Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 18.04.2021, 00:35

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Соціально-психологічні передумови та профілактика проявів емоційної нестабільності учнів в умовах екстремального впливу на їх розвиток
Соціально-психологічні передумови та профілактика проявів емоційної нестабільності  учнів  в умовах екстремального впливу на їх психічний розвиток

Творча група практичних психологів Шевченківського району:
Кирієнко Світлана Володимирівна – практичний психолог Запорізької загальноосвітньої школи № 101, І категорія
Безклепченко Інна Анатоліївна – практичний психолог Запорізької загальноосвітньої школи № 65, ІІ категорія

Територіальний відділ освіти, молоді та спорту Шевченківського району
Керівник:   Перепелиця Наталія Євгенівна
Адреса: 69071, м. Запоріжжя, вул. Чарівна, 145а
Телефон: (0612) 677959 
E-mail: shevchtvo@gmail.com
Сайт: http://shevchtvo.ucoz.ru

Провідна педагогічна ідея досвіду:
      Сьогодні на території України склалася неоднозначна складна для розуміння, прийняття та що найголовніше – бачення перспектив на подальше життя, політична, соціально-економічна і морально-етична ситуація.  Як наслідок - відчуття постійної дії стресогенних факторів, що призводить до збільшення кількості проявів емоційної нестабільності  не тільки дорослого населення, а й підлітків та молоді.
      Провідна ідея досвіду полягає  у створенні чіткого алгоритму  дієвої психологічної допомоги в умовах навчального закладу учням, що перебувають в кризових станах різноманітного походження. Актуальним напрямом соціально-психологічної діяльності насамперед є підтримка дітей та молоді, формування психологічних захистів і копінг– стратегій.  Механізми копінг-поведінки розглядаються як найважливіші форми адаптаційних процесів реагування індивідів на стресові ситуації та використовуються як стратегія дій особистості, яка спрямована на усунення ситуації психологічної загрози. 
 
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
      Актуальність і значимість даної роботи  тісно пов'язана з соціально - політичними змінами в державі і суспільстві, що не завжди позитивно впливають на процес розвитку кожної дитини, як особистості. Важливо зазначити,  що цей вплив має велику вагу у перехідний період розвитку особистості. Будь-які зміни, до яких не готова особистість ведуть до зростання емоційного дискомфорту, внутрішньої напруженості, що проявляється в  поведінці. Відповідно, у фахівців, що супроводжують психічний розвиток учнів, зростає інтерес до вивчення формування механізмів психологічного захисту, що сприяють підтримці стабільності та емоційного прийняття підлітками себе і свого оточення. 
      Щоденна практична діяльність психологів та соціальних педагогів кожного навчального закладу в сучасній Україні доводить, що цей досвід є актуальним на сьогоднішній час і може бути використаний в психолого-педагогічній практиці всіх  навчальних закладів, оскільки представлений алгоритм діяльності психологічної служби спрямований на позитивну зміну зовнішнього середовища  підлітків, що має сприяти стабілізації їх емоційного стану та розвитку внутрішньоособистісних ресурсів, що, в свою чергу, може оптимізувати навчально-виховний процес.

Науково-теоретична база досвіду:
      Аналіз теорії і соціально-психологічної практики  показав , що в даний час існує широкий спектр наукових робіт, методичних та практичних розробок та рекомендацій, присвячених проблемі стресу, копінг-поведінки. Термін «стрес» у фізіологію та психологію вперше ввів у 1932 році  Уолтер  Бредфорд Кенyон  у своїх класичних роботах з універсальної реакції «боротись чи втікати». Досить часто авторство терміну передають відомому канадському фізіологу Гансу  Сельє, проте використовувати саме поняття стрес він почав лише у 1946 році для пояснення загальної адаптаційної напруги. Поняття «сoping»  вперше було введено А. Маслоу. Про важливість вивчення способів поведінки у важких життєвих ситуаціях або копінг-поведінки свідчать численні дослідження зарубіжних та вітчизняних авторів (Р. Лазарус, С. Фолькман , Д. Амирханом, Л. Мерфі, М. Пере, М. Річардс, В.М. Ялтонський, Н.А. Сирота, Л. І. Анциферова, Нартова – С.К. Бочавер та ін.). Роботи, присвячені вивченню феномена копінг-поведінки, з'являються в зарубіжній психології з другої половини XX століття. У роботі німецьких авторів використовується термін "bewaltigung" (подолання). Вітчизняні дослідники поняття "копінг-поведінка" інтерпретують як поведінку  психологічного подолання.  Копінг-поведінка  має на увазі індивідуальний спосіб подолання людиною скрутної ситуації відповідно до її особистісних внутрішніх чи зовнішніх ресурсів, які багато в чому визначають поведінку людини.

