання, які потребують негайного переосмислення змісту, методів, прийомів і технологій виховання, зміни ставлення до особистості учня як до суб’єкта, відмови від авторитарно-дисциплінарної педагогіки, створення умов для успішного самоствердження особистості школяра. Альтернативою традиційним методам навчання і виховання є гуманістична практика. Перебудова традиційної системи виховання і навчання здійснюється за такими напрямками: створення психологічного клімату довіри між вчителями та учнями; забезпечення співпраці у прийнятті рішень між усіма учасниками навчально-виховного процесу; актуалізації мотиваційних ресурсів навчання; розвиток у вчителів особливих особистісних настанов, найбільш адекватних гуманістичному навчанню, допомога вчителям та учням в особистісному розвитку.
Процес виховання не може бути стереотипним і упередженим, він потребує постійної модифікації, вивчення досвіду минулого та пристосування до сучасних реалій.
Завдання педагога створити відповідні умови для розвитку компетентнісної особистості, яка у подальшому житті зможе проявити себе як суспільно-корисна особа.
Науково-теоретична база досвіду:
В сучасній педагогіці існує багато визначень поняття «фасилітація».
В своєму досвіді ми спираємося на таке визначення: фасилітація – це позитивний вплив на учня , на клас з метою створення сприятливої атмосфери, зростання впевненості учнів у своїх силах, стимулювання та підтримки у них потреби в самостійній продуктивній діяльності.
Для усвідомлення теоретичних засад формування педагогічної фасилітації потрібно звернутися до наукового доробку вітчизняних і зарубіжних учених, в якому досліджуване явище має свої витоки, насамперед, до гуманістичної парадигми існування людства, що належить до числа фундаментальних ідей світової педагогіки: фасилітуюча взаємодія (О.Димова), фасилітуюче спілкування (О.Врублевська, В.Суміна), фасилітаційний вплив (Г.Балл, О.Кондрашихіна), гуманістична концепція формування особистості (К.Роджерс), взаємозв’язок спілкування з розвитком особистості (О.Леонтьєв, Б.Ломов, І.Зимня, Л.Виготський, ). Молодший шкільний вік за І.Д.Бехом виявляється сприятливим щодо виховання у дитини фундаментального для її морального розвитку новоутворення, яким є здібність цінувати особистість людини. М. Красовицький вважає за необхідне зберегти усе найкраще, що виправдало себе у виховній практиці педагогів-гуманістів.
Стисла анотація досвіду:
У досвіді розглянуто проблему формування педагогічної фасилітації вчителя як специфічного виду його педагогічної діяльності. Проаналізовано традиційні погляди на розуміння вченими сутності педагогічної фасилітації вчителя та сучасні підходи до її формування . Науково обґрунтовано сутність, структурно-компонентний склад досліджуваного феномена, визначено способи формування педагогічної фасилітації на учнів у процесі навчання.
Вид роботи за характером новизни – модифікаційний. Використання та раціоналізація відомих педагогічних підходів, ідей, форм і методів роботи дозволяє створити комплексну систему культорологічної освіти, що включає цілі, задачі, зміст, форми, методи та засоби реалізації, які сприяють підвищенню якості виховання засобами як традиційних, так і інноваційних технологій (інтерактивних, комп’ютерних, ІСНД) в умовах позитивного освітньо-виховного простору.
Результативність впровадження досвіду:
Практична значущість досвіду полягає в створенні передумов для успішного вирішення таких проблем:
- забезпечення сприятливого психологічного клімату в класі;
- формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з притаманними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні засобами виховання в колективі.
Результатом впровадження досвіду є зростання зацікавленості та ініціативності вихованців в активній співпраці, спілкуванні (в межах одного класу, в класах паралелі). Так в багатопрофільному ліцеї № 99 в паралелі других класів було успішно проведено низку позашкільних заходів, а саме:
- традиційні ліцейські заходи – День здоров’я, День ліцею, участь у місячниках та декадах, новорічні свята, свято 8 березня, «Прощавай , Букварику»;
- започатковані заходи – Свято дружби, математичний бій, спортивне свято із залученням батьків «Новорічний єралаш», участь у тематичних виставках творчих робіт «Світ на твоїх долонях», «Козацькому роду нема переводу…», зустріч-практикум з представниками МНС, спортивне змагання між класами паралелі «Швидше, вище, сильніше».
Репрезентація досвіду:
- Досвід репрезентовано на різних методичних заходах: засіданнях шкільних методичних об’єднань класних керівників, творчих груп та групи «Духовність», яка діє в ЗБЛ № 99 у рамках проведення дослідно-експериментальної роботи за темою «Виховний простір як вихідна умова розвитку життєвокомпетентнісної особистості», практико-орієнтованих семінарах, педрадах, майстер – класах.
- Дані матеріали використовуються в навчально-виховній діяльності в позитивному освітньо - виховному просторі на базі ЗБЛ № 99.
- Матеріали досвіду частково репрезентовано у фахових інтернет -виданнях.
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B4i2MRbEwB0henhzcDB4U1gwTXM/view?usp=sharing |