Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 06:02

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Психологічний супровід процесу адаптації учнів п’ятих класів до умов навчання в середній школі

Психологічний супровід процесу адаптації учнів п’ятих класів до умов навчання в середній школі 


Шевченко Олександра Миколаївна,
соціальний педагог ІІ категорії

Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №69 Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор школи: Борисенко Людмила Михайлівна


Адреса школи: 690096, м. Запоріжжя, вул. Ладозька 2, 224-77-33
e-mail: school692007@gmail.com

 


 

Провідна ідея досвіду

   Представлений досвід презентує систему соціально-психологічного супроводу процесу адаптації учнів п’ятих класів до умов навчання в середній школі, в рамках якої  передбачена профілактична робота з цього питання.
Актуальність та перспективність досвіду. Перехід учнів до середньої ланки висуває підвищені вимоги до їх інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості навчальних умінь, до здатності саморегуляції, розвитку комунікативних навичок. Все це обумовлює необхідність створення системи роботи, спрямованої на забезпечення соціально-психологічних умов для збереження здоров’я, успішного навчання і психологічного розвитку дитини в ситуаціях взаємодії з однолітками і дорослими в загальноосвітньому навчальному закладі. В переважній більшості програм профілактична робота проводиться в четвертому класі у рамках забезпечення наступності. Проте, як засвідчує досвід, учні четвертих класів не усвідомлюють майбутні зміни, не розуміють можливих труднощів, тому педагог не отримує зворотнього зв’язку. В той час як велика кількість питань, що виникає протягом перших тижнів навчання у п’ятому класі, залишаються без відповідей. Представлений досвід передбачає проведення профілактичної роботи протягом найбільш відповідального та складного періоду – вересня п’ятого класу. З метою вирішення цього завдання було складено цикл профілактично-розвивальних занять «Я-п’ятикласник», які за результатами досліджень було доповнено груповою консультацією для учнів.


Науково-теоретична база

 Проблемі готовності до шкільного навчання на всіх вікових етапах приділяється значна увага в методологічних, теоретичних, експериментальних і прикладних дослідженнях педагогів, психологів, фізіологів: Л.І. Божович, Л.С. Виготський , Н.І. Уткіної, З.І. Калмикової, Г.Г. Кравцової, Н.Г. Салміної, Д.Б.Ельконіна та інших. Термін адаптація виник у другій половині ХVІІІ ст. Уведення його у науковий обіг пов’язують з ім’ям німецького фізіолога Ауберт. З дослідженням проблеми психологічної адаптації можна пов’язати імена таких науковців як: Лукашевич М., Ульянова Т., Цилев В., Коган В, Крук І., Гуткіна Г.


Стисла анотація досвіду

  В основу досвіду покладено проблему забезпечення соціально-психологічного супроводу адаптації учнів п’ятих класів до умов навчання в середній школі. З метою забезпечення психологічного здоров’я, соціальної та комунікативної  компетентності дітей соціальним педагогом створено систему роботи з цього питання. Особливістю досвіду є проведення профілактично-розвивальних занять, групових консультацій протягом першого місяця навчання. Все це забезпечує попередження випадків виявлення учнів з ознаками дезадаптації на наступному діагностичному етапі. 
Матеріали досвіду допоможуть у роботі практичним психологам, соціальним педагогам, класним керівникам та батькам.


Результативність впровадження досвіду

 Про результативність запропонованого досвіду свідчать наступні факти: кількість випадків шкільної тривожності п’ятикласників протягом останніх чотирьох років зменшилася (від 13,3 % до 6, 3 %). Спостерігається тенденція покращення психологічного клімату в колективах у порівнянні з четвертими класами. Рівень захворюваності учнів п’ятих класів на початок року не збільшився у порівнянні з аналогічним періодом минулого навчального року. Учнів, які б мали стійке небажання йти до школи протягом останніх чотирьох років, не виявлено. Гострих конфліктних ситуацій не було.
Протягом останніх трьох років не було виявлено учнів, що мали б ознаки дезадаптації, пов’язані з переходом до п’ятого класу. Виявлені ознаки дезадаптації були пов’язані з особливостями характеру, низьким рівнем навчальних досягнень чи труднощами у сімейних стосунках.


Репрезентація досвіду 

Актуальність цієї теми потребам міста підтверджується аналогічною тематикою роботи міської творчої групи. Презентація досвіду на міському рівні рекомендована методистом ІАМЦ під час державної атестації закладу.

Посилання на матеріал: http://school69zp.jimdo.com/    методична робота-передовий педагогічний досвід

 

Категорія: Психологічний супровід | Додав: LeninRMO (14.01.2016)
Переглядів: 994 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 1.0/104
Всього коментарів: 4
4 irash-2011  
Интересные разработки занятий. Спасибо.

3 sam_ked  
Дуже логічна програма!
Дійсно, дуже набагато розробок передбачають профілактику роботу з цього питання.
Цікаві заняття, дякую за матеріал.
Показники результативності дійсно значущі. Спробую на практиці.
Дякую за ідею з груповими консультаціями!

2 taniashadrina7  
цікава робота!

1 elenka  
Зниження успішності, втрата інтересу до навчання, неадекватність поведінки в учнів цього віку це справжня проблема. Добре, що Ви намагаєтесь допомогти учням, вчителям та батькам

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024