Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 17.04.2021, 23:30

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Психологічні аспекти конкурсу проектно-дослідницької діяльності «Перша сходинка»

Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках української мови та літератури, в позакласній роботі з предмета – базис технології формування профільної компетентності

Корицька Олена Володимирівна, психолог, спеціаліст   вищої  категорії

 

Запорізький багатопрофільний ліцей «Перспектива»
Директор: Саміло Костянтин Миколайович
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Уральська, 3Б
Телефон: (0612) 65-16-25    
е-mail: zbl_zbr@mail.ru 
Сайт:  nashaperspectiva.zp.ua

 

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Дитина може оволодіти, а потім і привласнити тільки ті навички, знання і уміння, які потрапили в його зону найближчого розвитку завдяки спільній діяльності з більш умілим іншим і не перевищили можливості цієї зони. ЗНР – творча співпраця — не тільки між партнерами, але і партнерів з навколишнім (культурним) середовищем. Тому просування за ЗНР з необхідністю призводить до появи новоутворень, що спричиняє за собою новий крок в розвитку. 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
Особистісно-орієнтована парадигма навчання, закладена в освітню концепцію ліцею, насамперед припускає виховання і розвиток творчої, самостійної особистості учня, здатної вирішувати багато задач, що стоять перед ним. У зв'язку з цим старшокласники ліцею вже не перший рік беруть участь в конкурсі  робіт МАН.
Важливість даного соціального проекту для ліцею «Перспектива» взагалі і для кожної дитини зокрема безперечна і не має потреби в додаткових поясненнях. Соціальну і психологічну складові цього проекту важко переоцінити – робота в МАН дозволяє об'єднати формування всіх компонентів концептуальної моделі випускників ліцею – потребнісно-мотиваційного, операційно-технічного і рефлексійно-ціннісного сфер. В процесі підготовки роботи, як і в процесі захисту, учень реалізується в області допрофесійної підготовки. Дослідницька діяльність сприяє формуванню не тільки передпрофільної компетентності, загальнодіяльнісних і спеціальних умінь, але і особистісному зростанню старшокласника. 

 

Науково-теоретична база досвіду:  У педагогіці сутність проектного методу визначалася по-різному.  Так, у П.П. Блонського це – підготовка творчої особистості, С.Т. Шацький писав про розвиток самостійності, П.Ф. Каптерєв - про вправу розуму і розвиток мислення, У.Х. Кілпатрік говорив про діяльність від щирого серця. Для А.С. Макаренка - це формування у виробничій праці, а для М.В. Крупеніна - реалізація педагогічних принципів і діяльнісного підходу, у Д. Дьюі – організація навчання навколо конкретної справи і т.ін.
Саме слово «проект» в буквальному перекладі з латинської означає «кинутий вперед». Теоретичною ж базою, на основі якої розроблялася концепція конкурсу, є положення про зону найближчого розвитку (ЗНР) Л.С. Виготського.
Спільно - розділена діяльність дитини і дорослого, опора на "область не дозрілих, але дозріваючих процесів" (Л.С. Виготський) - необхідна умова для здійснення проектної діяльності в нашому розумінні, яке визначає основні принципи взаємодії в діалозі дорослого і дитини. 

 

Стисла анотація досвіду:

