Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 07:23

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Парціальна програма та методичні рекомендації з формування психологічної підготовки дітей раннього віку до дошкільного навчального закладу «

Парціальна програма та методичні рекомендації з формування психологічної підготовки дітей раннього віку до дошкільного навчального закладу «Давайте познайомимося»

Гурська Олександра Сергіївна, практичний психолог, спеціаліст ІІ категорії

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №295 «Червона калина» Запорізької міської ради Запорізької області

Завідувач: Ковтун С.П.

м. Запоріжжя, 69059, вул. Автозаводська 28а,

тел.: 218-63-55, 279-36-90

email: sadkalinka295@gmail.com

Провідна педагогічна ідея досвіду Створення передумов, необхідних для успішної адаптації дітей раннього віку до умов дошкільного навчального закладу та супровід сім'ї на етапі підготовки дитини до вступу в ДНЗ.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду  Актуальність проблеми адаптації дітей до ДНЗ займає в дошкільній педагогіці провідне місце. Це пов'язано з тим, що дитячий садок - новий період в житті дитини і вступ до нього –  це важкі переживання та зміна поведінкових реакцій дитини. Адже адаптація -  складний процес пристосування організму, який відбувається на різних рівнях - фізіологічному, психологічному, соціальному.

Труднощі, які виникли у дітей в період адаптації можуть призвести до самої несприятливої її форми - дезадаптації, що проявляється у порушеннях дисципліни, ігрової і навчальної діяльності і взаємин з однолітками і вихователями.
Останніми роками батьки все частіше віддають дітей в дитячий садок у ранньому віці, починаючи з 2 років. І основною проблемою для батьків під час вступу дитини в дошкільний заклад є сприятлива адаптація малюка до нових умов. Кожна мама і кожен тато хоче, щоб цей процес пройшов без особливих ускладнень.

Таким чином, актуальною стала необхідність розробити програму супроводу сім'ї на етапі підготовки до вступу в ДНЗ і процесу адаптації дитини «Давайте познайомимося». Одна з проблем, яка вирішується в ДНЗ – проблема адаптації дітей при переході з сім'ї до дошкільного навчального закладу.

Науково-теоретична база досвіду Проблемі адаптації особливу увагу приділяли такі педагоги, як Н.Д. Ватутіна, Н.Ф. Виноградова, Т. А. Куликова, С. А. Козлова, М.Л. Печора, Р. В. Тонкова-Ямпільська, В.А. Сухомлинський.

Більшість наукових досліджень з проблеми адаптації носять теоретико-аналітичний характер. Про складність адаптаційного періоду для дітей і батьків писали Е. В. Антонова, Р. М. Грановська, Л. Р. Дика, В. А. Джидарьян, В. П. Лапін, А. В. Махнач, В. М. Нікольська, Н.А.Русина, Н.І.Сирота. Аналіз наукової літератури, свідчить, що адаптація дитини до ДНЗ складається з психологічної та фізіологічної адаптації. Причому психологічна адаптація полягає у відриві від домашньої обстановки, входження в соціум, є ключовою проблемою. Саме тому основний акцент у програмі зроблено на психологічну адаптацію, при цьому фізіологічна адаптація дітей жодною мірою не зменшується і проводиться робота паралельно. 

При укладанні програми  використані методичні розробки і рекомендації Е. Арнаутової, Е. В. Жердєвої, Л. В. Бєлкіної, Н. В. Тонкової-Ямпільської, А.С.Роньжиної, О.О.Севастьянової.

Стисла анотація досвіду Ступінь новизни досвіду полягає у створенні розвивально – профілактичної програми «Давайте познайомимось» та методичних рекомендацій щодо формування психологічної підготовки дітей раннього віку до ДНЗ.

У  програмі представлено цикл занять, які допоможуть дітям 2-3 років успішно адаптуватися до умов дошкільного закладу.

Ігри і вправи, що складають основу занять, сприяють зняттю психоемоційної напруги, зниженню імпульсивності, тривоги і агресії, вдосконаленню комунікативних, ігрових і рухових навиків, розвитку пізнавальних процесів, оптимізації дитячо-батьківських стосунків.

Програма розрахована на дітей 2-3 років і їх батьків. З дітьми проводяться групові заняття. Чисельність групи не більше 10 дітей і 10 батьків. Програма містить 9 занять, які проводяться 3 рази на тиждень, переважно в  серпні місяці. Паралельно проводяться заняття з батьками з психологічної освіти.

Програма адресована практичним психологам і вихователям, які працюють в масових ДНЗ, може бути використана педагогами груп короткочасного перебування і фахівцями психологічних центрів, що проводять групові заняття з дітьми.

Результативність впровадження досвіду Програма дає можливість вихователям ще до вступу малюка в групу встановити контакт з сім'єю. А головне – дитина заздалегідь знайомиться з новими умовами і поступово звикає до них.

В результаті спостережень за ходом адаптації дітей можна зробити висновок, що діти, які відвідували заняття разом з мамою,  успішніше адаптуються до умов ДНЗ.

Так, в 2015-16 н.р. до груп раннього віку прийшли 77 дітей, із них 28 відвідували заняття.

 

К-сть дітей, які вступили в ДНЗ із сім'ї

К-сть дітей, які відвідували заняття

Всього:

49 – 64%

28 – 36%

Легкий рівень адаптації

15 – 31%

15 – 54%

Середній рівень адаптації

32 – 65%

13 – 46%

Важкий рівень адаптації

2 – 3%

0

            Діти, які відвідували заняття, не відчували емоційного дискомфорту від перебування в групі, легко розлучалися з мамою та відвідування дитячого садку не стало для них стресом.

Репрезентація досвіду: Парціальна програма та методичні рекомендації з формування психологічної підготовки дітей раннього віку до ДНЗ «Давайте познайомимось» презентувались на методичних об'єднаннях вихователів раннього віку, практичних психологів та для курсантів КЗ «ЗОІППО» ЗОР за фахом «Вихователі раннього віку» (2015р).

Посилання на матеріал

https://drive.google.com/folderview?id=0BwRCQlj2DNBIcUtYVEJTSUNFeEE&usp=sharing

Категорія: Психологічний супровід | Додав: kommun (22.01.2016)
Переглядів: 897 | Рейтинг: 1.0/40
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020