Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 23:26

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Виховна взаємодія

Духовно-моральне виховання молодших школярів

Духовно-моральне виховання молодших школярів

 

ПІБ: Гончарова Катерина Вікторівна

Посада: учитель початкових класів

категорія: «спеціаліст першої категорії»

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІст. № 32

Запорізької міської ради Запорізької області

директор: Остах Світлана Іванівна

адреса закладу: м. Запоріжжя, вул. 14 Жовтня,

буд. 13, індекс 69123

тел.: (061) 286-91-29

email: school32zp@ukr/net

сайт: http://school32zp.wix.com/school32zp

 

 

Провідною педагогічною ідеєю досвіду є створення  педагогічної системи виховної роботи вчителя початкових класів, що дозволяє забезпечити духовно-моральне виховання молодших школярів.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

У сучасних складних умовах, які відбуваються в нашій державі, набуває актуальності побудова громадянського, правового, демократичного, гуманного  суспільства, яке буде орієнтуватися на високі національні й загальнолюдські цінності. Саме тому, керуючись Основними орієнтирами виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, Концепцією національно-патріотичного виховання дітей та молоді, основною метою сучасного освітнього процесу є не тільки надати ґрунтовні знання з навчальних предметів, не тільки сформувати необхідні компетенції, але й в процесі навчання і виховання – формувати патріота та справжнього громадянина. Зважаючи на навчання учнів у загальноосвітній російськомовній школі, зростання у російськомовному середовищі, підвищується роль вчителя у вихованні гуманної  особистості – відданого українця, який би міг взаємодіяти з оточуючим середовищем на основі взаємоповаги і співробітництва. Основними рисами такої особистості є патріотизм, доброта, людяність, дружелюбність, щедрість, відповідальність,  щирість, почуття власної гідності.

На думку психологів–дослідників сенситивним періодом для формування цих якостей особистості є саме молодший шкільний вік – учні початкової школи, тому що саме в цей період закладаються основи моральної вихованості особистості, що спрямовують її подальший розвиток. На жаль, досвід показує, що знижується роль сім,ї  як джерела спокою, любові, поваги; учні початкових класів дуже схильні до наслідування поведінки не тільки однолітків, а й дорослих людей: членів родини (не завжди позитивні приклади), знайомих, героїв комп’ютерних ігор та фільмів тощо. Останнім часом все частіше можна спостерігати, що у дітей з’явилася жорстокість,  хибна впевненість у собі, вузька спрямованість інтересів.

Тому сьогодні проблема духовно-морального виховання є важливою складовою змісту роботи вчителя початкової школи. Представлений досвід є результатом пошуку ефективних методів, форм, прийомів та технологій формування моральних якостей молодших школярів в процесі навчання. Він буде цікавий творчим вчителям початкових класів не тільки як теоретичний порадник, але й як практичний помічник у духовно–моральному вихованні дітей.

Науково - теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: "Основні орієнтири виховання учнів 1– 11 класів загальноосвітньої школи", "Концепція національно–патріотичного виховання", "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Державний стандарт початкової загальної  освіти.

Методологічна основа досвіду:

  • теорії морального виховання В.Сухомлинського; Я.А.Коменського;
  • гуманно-особистісна технологія  Ш.Амонашвілі;
  • критерії моральної вихованості молодших школярів за І.Бехом;
  • діагностичні методики рівнів вихованості (Н.Капустін; П.Третьяков);
  • ідеї виховання моральних якостей засобами народної творчості (О.Алексейчук, О.Барабаш, А.Богуш, С.Горбенко, Л.Калуська, М.Стельмахович та ін.), художньої літератури (Н.Ільїнська, Т.Ружевич та ін.), казки (А.Богуш, Т.Гризоглазова, С.Литвиненко, В.Сухомлинський, А. Щербо та ін.).

Стисла анотація досвіду

Метою власної педагогічної діяльності автор вважає формування  громадянських та загальнолюдських цінностей, основ духовно-морального та фізичного розвитку особистості, понять та уявлень про довкілля.

Завданнями власної педагогічної діяльності автор вважає:

  • сформувати ціннісне  ставлення учнів до українського народу, Батьківщини, держави, нації;
  • сформувати усвідомлення молодшими школярами цінності власного життя та здоров’я;
  • озброїти знаннями та навичками ведення здорового способу життя (дотримання правил гігієни, рухового режиму), дотримання безпеки власної життєдіяльності;
  • сформувати моральні якості (чуйність, чесність, справедливість, гідність, толерантність, милосердя, взаємодопомогу,  співпереживання, щедрість, повагу до особистості);
  • навчити враховувати думку інших людей, адекватно оцінювати власні вчинки та вчинки однокласників, мирно залагоджувати конфлікти;
  • сформувати почуття відповідальності, охайності, самостійності, ініціативності, дисциплінованості, старанності, наполегливості;
  • викликати пізнавальний інтерес до природи і відповідальне ставлення до неї.

