Провідна педагогічна ідея досвіду:
Сьогодні на території України склалася неоднозначна складна для розуміння, прийняття та що найголовніше – бачення перспектив на подальше життя, політична, соціально-економічна і морально-етична ситуація. Як наслідок - відчуття постійної дії стресогенних факторів, що призводить до збільшення кількості проявів емоційної нестабільності не тільки дорослого населення, а й підлітків та молоді.
Провідна ідея досвіду полягає у створенні чіткого алгоритму дієвої психологічної допомоги в умовах навчального закладу учням, що перебувають в кризових станах різноманітного походження. Актуальним напрямом соціально-психологічної діяльності насамперед є підтримка дітей та молоді, формування психологічних захистів і копінг– стратегій. Механізми копінг-поведінки розглядаються як найважливіші форми адаптаційних процесів реагування індивідів на стресові ситуації та використовуються як стратегія дій особистості, яка спрямована на усунення ситуації психологічної загрози.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність і значимість даної роботи тісно пов'язана з соціально - політичними змінами в державі і суспільстві, що не завжди позитивно впливають на процес розвитку кожної дитини, як особистості. Важливо зазначити, що цей вплив має велику вагу у перехідний період розвитку особистості. Будь-які зміни, до яких не готова особистість ведуть до зростання емоційного дискомфорту, внутрішньої напруженості, що проявляється в поведінці. Відповідно, у фахівців, що супроводжують психічний розвиток учнів, зростає інтерес до вивчення формування механізмів психологічного захисту, що сприяють підтримці стабільності та емоційного прийняття підлітками себе і свого оточення.
Щоденна практична діяльність психологів та соціальних педагогів кожного навчального закладу в сучасній Україні доводить, що цей досвід є актуальним на сьогоднішній час і може бути використаний в психолого-педагогічній практиці всіх навчальних закладів, оскільки представлений алгоритм діяльності психологічної служби спрямований на позитивну зміну зовнішнього середовища підлітків, що має сприяти стабілізації їх емоційного стану та розвитку внутрішньоособистісних ресурсів, що, в свою чергу, може оптимізувати навчально-виховний процес.
Науково-теоретична база досвіду:
Аналіз теорії і соціально-психологічної практики показав , що в даний час існує широкий спектр наукових робіт, методичних та практичних розробок та рекомендацій, присвячених проблемі стресу, копінг-поведінки. Термін «стрес» у фізіологію та психологію вперше ввів у 1932 році Уолтер Бредфорд Кенyон у своїх класичних роботах з універсальної реакції «боротись чи втікати». Досить часто авторство терміну передають відомому канадському фізіологу Гансу Сельє, проте використовувати саме поняття стрес він почав лише у 1946 році для пояснення загальної адаптаційної напруги. Поняття «сoping» вперше було введено А. Маслоу. Про важливість вивчення способів поведінки у важких життєвих ситуаціях або копінг-поведінки свідчать численні дослідження зарубіжних та вітчизняних авторів (Р. Лазарус, С. Фолькман , Д. Амирханом, Л. Мерфі, М. Пере, М. Річардс, В.М. Ялтонський, Н.А. Сирота, Л. І. Анциферова, Нартова – С.К. Бочавер та ін.). Роботи, присвячені вивченню феномена копінг-поведінки, з'являються в зарубіжній психології з другої половини XX століття. У роботі німецьких авторів використовується термін "bewaltigung" (подолання). Вітчизняні дослідники поняття "копінг-поведінка" інтерпретують як поведінку психологічного подолання. Копінг-поведінка має на увазі індивідуальний спосіб подолання людиною скрутної ситуації відповідно до її особистісних внутрішніх чи зовнішніх ресурсів, які багато в чому визначають поведінку людини.
Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом досвід – комбінаторний.
Аналіз методичної літератури та існуючих практичних рекомендацій надав можливість систематизувати та створити алгоритм діяльності соціально-психологічної служби щодо профілактики проявів емоційної нестабільності, суїцидальної поведінки підлітків в умовах екстремального впливу на їх психічний розвиток. Профілактична психологічна допомога в навчальних закладах є найефективнішим засобом попередження негативного впливу психічної травми на психічне здоров’я учнів. Уміння справлятися з важкими ситуаціями і виробляти при цьому широкий набір конструктивних способів подолання стресу є важливим показником рівня розвитку особистості. У даній роботі представлені матеріали, які допоможуть психологам, соціальним педагогам, класним керівникам, батькам учнів більш системно та цілеспрямовано працювати з дітьми, які відчувають на собі екстремальний вплив, мають ознаки емоційної нестабільності та суїцидальної поведінки. Використовуючи представлені рекомендації, розробки, фахівці, що працюють з дітьми, можуть сприяти розвитку у підростаючого покоління здатності турбуватися про свій емоційний стан і стан близьких людей, а також намагатися конструктивно вирішувати свої проблеми.
Робота містить діагностичну програму щодо діагностики емоційного стану та наявності стресових розладів у дітей. Просвітницька діяльність спрямована на підвищення спеціальної компетентності педагогів, самих учнів, їх батьків, у досвіді представлено комплекс практичних рекомендацій щодо проведення просвітницької та консультаційної роботи з учасниками НВП («Надання психологічної підтримки дітям учасників АТО», «Профілактика стресових розладів у дітей», «Як реагувати батькам на ознаки стресу в дітей», «Техніки звільнення від стресу», «Як мислити позитивно», «Методи самодопомоги в кризовій ситуації»). Також запропоновано комплекс занять для учнів, спрямованих на оволодіння психологічними способами і прийомами керування своїм психологічним станом і зняття нервово-психічної напруги, мінімізуючи вплив різних стресогенних факторів, розвиток активної творчої позиції, самосвідомості, відповідальності за власне життя (тематичні тренінги з використанням техніки малювання Ебру: «Профілактика суїцидальної поведінки», «Модель життя щасливої дитини», «Профілактика та подолання стресових станів», «Копінг-стратегії як основа стресостійкості», представлені соціальні учнівські проекти «Учімось жити щасливо»).
Результативність впровадження досвіду представлено в наступному:
* Побудовано алгоритм надання психологічної допомоги в умовах навчального закладу учням, що перебувають в кризових станах різноманітного походження.
* Представлено діагностичну програму щодо діагностики емоційного стану та наявності стресових розладів у дітей з метою побудови та проведення ефективної корекційно-розвивальної роботи з учнями.
* Представлено комплекс заходів для всіх учасників навчально-виховного процесу щодо організації профілактики виникнення емоційної нестабільності дітей та підлітків, зокрема дітей учасників АТО.
Репрезентація досвіду
1.Досвід представлено в діагностичній програмі щодо діагностики емоційного стану та наявності стресових розладів та в програмі корекційно-розвивальних занять з використанням техніки малювання Ебру.
2.Виступи практичних психологів Безклепченко І.А. (ЗНВК № 65) та Кірієнко С.В. (ЗНВК № 101) на методичних об’єднаннях класних керівників.
Посилання на матеріал
http://psyshevch.ucoz.ua/publ/
|