Парціальна програма корекційно розвиваючих занять з емоційно неблагополучними дітьми «Чудеса на піску»
Парціальна програма корекційно розвиваючих занять з емоційно неблагополучними дітьми «Чудеса на піску»
Кондрашевська Антоніна Василівна, практичний психолог, спеціаліст вищої категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 130 «Казка»
Завідувач ДНЗ №130: Шинкаренко Лариса Пилипівна Адреса: вул. Жуковського, 66-А, м. Запоріжжя, 69063 Тел. (061) 764-43-24, 764-57-65 е-mail:skazka_130@mail.ru Сайт: http://dnz130.edukit.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея програми: полягає в тому, що засоби пісочної терапії - інструмент, що дозволяє впливати на всі сфери особистості дитини в цілому. Робота з піском дозволяє створити умови для активізації природної для кожної дитини здатності справлятися з труднощами і конфліктами через гру, через взаємодію з природними матеріалами (пісок, вода) і мініатюрними іграшками та розігруванням казкового сюжету. Мета ігор з піском - не змінювати чи переробляти дитину, не вчити ії якимось спеціальним поведінковим навичкам, а дати можливість бути самим собою. Обґрунтування актуальності та перспективності програми: з кожним роком збільшується кількість дітей з емоційними проблемами, тривожних, невпевнених в собі, агресивних, що обумовлено різними причинами, серед яких: негативний вплив телебачення на розвиток дитини, зайнятість батьків і обмеження їх спілкування з дитиною та ін. Програма «Чудеса на піску» розроблена на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти і націлена на створення сприятливих умов для профілактики емоційного неблагополуччя дитини; корекцію наявних емоційних проблем індивідуального характеру (підвищена агресивність і тривожність, занижена самооцінка і пригніченість, сором'язливість і нетовариськість, дитячий негативізм і інш.), комунікативних проблем та дитячих страхів. Науково-теоретична база програми: базується на найновітніших здобутках сучасної вітчизняної психолого-педагогічної науки та практики виховання, що відкриває нові можливості для розвитку внутрішнього світу дитини. В основу роботи над проблемою покладено психолого - педагогічні дослідження відомих теоретиків Грабенко Т.Н., Зінкевич-Євстигнєєва Т.Д., Бережна Н.Ф., Кисильова М.В., щодо організації пісочної арт-терапії з дітьми дошкільного віку. Стисла анотація програми:
Програма «Чудеса на піску» це інструмент, який дозволяє впливати на всі сфери особистості. Пісочна терапія – це один з найбільш ефективних та безпечних засобів надання психологічної допомоги дітям. В його основі лежить створення умов для активізації природної для кожної дитини здатності подолання труднощів та конфліктів через гру, через взаємодію з природним матеріалом (пісок, вода) та мініатюрними іграшками, через розігрування казкового сюжету, які метафорично відображають драматичні моменти дитячої реальності. Чудовий метод, який дозволяє дитині активізувати творчі ресурси, підвищити впевненість у собі і подолати страхи, вчитись керувати агресивними проявами, оцінити цінність дружніх відносин, придбати досвід рішення різних проблем. При цьому він екологічний та безпечний. В іграх з піском все стає реальним. Програючи хвилюючі ситуації за допомогою маленьких фігурок, створюючи картину з піску дитина може висловити свої найглибші емоційні переживання, звільняється від страхів, від напруги, несвідомо знаходить для себе ті відповіді, які йому було складно отримати.
На заняттях використовуються методи і прийоми, які спрямовані на гармонізацію психоемоційного стану дитини; надають дитині можливість для самореалізації та самовираження; дають можливість програвати різні життєві ситуації і моделювати різні шляхи вирішення тих чи інших проблем. Структура програми відповідає вимогам до програм такого типу: визначено мету, завдання, умови організації занять, складено тематичний план. В додатку подано конспекти занять за змістом тематичного плану. Результативність впровадження програми:
Програма апробована в умовах дошкільного закладу з відповідною категорією дітей; рекомендована для впровадження в закладах освіти області. Система роботи за програмою сприяє зниженню психоемоційного напруження у дітей на 40%. Про ефективність роботи свідчить зниження рівня тривожності у дітей, зменшення ознак проявів агресивності, кількості страхів, підвищення впевненості в собі, самооцінки, розвитку навичок взаємодії дітей один з одним, розвиток ігрових навичок. Рецензована кандидатом психологічних наук, доцентом кафедри дошкільної освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР О.М. Байєр, затверджена Департаментом освіти і науки облдержадміністрації (наказ від 11.11.2014 р. № 0695) Репрезентація програми:
Семінар для педагогів дошкільного навчального закладу; районна виставка «Здоров'язбережувальний освітній простір», 2015 р.; відкритий перегляд взаємодії з дітьми в ході педагогічної практики для слухачів курсів КЗ «ЗОІППО» Запорізької обласної ради, 2015 р. Посилання на матеріал: http://dnz130.edukit.zp.ua/pedagogicheskaya_vistavka/programma_chudesa_na_peske/