Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 16.04.2024, 08:31

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Робота соціального педагога з профілактики суїцидальної поведінки підлітків

Робота соціального педагога з профілактики суїцидальної поведінки підлітків

Піпіч Олеся Валеріївна,
соціальний педагог, спеціаліст

Запорізька загальноосвітня школа № 76
Директор: Клеха Людмила Вікторівна
Адреса: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 154-Г
Телефон: (0612) 62-00-51   
е-mail: znz_76@ukr.net 
Сайт:  znz76.pp.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду 
Число дітей і підлітків, які мають деструктивну активність особистості, спрямовану на умисне позбавлення себе життя, постійно зростає. При цьому психологи відзначають, що тільки в 10% випадків суїцидальна поведінка дітей і підлітків має мету покінчити з собою, в а 90% - це своєрідний "крик про допомогу", спроба дітей привернути  увагу дорослих до себе. Підлітковий суїцид пов’язаний із проблемами найближчого соціального оточення та родинного середовища в першу чергу, крім цього,суїцидальна поведінка підлітка завжди є фактором, що травмує батьків для батьків. Тобто, ефективною профілактикою суїцидальної поведінки підлітків стає не тільки робота з учнями, а й цілеспрямована робота з батьками, які одночасно є суб’єктом і об’єктом взаємодії з соціальним педагогом.
Обґрунтування актуальності і перспективності 
Дитячий і підлітковий суїцид є зараз великою проблемою для України. Насамперед це пов’язано з тим, що діти дуже рано дорослішають (що пов’язано з великою кількістю інформації) і відповідно до своїх не за віком дорослих мрій хочуть самоутвердитися, отримати більше від життя, зокрема, більше, ніж батьки. Природно, що внаслідок різних причин зрозуміти й пристосуватися до дорослих проблем діти й підлітки ще не можуть. Тут дуже велику роль відіграє юнацький максималізм, і, на жаль, іноді діти не знаходять нічого кращого, як покінчити життя самогубством. Особливо сильно на прийняття такого рішення впливає неблагополучна атмосфера в сім’ї. Тобто відсутність уваги з боку батьків та їхня нездатність в тій або іншій мірі зрозуміти дітей. Статистика свідчить, що суїцидальна поведінка підлітків вкрай рідко має мету дійсно покінчити з собою, а в переважній більшості випадків це своєрідний спосіб привернути увагу дорослих. За останніми даними, однією з найуразливіших категорій є підлітки, в яких ще невисокий рівень сформованості психологічних захистів. У дітей шкільного віку 13-16 років спостерігаються різкі зміни настрою. Інколи деякі учні страждають на тяжку форму депресії. Нерідко сам перехідний вік стає причиною емоційного стресу через невміння виправдати довіру батьків, педагогів чи друзів. Однак в першу чергу необхідно звернути увагу на той факт, що саме сімейні проблеми можуть провокувати підлітковий суїцид. Розлучення батьків, погіршення чи втрата здоров’я теж може бути поштовхом до самогубства, втрати відчуття, що тебе люблять, коли здається, ніби ти покинутий і нікому непотрібний. Підлітки, які мають удома такі проблеми, як розлучення батьків, пияцтво, жорстоке ставлення до дітей, коли вони бачать, як батько б’є матір чи як батьки, зайняті своїми проблемами, або просто ухиляються від своїх обов’язків. Таким чином, робота з  підлітками, схильних до самогубства і їх батьками, є актуальним питанням сьогодення, тому що в Україні на тлі політичних катаклізмів, економічної нестабільності та особливо в умовах постійної загрози військового вторгнення, проблема підліткового самогубства лише набуває гостроти, а вирішення її лежить в площині взаємодії соціуму та родини. Педагогічна просвіта батьків і підлітків, схильних до суїцидальної поведінки, інформаційно-правова, психологічна та соціальна допомога цій категорії громадян допомагає здійснювати ефективну профілактику підліткового самогубства.
Науково-теоретична база досвіду: 
Самогубство - це реакція людини на проблему, яка здається їй нездоланною. Іншими словами, його безпосередні причини зазвичай тісно пов'язані з проблемами в найближчому оточенні: з розлученнями батьків, з їх повторними шлюбами, алкоголізмом, конфліктами, з хворобою і втратою близьких родичів. Сфера спілкування дітей змінюється і викликає складний внутрішній конфлікт: потреба спілкуватися залишається, а реалізувати її в звичних формах вже не можна. Не знаючи, як вплинути на членів сім'ї або оточуючих, дитина здійснює спробу самогубства. Взаємодія сім'ї і школи з метою попередження дитячих і підліткових суїцидів має включати в себе роботу на наступних етапах: діагностичному, корекційної - терапевтичному та профілактичному.
Перший - діагностичний - етап передбачає виявлення в шкільному середовищі дітей та підлітків, схильних до суїцидальної поведінки.
На другому – корекційної - терапевтичному - етапі необхідна організація цілеспрямованого взаємодії педагогів і батьків з метою підтримки «важкого» підлітка.
Третій - профілактичний - етап передбачає спадкоємність роботи з підлітком, схильним до суїциду, до періоду закінчення ним школи. 
Стисла анотація досвіду: 
В своїй практиці я впроваджую діагностику на визначення рівня тривожності серед підлітків;  діагностику соціальних характеристик сім’ї; класні години про цінність і сенс життя; виступи на батьківських зборах; соціометричні дослідження; бесіди і консультації з батьками, діти яких мають труднощі в поведінці та ознаки емоційних розладів. Всі ці методи дозволяють своєчасно виявити родини, яким потрібна допомога з боку соціального педагога школи.
Результативність впровадження досвіду: Визначимо переваги роботи з підлітками, схильними до суїцидальної поведінки та їх батьками:
- Своєчасна діагностика, виявлення дітей з високим рівнем тривожності на ранньому етапі розвитку проблеми, та визначення родин, які потребують соціально-психологічної допомоги.
- Розвиток навичок довірливого спілкування між батьками та підлітками.
-  Прагнення батьків та підлітків до саморозвитку та самоосвіти.
- Формування готовності до визначення проблем та навички своєчасного звертання по допомогу.
Репрезентація досвіду: наради при директорові, педагогічні ради школи.

Посилання на матеріал: http://znz76.pp.ua/index.php/metodichna-robota/mi-beremo-uchast/2015-2016/64-miska-vistavka-pedagogichnikh-tekhnologij-2015/66-pipich-o-miska-vistavka-2015



Джерело: http://znz_76@ukr.net
Категорія: Психологічний супровід | Додав: Zhovt2 (23.01.2016) | Автор: Піпіч Олеся Валеріївна E W
Переглядів: 1289 | Коментарі: 1 | Теги: Жовтневий, суїцидальна поведінка підлітків | Рейтинг: 1.0/29
Всього коментарів: 1
1 psixolog-karra2013  
профилактика суицидального поведения важное и приоритетное направление деятельности психологической службы школы. работа очень интересная, не только для социальных педагогов, но и для психологов.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024