3авдання конкурсу

  1. Активізувати позанавчальну пізнавальну діяльність учнів. Це дуже важливе завдання, яке сприяє зростанню самооцінки, поступової інтеграції у «культуру дорослих» - іноді саме питання, на яке відповідає дитина, мимоволі підіймає його у власних очах – адже він зі світу зовсім дорослих проблем: напр., питання «Яка роль сновидінь в житті людини?» або «Сталін – хитрий геній або хвора людина?»
  2. Стимулювати: 
    • творчу активність (ми переконані, що до творчої діяльності учнів треба готувати, і якщо поняття «скафолдінг» застосовувати у відношенні до звичайної дитини, то саме у зв'язку з проблемою розвитку його творчих здібностей);
    • розумову діяльність (допускаємо, що іноді в цій ситуації роздуму над своїм питанням дитина починає вперше отримувати задоволення від розумової діяльності як такої).
  3. Формувати навички:
    • самоорганізації (процес реалізації цього завдання носить формуючий характер з самого початку роботи, проте може стати і серйозною перешкодою на шляху до здійснення мети проектно-дослідницької діяльності. Проте саме при розв’язанні даного завдання ми допускаємо максимальну участь дорослого в спільній роботі з дитиною);
    • роботи з інформацією (завдання пошуку і аналізу інформації, а головне – у співвідношенні отриманих даних з метою і відпрацьованим алгоритмом дії сприяє подальшому формуванню загальнодіяльнісних умінь);
    • публічного виступу (розв’язання цього завдання – для дітей найскладніше, а ситуація його подолання – релаксаційна);
    • самостійного досягнення актуальної мети - виконання цього завдання, приносить спочатку дитині найбільше задоволення, потім може бути однією з найскладніших, а іноді і стати причиною відмови від проектної діяльності. І вона ж є могутнім поштовхом для особистого зростання дитини;
    • «вільного говоріння» (осмислення і омовлення власних уявлень і міркувань дитини в діалозі з дорослим – могутній поштовх для розвитку його розумової діяльності, особливо в ситуації збільшення завдань письмового характеру в учбових ситуаціях)
  4. Сприяти формуванню мотивації досягнення через ситуацію успіху, специфічні позитивні емоції, новий досвід і нові «психологічні бонуси».
  5. Формувати психологічну готовність до участі у конкурсі МАН (діти почали називати цей конкурс «міні-МАН», в їх свідомості він дійсно є «сходинкою» до подальших успіхів).

Функції психолога і основні правила, за якими здійснюється процес взаємодії дорослого і дитини в рамках проектної діяльності, засновані на положеннях ЗНР (див. вище).
Основною функцією психолога є супровід дитини під час процесу роботи над проектом, що здійснюється в підтримці і стимуляції самостійних форм роботи, опосередкованої допомоги, схваленні і заохоченні учасника проекту. На всіх етапах роботи з дитиною дорослий  повинен дотримуватися  основних правил:
Правило не «замість, а разом» визначає характер взаємодії: разом з дитиною можна міркувати і аналізувати, обговорювати і планувати, задавати уточнюючі питання, надаючи йому лише непряму допомогу в ухваленні рішення і т.п., але остаточне рішення, висновки і, тим більше, змістовну складову проекту, дитина повинна робити самостійно. Вважаємо, що спокуси такого роду легше уникнути психологам, уміння тримати «психологічну паузу» скільки завгодно довго і приймати, не оцінюючи «добре-погано» всі прояви дитячої психології. 
Правило «Прикуси язика» - дорослому категорично забороняється наполягати на своїй моделі проекту, підказувати свій варіант бачення проблеми і негативно оцінювати результати діяльності дитини. Треба сказати, що достатньо часто психолог зазнає зрозумілі труднощі, пов'язані зі спокусою підказати дитині - наприклад, коли дитина знаходиться на крок від ефективного рішення проблеми. Або коли сама тематика проекту дуже цікава дорослому.
Правило «Поспішаємо повільно» -  не дивлячись на тимчасові рамки, кожний має право на свій темп роботи. Етап «задай собі питання», коли дитина повинна його САМОСТІЙНО сформулювати  і обґрунтувати, може зайняти достатньо довгий час. Головне, не дотриматися часових норм, а задати питання і відповісти на нього.

           

Результативність впровадження досвіду: 

Критерії результативності проведення конкурсу протягом десяти років :  

  • розвиток  мовних умінь та навичок публічного виступу;
  • підвищення мотивації навчальної діяльності учнів;  
  • розвиток уміння самостійно працювати; 
  • підвищення інформаційно-технологічної компетентності.

 

 

Репрезентація досвіду: 
Досвід неодноразово було оприлюднено: на обласному семінарі «Особливості роботи з обдарованими учнями», семінарі директорів шкіл міського підпорядкування «Головні напрямки роботи педагогічного колективу школи з підтримки іміджу як ресурсу її стійкого розвитку», на курсах заступників директорів при ЗОІППО. Матеріал було опубліковано  сайті ЗапоВики.
  



Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B23ctR-lTp9FY1ByYVN5cU1PN0k/view?usp=sharing
Категорія: Психологічний супровід | Додав: ShPP (14.01.2016)
Переглядів: 608 | Рейтинг: 1.0/29
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021