Тема: Побудова особистісної професійної перспективи учня, як основа формування життєвої компетентності.

ПІБ вчителя: Карпенко Наталія Володимирівна.
посада, категорія, звання: практичний психолог І категорії
Повна назва школи: Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №91 Запорізької міської ради запорізької області.
директор ПІБ: Іваницька Тетяна Вікторівна.
Адреса школи: м. Запоріжжя, вул.. Лахтинська, буд.6-А
тел.: 286-91-30
email: Scool91@i.ua
http:
Провідна педагогічна ідея досвіду: забезпечення умов для якісної освіти старшокласників у відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами, забезпечення професійної орієнтації учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці, встановлення наступності між загальною середньою і професійною освітою.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Як обрати професію? Питання це досить складне, серйозне і актуальне у всі часи. Професійна діяльність займає приблизно третину життя людини. Якщо врахувати, що ще третину життя ми проводимо уві сні, то це буде чималий відрізок життя. Вибір професії - відповідальний та складний крок у житті людини. Зробити правильний вибір - значить знайти своє місце в житті. Займатись улюбленою справою - це щастя, якого здатна досягти кожна людина. Звичайно, можна припинити навчання, якщо зрозумієш, що це не твоя справа, або залишити роботу, яка тобі не подобається. Можна випробувати себе то в одній, то в іншій сфері, блукати навпомацки, постійно «наступати на одні й ті ж граблі» - цей шлях зветься методом спроб та помилок. На це можна витратити життя, бо у світі існує не одна тисяча професій. Обрати собі професію - означає не тільки вибрати собі роботу, але й бути прийнятим до певної групи людей, прийняти етичні норми, цінності, правила, образ життя цієї групи. Щоб правильно обрати професію, необхідно знати свої можливості, інтереси та нахили, потрібно також враховувати ситуацію на сучасному ринку праці. Правильний вибір професії допоможе реалізувати свій потенціал, уникнути розчарувань, досягти успіху в житті.
Перехід до ринку праці за сучасних умов не лише вніс корективи, але й істотно змінив підходи до питань професійного самовизначення школярів. У зв’язку з цим зростає необхідність у профільному навчанні, що має допомогти учням у виборі професії в нових умовах.
Як показує практичний досвід, сучасна молодь виявилася недостатньо підготовленою до нових вимог політичної та соціально-економічної ситуації. Як правило, багато хто з них не володіє інформацією про вимоги до особистості в тій чи іншій сфері діяльності, не враховує своєї відповідності щодо обраної професії. Профільне навчання не лише допомагає розв’язати ці проблеми, але й дає більш глибокі знання з предметів певної спрямованості.
Тому завдання психолога і класного керівника полягає в тому, щоб допомогти учням дізнатися про свої психологічні особливості, які й забезпечать вибір професії школярем, а саме вивчити:
- психічні прояви властивостей нервової системи;
- схильність, інтереси, пов’язані з вибором професії;
- риси характеру, що проявляються в діяльності, щодо інших людей, себе самого тощо;
- типові для особистості емоційні стани, а також рівень розвитку вольових якостей;
- сформованість інтелектуальних здібностей;
- комунікативні якості особистості, що проявляються в процесі спілкування і взаємодії з людьми.
Для благополуччя суспільства необхідно, щоб кожен випускник школи знаходив застосування своїм інтересам і схильностям, не гаяв марно часу, сил та засобів у пошуках свого місця в системі громадського виробництва, на якому міг би принести найбільшу користь і отримати задоволення від своєї праці.
Науково-теоретична база досвіду: Досвід ґрунтується на творчому використанні передового перспективного психолого-педагогічного досвіду, публікаціях видатних науковців і психологів-практиків.
Стисла анотація досвіду: Основні теоретичні засади організації профільного навчання, напрямки, етапи профорієнтаційної роботи в школі, розробки уроків, притчі, результативність та рекомендації, поради.
Результативність впровадження досвіду: Результативність психолого-педагогічного супроводу оцінюється шляхом анкетування учнів, батьків.
Результати анкетування:
2013-14н.р.
Всього брали участь 60 учнів, з них вибрали 36 учнів (60%) (біотехнологічний профіль), 9 учнів (15%) (інформаційно - технологічний профіль ), всі останні учні (25%) пішли в технікуми та училища. Таких учнів, які б не визначились немає.
2014-15н.р.
Всього брали участь 51 учень, з них вибрали 39 учнів (76,4%) (біотехнологічний профіль), 3 учня (5,8%) (інформаційно - технологічний профіль ), всі останні учні (17,6%) пішли в технікуми та училища. Таких учнів, які б не визначились немає.
Учні, переходячи до профільного навчання в 10 клас, мають високий та достатній рівень задоволеності навчальним процесом, це говорить про те, що учні вчаться за профілем, який їм подобається, і вони себе комфортно почувають в цьому профільному класі.
Репрезентація досвіду: Рівень репрезентації: навчальний заклад, в якому я працюю, та на семінарах серед психологів Хортицького району, у школі молодого психолога (консультпункт на базі кабінету.)
Посилання на матеріал http://school91.inf.ua/metodichnij-kabinet/pedagogichnij-dosvid
- Сабадаж Ж. Профільна освіта. старшокласників // Завуч. - 2005. - № 17-18.
- Ткачук А. Професій безліч. Як не помилитися.//Психолог. – 2012.-№8
- Демянчук Н. «Хочу»+»Можу»+Треба»=»Правильний вибір професії». //Психолог.-2009.- № 25-27.
- Козюменко Т., Севрюкова О. Підготовка школярів до профільного навчання. //Психолог . – 2012.- № 18
- Войцехівська Н., Савіцька В. Обираємо професію. //Психолог . – 2012. - № 23
- Піговська С. Особливості професійного самовизначення учнів. //Психолог . – 20011.- №14-15
- //Психолог .- 2013. - №11-12.
- Туріщева Л.В. Класні години 7-11 класи. – Харків «Видавнича група «Основа»». – 2008
- Яланська С.Ю. Зошит «Крок до самовизначення». – Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. – 2010
- Гобова Л.Ю. Зошит «Моя особиста професійна перспектива» (2 частини). – Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. – 2006
- Професійна діагностика / Упор, Т. Гончаренко. — К.: Шк. світ, 2004.
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B84hrrWSOo_iZk54LUptVGFCWjg/view?usp=sharing |