Розв’язання цих завдань автор вбачає як у навчально – виховній роботі, так і у позакласній, позашкільній.

Перш ніж зазначити шляхи формування моральних якостей, необхідно звернути увагу на етапи реалізації завдань досвіду:

І етап – створення умов для засвоєння початкових правил поведінки, розвиток моральних почуттів;

ІІ етап – формування етичних понять учнів;

ІІІ етап – вироблення моральних переконань, стійких звичок поведінки, продовження розвитку моральних почуттів.

Етапи морального виховання не завжди збігаються з віковими ступенями розвитку. Тому й особливістю духовно-морального виховання має стати одночасне, а не почергове формування моральних якостей, як єдності і взаємозв’язку свідомості, почуттів і поведінки.

З метою реалізації вищезазначених завдань автором створена система виховної роботи.

Практична значущість досвіду полягає в таких складових:

  • розроблена програма та плани виховної роботи з учнями 1, 2, 3, 4 класів;
  • банк діагностичних методик для виявлення рівня вихованості учнів 1, 2, 3, 4 класів (вхідна, проміжна, підсумкова) за напрямами програми виховання;
  • тематика виховних годин за етапами реалізації програми «Маленький громадянин».

Читач знайде у досвіді та додатках до нього:

  • банк виховних заходів (родинні, сезонні, літературні, традиційні шкільні, національно–патріотичного  спрямування  тощо);
  • банк малих фольклорних форм (прислів’я та приказки); літературних творів морально-етичної спрямованості;
  • базу медіа та Інтернет-ресурсів до навчальних тем та позакласної діяльності (мультфільми, притчі, аудіотвори, відеоматеріали, презентації) за напрямками реалізації програми виховання;
  • банк прийомів ефективної організації виховної роботи (форми, прийоми, методи та технології, які  спрямовані на реалізацію завдань виховної програми «Маленький громадянин»);
  • критерії самоаналізу виховних заходів;
  • тематику батьківських зборів та консультацій (індивідуальних та групових);
  • рекомендації для батьків за розділами програми «Маленький громадянин»;
  • пам’ятки для учнів.

Показники ефективності формування моральних якостей молодших школярів:

  • якісні зміни у ціннісному ставленні учнів до українського народу, Батьківщини, держави, нації;
  • у поведінці й діяльності дитини, її ставленні до оточення  та до самої себе: усвідомлення  цінності життя та здоров’я,  підвищення  рівня  вихованості,  прагнення до здорового способу життя, безпеки життєдіяльності;
  • розвиток моральних якостей (чуйність, чесність, справедливість, гідність, толерантність, милосердя, взаємодопомога, співпереживання, щедрість, повага до особистості)  при взаємодії у соціумі;
  • якісні зміни в оцінюванні власних вчинків та вчинків однокласників, мирне залагоджування конфліктів;
  • підвищення  пізнавального  інтересу до природи і дбайливого ставлення до неї.

Близько 80% учнів демонструють зростання вихованості до високого і достатнього рівнів. Вихованці класу посіли 1 місце у міському конкурсі «Служба захисту тварин», 2 місце у міському конкурсі «Пташине царство Запоріжжя» у номінаціях «Пташиний дім» та «Рятівники зимуючих птахів».

Репрезентація досвіду

Автор досвіду бере активну участь у шкільному та районному методичних об'єднаннях,  динамічній групі вчителів школи; презентує свій досвід, виступає з повідомленнями на педагогічних радах, семінарах, методичних днях району.

Переможець  міського конкурсу «Служба захисту тварин», міського екологічного проекту «Екологічний вектор»,  районного етапу Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник-2015» у номінації «Класний керівник - пошуковець» .



Джерело: http://school32zp.wix.com/school32zp#!blank/j3bua
Категорія: Виховна взаємодія | Додав: piskun528 (27.01.2016) | Автор: Гончарова Катерина Вікторівна E W
Переглядів: 2747 | Коментарі: 3 | Теги: досвід роботи, молодші школярі, духовно-моральне виховання | Рейтинг: 1.0/190
Всього коментарів: 3
3 маринка  
Актуальне питання! Творчих успіхів!

2 brishka  
Духовно-моральне виховання молодших школярів.Найактуальніша тема сьогодення!!! respect

1 klym19  
Користуюсь пам'ятками для учнів, розробленими Катериною Вікторівною. Дякую за співпрацю! Бажаю наснаги!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024