Система профорієнтаційної роботи шкільного психолога
 |
Савчук Наталія Андріївна,
практичний психолог, спеціаліст I категорії
Запорізька загальноосвітня школа № 76
Директор: Клеха Людмила Вікторівна
Адреса: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 154-Г
Телефон: (0612) 62-00-51
е-mail: znz_76@ukr.net
Сайт: znz76.pp.ua
|
Провідна педагогічна ідея досвіду
Соціально – економічні зміни, що мають місце в умовах переходу до ринкових відносин, вимагають нових підходів у формуванні особистості школяра. Дедалі гострішою стає залежність місця держави в цивілізованому світі від її можливостей у створенні умов для вільного самовизначення громадян, набуття ними доступних знань і професійної майстерності, самореалізації в тій галузі, де найповніше можна проявити свої обдарування. Успішне вирішення цієї проблеми в основному залежить від позитивних результатів у формуванні особистості майбутнього працівника на всіх етапах його шкільного життя.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Вироблення у школярів свідомого ставлення до праці, професійне самовизначення в умовах свободи сфери діяльності відповідно до своїх можливостей, здібностей та з урахуванням вимог ринку праці є однією з головних проблем сучасної школи. Її актуальність обумовлена сучасними економічними і політичними обставинами, які пред’являють все більш високі вимоги до індивідуальних психофізичних особливостей людини. Ринкові відносини кардинально міняють характер і цілі праці: зростає його інтенсивність, посилюється напруженість, потрібен високий професіоналізм, витривалість,відповідальність.
Науково-теоретична база досвіду
У структурі професійної орієнтації чотири основні компоненти:
1. повідомлення учням знань про професії, що цікавлять;
2. глибоке і все стороннє вивчення школярів;
3. рофесійні консультації;
4. допомога учням в оволодінні вибраною професією.
Отже професійна орієнтація має два аспекти: ії вплив на формування професійних інтересів людей, насамперед позитивних мотивів вибору професії, які забезпечують узгодження інтересів особистості і суспільства; другий – виявлення професійних вимог і психологічний аналіз професії, з одного боку, та оцінка психофізіологічних властивостей і якостей учнів з урахуванням проб їх сил в обраній діяльності, з другого.
Стисла анотація досвіду
Для формування комунікативної компетентності учнів та підготовки школярів до свідомого вибору професій головними етапами роботи психолога є:
- профорієнтація;
- профдіагностика;
- профконсультація;
- профадаптація;
- профінформація.
- професійне самовизначення.
Головне завдання даної роботи: надання допомоги класним керівникам, батьківській громадськості у визначенні життєвого шляху школярів за допомогою діагностичної оцінки особистості, її здатності виконувати ту чи іншу роботу.
Специфічною особливістю управління шкільною профорієнтацією є те, що профорієнтаційний вплив на школярів здійснюється систематично і планово протягом всього терміну навчання. Ця особливість передбачає послідовність дій, диференційований підхід в процесі управління професійним самовизначенням учнів
В умовах систематичної профорієнтаційної роботи, як і в традиційному навчанні, визначається важливість всіх цих же функцій, проте дещо змінюється розстановка акцентів, ієрархія освітніх цілей:
- розвиток інтелекту, пізнавальної самостійності і творчих здібностей учнів;
- засвоєння учнями системи знань і способів розумової практичної діяльності;
- формування всебічно розвиненої особистості;
- розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей;
- виховання в учнів любові до праці, забезпечення умов для їх життєвого і професійного самовизначення;
- формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією.
Результативність впровадження досвіду
Система профорієнтаційної роботи в школі спрямована на перспективу, на формування чіткої осмисленої позиції кожного учня у виборі майбутньої професії. Ця робота має такі переваги над епізодичними заходами з профорієнтації:
- набуття старшокласниками навичок самостійної науково – практичної, дослідницько – пошукової діяльності;
- розвиток інтелектуальних, психічних, творчих, моральних, фізичних, соціальних якостей;
- прагнення до саморозвитку та самоосвіти;
- формування готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією.
Репрезентація досвіду
Система даної роботи була презентована на заходах різного рівня:
- на нараді при директорі (вересень, грудень, квітень 2014-2015 н.р.);
- на засіданні педради (протокол №1, січень 2015, протокол №9 вересень 2015 );
- на методичному семінарі (листопад 2015).
Посилання на матеріл: http://znz76.pp.ua/index.php/metodichna-robota/mi-beremo-uchast/2015-2016/64-miska-vistavka-pedagogichnikh-tekhnologij-2015/67-savchuk-n-miska-vistavka-2015
Джерело: http://znz76.pp.ua |