Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 18.04.2021, 01:51

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Психокорекція та психотерапія як напрямки діяльності практичного психолога

Психокорекція та психотерапія  як напрямки  діяльності практичного психолога

 

Сємібратова Тетяна Володимирівна,
практичний психолог вищої категорії

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 22 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Ман С.В.

Адреса школи: м. Запоріжжя, вул. Трегубова, 18.
тел.:  224-77-60
email: school2264@ukr.net
http://vk.com/club67642514

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду:
       Основним завданням, визначеним Державним стандартом середньої загальної освіти, є спрямування системи освіти на особистість дитини, її розвиток. На сучасному етапі головна мета школи полягає у створенні сприятливих умов для забезпечення інтелектуального, соціального, морального та фізичного розвитку кожної особистості.    
        Мета психологічної корекції визначається розумінням закономірностей психічного розвитку, як активного діяльнісного процесу, реалізованого у співробітництві дитини з дорослим. Процес цей відбувається у формі засвоєння суспільно-історичного досвіду шляхом інтеріоризації, і формується як результат в особливих новоутвореннях на кожній віковій ступені розвитку.
        В своїй практиці я використовую основні філософські та практичні цінності гештальт-підходу: спонтанність, творче пристосування, автономія, повага до унікальності особистості, до особистих кордонів, віра в те, що у дітей є вроджена тенденція і прагнення до цілісності. Гештальт підхід відкриває шлях до формування та зміни меж «Я».
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
      У Концепції загальної середньої освіти підкреслено самоцінність дитинства, що у школі учень не готується до життя, а повноцінно живе. Школа - це життєвий простір дитини. Тому психологічний супровід повинен сприяти становленню особистості учнів, як творців і проектувальників  власного життя. Для реалізації цих завдань психологічна корекція та розвиток дітей є одним із основних напрямків роботи практичного психолога. Принципи психологічної корекції базуються на ідеях гуманістичної психології. Основною метою  психологічної корекції – є забезпечення системи психологічних умов позитивного особистісного розвитку дитини. 


      Науково-теоретична база досвіду є: роботи таких видатних психологів як Виговського Л.С., Піаже Ж.  Ельконіна Д. Б., сучасних психологів: Абрамової Г.С.,  Дубровіної І. В., Овчарової Р. В. 
        Розкриття  основних принципів  та напрямків  роботи в гештальт-підході висвітлюється в роботах  Ф. Перлза, Гудмана, О.В. Немеринського, І.С. Булюбаш. 
        Щодо роботи з дітьми в гештальт-підході, в більшості літератури    висвітлені лише окремі аспекти: 
-    роботі з агресією, інтроєктами, снами - присвячені матеріали В. Оклендер, П. Ван Дамма, Н. Кедрової, О. Петрової, Р. Шоттенлоера; 
-    контекст дитячо-батьківських відносин в гештальт-підході  -  розкриває І. С. Захарян;
-    розвиток дитини в контексті кривої теорії контакту  - розглядає в статті   «Гешталь– теорія розвитку» М. Спаньоло-Лобб 

Стисла анотація досвіду
Спираючись на науково-теоретичні дослідження психологів та психотерапевтів, мною були розроблені програми психологічного супроводу та корекції учнів: «Корекція розвитку учнів класів інтенсивної педагогічної корекції», «Психокорекція загального психологічного стану   учнів молодшої ланки методом малювання», «Індивідуальна та групова психокорекція методом пісочної терапії». Ці програми використовуються в повному обсязі в класах Інтенсивної педагогічної корекції, де навчаються діти з різними затримками темпу психічного розвитку,  та також для індивідуальної корекції учнів загальноосвітніх класів, які мають проблеми розвитку емоційно-вольової сфери та поведінки. 
Проведена діагностична робота з дітьми  показала, що розумова діяльність дітей, які навчаються в класах ІПК характеризується стрибкуватістю її динаміки. У них страждають власне не розумові функції - узагальнення, порівняння, аналіз, синтез, - а передумови інтелектуальної діяльності. До них належать такі психічні процеси: увага, сприйняття, сфера образів-уявлень, зорово-рухова координація, фонематичний слух та інші. Поведінка цих дітей відповідає більш молодшому віку (менш активні, безініціативні, у них слабо виражені пізнавальні інтереси). Вони значно відстають по сформованості регуляції і саморегуляції поведінки, в результаті чого не можуть хоча б відносно довго зосередитися на якому-небудь одному занятті. Відзначається недорозвинення емоційно-вольової сфери, яке проявляється у примітивності емоцій і їх нестійкості.  На основі отриманих результатів я дійшла висновку, що з дітьми необхідно проводити комплексну психокорекційну роботу, з використанням основних принципів гештальт-підходу, а сааме  усвідомлення того, що відбувається зараз на різних, нерозривно пов'язаних між собою рівнях: тілесному, емоційному та інтелектуальному. Те, що відбувається «тут і зараз», є досвідом, який повноцінно відбувається, впливаючи на дитину у всій цілісності; і досвідом який може переноситися у повсякденне життя.


