 |
Корицька Олена Володимирівна, психолог, спеціаліст вищої категорії
Запорізький багатопрофільний ліцей «Перспектива»
Директор: Саміло Костянтин Миколайович
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Уральська, 3Б
Телефон: (0612) 65-16-25
е-mail: zbl_zbr@mail.ru
Сайт: nashaperspectiva.zp.ua
|
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Дитина може оволодіти, а потім і привласнити тільки ті навички, знання і уміння, які потрапили в його зону найближчого розвитку завдяки спільній діяльності з більш умілим іншим і не перевищили можливості цієї зони. ЗНР – творча співпраця — не тільки між партнерами, але і партнерів з навколишнім (культурним) середовищем. Тому просування за ЗНР з необхідністю призводить до появи новоутворень, що спричиняє за собою новий крок в розвитку.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Особистісно-орієнтована парадигма навчання, закладена в освітню концепцію ліцею, насамперед припускає виховання і розвиток творчої, самостійної особистості учня, здатної вирішувати багато задач, що стоять перед ним. У зв'язку з цим старшокласники ліцею вже не перший рік беруть участь в конкурсі робіт МАН.
Важливість даного соціального проекту для ліцею «Перспектива» взагалі і для кожної дитини зокрема безперечна і не має потреби в додаткових поясненнях. Соціальну і психологічну складові цього проекту важко переоцінити – робота в МАН дозволяє об'єднати формування всіх компонентів концептуальної моделі випускників ліцею – потребнісно-мотиваційного, операційно-технічного і рефлексійно-ціннісного сфер. В процесі підготовки роботи, як і в процесі захисту, учень реалізується в області допрофесійної підготовки. Дослідницька діяльність сприяє формуванню не тільки передпрофільної компетентності, загальнодіяльнісних і спеціальних умінь, але і особистісному зростанню старшокласника.
Науково-теоретична база досвіду: У педагогіці сутність проектного методу визначалася по-різному. Так, у П.П. Блонського це – підготовка творчої особистості, С.Т. Шацький писав про розвиток самостійності, П.Ф. Каптерєв - про вправу розуму і розвиток мислення, У.Х. Кілпатрік говорив про діяльність від щирого серця. Для А.С. Макаренка - це формування у виробничій праці, а для М.В. Крупеніна - реалізація педагогічних принципів і діяльнісного підходу, у Д. Дьюі – організація навчання навколо конкретної справи і т.ін.
Саме слово «проект» в буквальному перекладі з латинської означає «кинутий вперед». Теоретичною ж базою, на основі якої розроблялася концепція конкурсу, є положення про зону найближчого розвитку (ЗНР) Л.С. Виготського.
Спільно - розділена діяльність дитини і дорослого, опора на "область не дозрілих, але дозріваючих процесів" (Л.С. Виготський) - необхідна умова для здійснення проектної діяльності в нашому розумінні, яке визначає основні принципи взаємодії в діалозі дорослого і дитини.
Стисла анотація досвіду:
3авдання конкурсу
- Активізувати позанавчальну пізнавальну діяльність учнів. Це дуже важливе завдання, яке сприяє зростанню самооцінки, поступової інтеграції у «культуру дорослих» - іноді саме питання, на яке відповідає дитина, мимоволі підіймає його у власних очах – адже він зі світу зовсім дорослих проблем: напр., питання «Яка роль сновидінь в житті людини?» або «Сталін – хитрий геній або хвора людина?»
- Стимулювати:
- творчу активність (ми переконані, що до творчої діяльності учнів треба готувати, і якщо поняття «скафолдінг» застосовувати у відношенні до звичайної дитини, то саме у зв'язку з проблемою розвитку його творчих здібностей);
- розумову діяльність (допускаємо, що іноді в цій ситуації роздуму над своїм питанням дитина починає вперше отримувати задоволення від розумової діяльності як такої).