Стисла анотація досвіду:  за інноваційним потенціалом досвід – комбінаторний.
     Аналіз методичної літератури та існуючих практичних рекомендацій надав можливість систематизувати та створити алгоритм діяльності соціально-психологічної служби щодо профілактики  проявів емоційної нестабільності,  суїцидальної поведінки підлітків в умовах екстремального впливу на їх психічний розвиток. Профілактична психологічна допомога в навчальних закладах є найефективнішим засобом попередження негативного впливу  психічної травми на психічне здоров’я учнів. Уміння справлятися з важкими ситуаціями і виробляти при цьому широкий набір конструктивних способів подолання стресу є важливим показником рівня розвитку особистості.  У даній роботі представлені матеріали, які допоможуть психологам, соціальним педагогам, класним керівникам, батькам учнів більш системно та цілеспрямовано  працювати з дітьми, які відчувають на собі  екстремальний  вплив,  мають ознаки емоційної нестабільності  та суїцидальної поведінки.  Використовуючи  представлені рекомендації, розробки, фахівці, що працюють з дітьми, можуть сприяти розвитку у підростаючого покоління здатності турбуватися про свій емоційний стан і стан близьких людей, а також намагатися  конструктивно вирішувати свої проблеми. 
     Робота містить діагностичну програму щодо діагностики емоційного стану та наявності стресових розладів у дітей. Просвітницька діяльність спрямована  на підвищення  спеціальної компетентності педагогів, самих учнів, їх батьків, у досвіді представлено комплекс практичних рекомендацій щодо проведення просвітницької та консультаційної роботи з  учасниками НВП («Надання психологічної підтримки дітям учасників АТО», «Профілактика стресових розладів у дітей», «Як реагувати батькам на ознаки стресу в дітей», «Техніки звільнення від стресу», «Як мислити позитивно», «Методи  самодопомоги в кризовій ситуації»). Також запропоновано комплекс занять для учнів, спрямованих на оволодіння психологічними способами і прийомами керування своїм психологічним станом і зняття нервово-психічної напруги, мінімізуючи вплив різних стресогенних факторів, розвиток активної творчої позиції, самосвідомості, відповідальності за власне життя (тематичні тренінги з використанням техніки малювання Ебру: «Профілактика суїцидальної поведінки», «Модель життя щасливої дитини», «Профілактика та подолання стресових станів», «Копінг-стратегії як основа стресостійкості», представлені соціальні учнівські проекти «Учімось жити щасливо»).
     
Результативність впровадження досвіду представлено в наступному:
* Побудовано алгоритм  надання психологічної допомоги в умовах навчального закладу учням, що перебувають в кризових станах різноманітного походження.  
* Представлено діагностичну програму щодо діагностики емоційного стану та наявності стресових розладів у дітей з метою  побудови та проведення ефективної корекційно-розвивальної роботи з учнями.
* Представлено комплекс заходів для всіх учасників навчально-виховного процесу щодо організації  профілактики виникнення емоційної нестабільності дітей та підлітків, зокрема дітей учасників АТО.
Репрезентація досвіду 
1.Досвід представлено в діагностичній програмі щодо діагностики емоційного стану та наявності стресових розладів та в програмі корекційно-розвивальних занять з використанням техніки малювання Ебру.
2.Виступи практичних психологів  Безклепченко І.А. (ЗНВК № 65) та Кірієнко С.В. (ЗНВК № 101) на  методичних  об’єднаннях  класних керівників. 

Посилання на матеріал    
http://psyshevch.ucoz.ua/publ/     

Категорія: Психологічний супровід | Додав: shevchenko (24.01.2016)
Переглядів: 721 | Коментарі: 7 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/30
Всього коментарів: 7
7 gvl1956   [Матеріал]
Теманайактуальніша!  Проблема найсучасніша! Робота
своєчасна! Автори заслуговують на подяку!

6 yfkbhf777   [Матеріал]
Я уверена. что эта работа будет интересна многим, т. к. вы поднимаете очень важный и проблемный вопрос для современного общества.

5 SVBerezhok   [Матеріал]
Тема важлива та актуальна у сучасному педагогічному середовищі. Успіхів вам!

4 elizaveta_anisimova   [Матеріал]
Досвід справді цікавий! Слід розповсюджувати матеріал в педагогічній пресі!Дякую!

3 Svetlana   [Матеріал]
Чудова робота,актуальний досвід,який дійсно заслуговує на увагу!

2 svetlanakirienko2010   [Матеріал]
Тема работы очень актуальна, наполнение содержательное, видна система работы психологов в данном направлении. Молодцы

1 svetlanakirienko2010   [Матеріал]
Тема работы очень актуальна, наполнение содержательное, видна система работы психологов в данном направлении.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021