Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 19:50

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Корекційно-розвивальна робота психолога гімназії з учнями перших класів, які мають труднощі в адаптації

Корекційно-розвивальна робота психолога гімназії з учнями перших класів, які мають труднощі в адаптації

Чухрай Тетяна Михайлівна, практичний психолог, спеціаліст

Запорізька гімназія № 107 Запорізької міської ради Запорізької області

директор: Єрмак Галина Вікторівна

адреса: пр. 40-річчя Перемоги буд. 59,  м. Зaпopiжжя, 69118

тел.: (061)2799368

е-mail: zpkrsc107@ukr.net

адреса сайту: http://planeta107.zp.ua/

Провідна педагогічна ідея досвіду В роботі представлені  різні напрямки взаємодії психолога з учнями, аналіз значущості кожного з напрямків, а також детальне вивчення конкретних видів взаємодії психолога з учнями, що дозволяє планувати як саму діяльність, так і підвищувати її результативність.

Програма розрахована на роботу з групою дітей, які відчувають труднощі в адаптації до школи. Вона спрямована на розвиток та вдосконалення комуніка­тивних навичок, уважності, просторових уявлень, формування розумового плану дій та мовленнєвих функцій, розвиток продуктивності психічної діяльності.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Одним з основних завдань психологічної служби гімназії є допомога першокласникові в адаптації до школи. Адже школа – це життєвий простір дитини, де вона не тільки навчається, а й живе. І тому вся діяльність  спрямована на організацію навчально-виховного процесу як системи, що забезпечує розвиток і виховання дитини, задоволення її пізнавальних запитів та можливостей.

Високий рівень розвитку пізнавальних процесів молодших школярів є запорукою успішного навчання. Таким чином, великого значення набуває цілеспрямована та системна діяльність практичного психолога щодо розвитку пізнавальних процесів учнів початкової школи. Завдання корекції та розвитку пізнавальної сфери учнів молодшого шкільного віку пов’язані з формуванням основних психологічних новоутворень цього вікового періоду: довільності психічних процесів і поведінки, розвитку внутрішнього плану дій, основ теоретичних форм мислення, самоконтролю. Такі психологічні новоутворення поступово формуються в процесі навчальної діяльності протягом усього молодшого шкільного віку. Отже найголовніше завдання психолога – допомогти розвинути їх за допомогою розробки та здійснення корекційно-розвивальної програми, яка спрямована на формування різних сторін пізнавальної діяльності дитини.

Науково-теоретична база досвіду Проблему шкільної адаптації слід віднести до однієї з найбільш серйозних соціальних проблем сучасності, що вимагає вже не стільки поглибленого вивчення, скільки пошуку продуктивного рішення на практичному рівні. У вітчизняній науковій літературі адаптація розглядається на біологічному, психологічному, соціальному і педагогічному рівнях. Роботи Б. Г. Ананьєва, Л. С. Виготського, А. Р. Лурії, А. Л. Ухтомського, Д. Н. Узнадзе та інших вчених є теоретико-методичною основою обґрунтування адаптації дитини як психологічного і загально біологічного феномену. Психологічні аспекти здійснення адаптації представлені в дослідженнях Б. Н. Алмазова, Б. С. Братуся, А. И. Захарова, В. Е. Когана, И. С. Кона, Н. А. Менчинскої, А. В. Петровського, Б. М. Теплова та інших. Підготовка дітей до самостійного життя знайшла віддзеркалення в працях П. П. Блонського, В. П. Кащенко, В.С. Крюкова, П. Ф. Лесгафта, К. Д. Ушинського. Також великий внесок в розроблення проблеми адаптації дитини до умов навчання в школі зробили зарубіжні учені: Ф. Арієс, М. М. Айшенвуд, Р. Г. Ваяр, Д. Баярд, К. Бютнер, К. Гехт, М. Джеймс, Д. Джонгвард, Д. Добсон, Д. С. Коулман, Й. Лангмайер, З. Матейчек, Э. М. Шан, А. Маслоу, М. Мід, М. Раттер, К. Ренкер, Г. Сельє, Р. Чемберлен та інші.

Серед вітчизняних сучасних психологів, які займаються даною проблемою  та розробили корекційні програми по адаптації першокласників, можна виділити Алексеєву І. В.

Стисла анотація досвіду Групові заняття проводяться в ігровій формі та включають методики, що стимулюють розвиток дитини як у сфері взаємин, так і в пізнавальній діяльності. Ігрова діяльність навчає дитину керувати власною поведінкою та через взаємодію з іншими розширює її рольовий репертуар. Спілкування в групі розширює межі бачення дитиною власних можливостей через відбивання дій інших та з іншими. Створення ситуації успіху виявляє здатність дитини до самоактуалізації та ефективнішого засвоєння знань. Найбільш привабливі – рольові ігри. Але найслабшим ланцюжком у дітей, які відчувають труднощі у школі, є розвиток мовлення. Цим дітям важко висловлювати власні думки та почуття, звертатися до інших, отри­мувати зворотний зв'язок. Для розвитку мовлення зазвичай використовують такі прийоми: розігрування відомих казок та створення власних із подальшим їх розігруванням, створення детективу, розігрування сценок із життя дитини. Вдосконалення спонтанного мовлення дитини сприяє формуванню мисленнєвих операцій, логічних умовиводів.

Корекційно-розвивальна діяльність психолога зорієнтована на вирішення конкретних проблем навчання, поведінки або психічного самопочуття. Завдяки корекційним заходам долаються перешкоди до повноцінного психічного розвитку дитини.

Результативність впровадження досвіду Робота психолога в корекційно-розвивальних групах формує  в учнях початкової школи психологічні характеристики та вміння, які необхідні для успішного розвитку, навчання та спілкування, зниження шкільної тривожності.

Репрезентація досвіду: шкільний семінар.

Посилання на матеріал http://planeta107.zp.ua/index.php/2010-06-16-15-34-58/2011-04-25-16-19-41/2902----l-------------r

Категорія: Психологічний супровід | Додав: kommun (26.01.2016)
Переглядів: 1253 | Коментарі: 1 | Теги: психічна, шкільна адаптація, психологічна корекція, корекційно-розвивальна робота, комунікативні навички, пізнавальні процеси, психологічний супровід | Рейтинг: 1.0/75
Всього коментарів: 1
1 OksanaGusak  
Цікаві авторські матеріали практичного спрямування. Безперечно варто уваги фахівців! +1

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024