- Формувати навички:
- самоорганізації (процес реалізації цього завдання носить формуючий характер з самого початку роботи, проте може стати і серйозною перешкодою на шляху до здійснення мети проектно-дослідницької діяльності. Проте саме при розв’язанні даного завдання ми допускаємо максимальну участь дорослого в спільній роботі з дитиною);
- роботи з інформацією (завдання пошуку і аналізу інформації, а головне – у співвідношенні отриманих даних з метою і відпрацьованим алгоритмом дії сприяє подальшому формуванню загальнодіяльнісних умінь);
- публічного виступу (розв’язання цього завдання – для дітей найскладніше, а ситуація його подолання – релаксаційна);
- самостійного досягнення актуальної мети - виконання цього завдання, приносить спочатку дитині найбільше задоволення, потім може бути однією з найскладніших, а іноді і стати причиною відмови від проектної діяльності. І вона ж є могутнім поштовхом для особистого зростання дитини;
- «вільного говоріння» (осмислення і омовлення власних уявлень і міркувань дитини в діалозі з дорослим – могутній поштовх для розвитку його розумової діяльності, особливо в ситуації збільшення завдань письмового характеру в учбових ситуаціях)
- Сприяти формуванню мотивації досягнення через ситуацію успіху, специфічні позитивні емоції, новий досвід і нові «психологічні бонуси».
- Формувати психологічну готовність до участі у конкурсі МАН (діти почали називати цей конкурс «міні-МАН», в їх свідомості він дійсно є «сходинкою» до подальших успіхів).
Функції психолога і основні правила, за якими здійснюється процес взаємодії дорослого і дитини в рамках проектної діяльності, засновані на положеннях ЗНР (див. вище).
Основною функцією психолога є супровід дитини під час процесу роботи над проектом, що здійснюється в підтримці і стимуляції самостійних форм роботи, опосередкованої допомоги, схваленні і заохоченні учасника проекту. На всіх етапах роботи з дитиною дорослий повинен дотримуватися основних правил:
Правило не «замість, а разом» визначає характер взаємодії: разом з дитиною можна міркувати і аналізувати, обговорювати і планувати, задавати уточнюючі питання, надаючи йому лише непряму допомогу в ухваленні рішення і т.п., але остаточне рішення, висновки і, тим більше, змістовну складову проекту, дитина повинна робити самостійно. Вважаємо, що спокуси такого роду легше уникнути психологам, уміння тримати «психологічну паузу» скільки завгодно довго і приймати, не оцінюючи «добре-погано» всі прояви дитячої психології.
Правило «Прикуси язика» - дорослому категорично забороняється наполягати на своїй моделі проекту, підказувати свій варіант бачення проблеми і негативно оцінювати результати діяльності дитини. Треба сказати, що достатньо часто психолог зазнає зрозумілі труднощі, пов'язані зі спокусою підказати дитині - наприклад, коли дитина знаходиться на крок від ефективного рішення проблеми. Або коли сама тематика проекту дуже цікава дорослому.
Правило «Поспішаємо повільно» - не дивлячись на тимчасові рамки, кожний має право на свій темп роботи. Етап «задай собі питання», коли дитина повинна його САМОСТІЙНО сформулювати і обґрунтувати, може зайняти достатньо довгий час. Головне, не дотриматися часових норм, а задати питання і відповісти на нього.
Результативність впровадження досвіду:
Критерії результативності проведення конкурсу протягом десяти років :
- розвиток мовних умінь та навичок публічного виступу;
- підвищення мотивації навчальної діяльності учнів;
- розвиток уміння самостійно працювати;
- підвищення інформаційно-технологічної компетентності.
Репрезентація досвіду:
Досвід неодноразово було оприлюднено: на обласному семінарі «Особливості роботи з обдарованими учнями», семінарі директорів шкіл міського підпорядкування «Головні напрямки роботи педагогічного колективу школи з підтримки іміджу як ресурсу її стійкого розвитку», на курсах заступників директорів при ЗОІППО. Матеріал було опубліковано сайті ЗапоВики.