Результативність впровадження досвіду:
Треба відмітити, що оцінка ефективності корекційної роботи може залежати від того, хто дає цю оцінку. Для дитини ступінь ефективності виражається в емоційному задоволенні від занять, у зміні емоційного балансу в бік позитивних переживань. Що в повному обсязі реалізується на психокорекційних заняттях. Для психолога критерієм є досягнення поставлених цілей і позитивна динаміка результатів діагностичних досліджень. Для батьків і педагогів - ступінь задоволення їх запиту. За моїми спостереженнями ефективність психологічної корекції в навчальних закладах також залежить від узгодженості дій всіх учасників корекційної роботи (психолога, педагогів, логопеда, а також зацікавленості батьків). Від того, чи збігаються їхні думки про результати і наслідки корекції та розвитку дитини, ці результати зможуть втілитися в реальність. Важливо пам'ятати про охорону інтересів дитини, необхідності ампліфікації, всілякому збагаченню та гармонізації її розвитку.
Е статистичні показники ефективності впровадження досвіду, які фіксуються за  результатами психодіагностичної роботи з учнями на початок і кінець року. Ці результати не стабільні по показникам розвитку уваги, але відзначається в усіх класах ІПК підвищення рівня розвитку пам’яті, мислення, мовлення. Також важливо відзначити, що всі учні класів ІПК, які перейшли в п’ятому класі до загальноосвітніх класів пройшли адаптацію до навчання у середній ланці і навчаються за програмами загальноосвітньої школи. 
Як основний результат своєї роботи я розглядаю можливість дитини або підлітка зробити перші кроки назустріч саморозумінню, самоприняттю та відповідальної поведінки.


Досліджувалися наступні питання: 
теоретичні основи психокорекційної роботи та використання гештальт-підходу у психокорекції;
методи арт-терапії у роботі з дітьми; 
практичне використання арт-терапевтичних технік у роботі з дітьми. 
На основі отриманих результатів я дійшла висновку, що використання комплексних заходів психологічної корекції на теоретичній базі гештальт-підходу дає можливість дитині розвивати емоційну регуляцію поведінки, попереджати й знижувати страхи та тривожність, підвищувати впевненість у собі, активізувати пізнавальну активність, підвищувати рівень розумового розвитку учнів, впливати на недоліки емоційно-особистісного та соціального розвитку.

Репрезентація досвіду: 
Психокорекція та психотерапія у роботі практичного психолога  викликає зацікавленість у психологів дитячих садків та шкіл району, міста. В цьому я переконалась на засіданнях методичних об’єднань психологів району, міських семінарах, присвячених даній темі, індивідуальних консультаціях психологів міста. 

Посилання на матеріал: http://psy7br.com/

Категорія: Психологічний супровід | Додав: LeninRMO (14.01.2016)
Переглядів: 1304 | Коментарі: 9 | Рейтинг: 1.0/133
Всього коментарів: 9
9 milayafeechka   [Матеріал]
Очень интересная и познавательная работа!

8 gmsensygirl   [Матеріал]
Дякую за надзвичайно цікаву роботу та неймовірно вагомий внесок до такої важливої справи як виховання дітей!

7 Mariashka   [Матеріал]
Дуже корисна робота! Адже діти - це майбутнє нашої нації.

6 tkminkova   [Матеріал]
Прекрасная работа, очень помогает в работе с детьми.

5 nreznikova34   [Матеріал]
Работа,которая стоит внимания.Очень интересно и познавательно .

4 ripsik111   [Матеріал]
Очень интересная работа.Так же с интересом почитала материалы в персональном блоге.Есть чему поучиться и что перенять.Спасибо.

3 Ninel   [Матеріал]
Гештальт-підхід дуже актуальна і перспективна тема у наші часи. Інформація цікава не тільки психологам, а і вчителям початкової школи. Обов'язково пораджу цю статтю своїм колегам!Дякую, Тетяно Володимирівно!

2 sidortsova63   [Матеріал]
Спасибо Татьяна Владимировна! Очень интересная работа.

1 piershinalarisa   [Матеріал]
Дуже цікава робота! Хороший матеріал для психолгів, що працюють у класах інтенсивної педкорекції.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021