Гуманізація навчально-виховного процесу дошкільного навчального закладу засобами казкотерапії: практика використання казкотерапії в роботі з дітьми, педагогами, батьками.

Кременецька Любов Володимирівна, практичний психолог вищої категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 135 «Лебідь» Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: І.І.Кондратьєва
Адреса: 69014, м. Запоріжжя, вул. Кузнецова, буд. 11
Телефон: (0612) 67-91-88(87)
Email: dnz135@yandex.ua
Адреса сайту: http://dnz135.ucoz.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду
Вирішення проблеми гуманізації навчально-виховного процесу ДНЗ можливе лише за умови усвідомлення усіма учасниками НВП пріоритетності гуманістичних принципів та узгодженості дій у цілісній системі виховання. Роль психологічної служби, у цьому контексті, полягає у підвищенні рівня компетентності учасників НВП, створенні єдиної гуманістичної системи взаємодії дітей, педагогів і батьків. Використання казкотерапевтичних засобів надає неоціненну допомогу у побудові ефективної взаємодії між суб'єктами освітнього середовища, сприяє оптимізації умов морального, духовного, особистісного розвитку, розвитку самосвідомості в атмосфері гідності та свободи.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.
Сучасне реформування освітньої системи України пов’язане з утвердженням гуманістичних цінностей, спрямованих на розвиток особистості. Законодавча база дошкільної освіти: Закони України «Про освіту» , «Про дошкільну освіту», Національна доктрина розвитку освіти України у XXІ столітті, новий Базовий компонент дошкільної освіти, чітко відображає тенденції до гуманізації, що полягає в утвердженні людини як вищої соціальної цінності, у найповнішому розкритті її здібностей та задоволенні різноманітних освітніх потреб, забезпеченні пріоритетності загальнолюдських цінностей, гармонізації стосунків людини, навколишнього середовища і суспільства.
Саме ідеї гуманізації навчально-виховного процесу знайшли відображення у системі використання казкотерапевтичних засобів в роботі психологічної служби з дітьми, педагогами і батьками, що має на меті підвищення компетентності всіх учасників навчально-виховного процесу, оптимізацію умов особистісного розвитку, створення сприятливих умов для розвитку гуманної особистості, здатної до творчості, саморозвитку, реалізації власного потенціалу. Досвід роботи ґрунтується на гуманістичних принципах з використанням інтерактивних технік.
Науково-теоретична база досвіду
Досвід базується на положеннях гуманістичної психології А. Маслоу, К. Роджерса, В. Франкла; принципах особистісно-орієнтованої освітньої парадигми Ш. О. Амонашвілі, О. Л. Кононко, С. І. Подмазіна; ідеях гуманістичної педагогіки Я. Корчака, Б. Г.Ананьєва, В. О. Сухомлинського, концепції казкотерапії Л. С. Виготського, Д. Б. Ельконіна, терапії історіями Р. Гарднера, ідеях К.-Г. Юнга, М. Л. фон Франц, позитивній терапії притчами та історіями Н. Пезешкяна, роботах В. Я. Проппа, ідеях Т. Д. Зінкевич-Євстигнєєвої, А. В. Гнєздилова, Т. М. Грабенко, І. В. Вачкова.
Стисла анотація досвіду
Система роботи психологічної служби з використанням казкотерапевтичних засобів передбачає роботу з усіма учасниками навчально-виховного процесу і складається з чотирьох програм та добірки практичних матеріалів з казкотерапії для дітей дошкільного віку, які можуть використовуватись в навчально-виховному процесі ДНЗ і в родині.
- Програма корекційно-розвивальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку з вадами емоційно-вольової сфери «Казки старого лісу» (на основі казкотерапії), що використовується з метою сприяння забезпеченню повноцінного розвитку емоційно-вольової сфери дитини через формування впевненості у собі, розвиток здатності до саморегуляції, вмінь володіння емоційними проявами та навичками керування поведінкою відповідно до соціально-моральних норм.
- Програма тренінгу особистісного і професійного самовдосконалення педагогів ДНЗ «Виховання душі» (на основі казкотерапії), що використовується з метою сприяння підвищенню свідомості педагогів щодо необхідності особистісного і професійного самовдосконалення, через розкриття потенціалу внутрішніх ресурсів, формувати у педагогів гуманістичне і толерантне ставлення до себе і оточуючих, підвищувати рівень соціальної відповідальності.
- Програма профілактичної роботи з охорони психічного здоров’я педагогів «Зірка в кишені» (на основі казкотерапії), що використовується з метою здійснення профілактичної роботи по охороні психічного здоров’я педагогів через удосконалення навичок саморегуляції та рефлексії, формування у педагогів усвідомленого ставлення до власного стану здоров’я та уважного турботливого ставлення до здоров’я оточуючих, шляхом використання психозберігаючих технологій та навчання ефективним методам подолання нервово-психологічної напруги.
- Програма тренінгових занять з підвищення батьківської компетентності «Щаслива родина» (з елементами казкотерапії), що використовується з метою оптимізації психологічного клімату в родині, підвищення компетентності батьків щодо особливостей родинного виховання, психологічних та індивідуальних особливостей розвитку дітей, гуманізації виховного впливу та стратегій взаємодії з дитиною в сім’ї.
Результативність впровадження досвіду
Система роботи з гуманізації навчально-виховного процесу засобами казкотерапії характеризується стабільною результативністю щодо:
- підвищення рівня саморегуляції , набуття навичок спілкування, морально-етичних уявлень та навичок щодо регуляції власних емоцій та поведінки у дітей;
- усвідомлення педагогами індивідуальних особистісних та професійних характеристик, підвищення мотивації до особистісного і професійного саморозвитку та самовдосконалення;
- самостійного використання педагогами ефективних методів та прийомів подолання нервово-психологічної напруги, психозбережувальних технологій та методів профілактики дістресу;
- підвищення батьківської компетентності, гуманізації міжособистісної взаємодії в сім’ї.
Практичне використання матеріалів з казкотерапії в навчально-виховному процесі сприяє гармонізації психологічного клімату в групах ДНЗ.
Психологічні служби ДНЗ Шевченківського, Космічного і Хортицького районів міста успішно використовують в роботі програми на основі казкотерапії з метою подолання вад розвитку емоційно-вольової сфери дітей та вирішення завдань особистісного і професійного розвитку педагогів.
Репрезентація досвіду
Досвід «Гуманізація навчально-виховного процесу дошкільного навчального закладу засобами казкотерапії» (програми для дітей і педагогів) відзначений дипломом ІІ ступеню на VI міській педагогічній виставці.
Матеріали досвіду представлено у збірнику «Інновації у вихованні та психології: професійна позиція вчителів, вихователів та психологів»/ ред. Гусак О.В., - Запоріжжя, ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2015
Досвід репрезентовано на семінарах в ДНЗ № 135, на майстер – класі для практичних психологів Шевченківського району «Забезпечення умов гуманізації навчально-виховного процесу дошкільного навчального закладу засобами психологічної практики».
Систему роботи з «Гуманізації НВП дошкільного навчального закладу засобами казкотерапії» представлено на міській школі досвіду працівників психологічної служби.
Матеріали з проблеми: «Сприяння особистісному і професійному самовдосконаленню сучасного педагога засобами психологічної практики» приймали участь в обласній виставці «Освіта Запорізького краю 2015»
У рамках проекту ІАМЦ «Міські методичні навчання» проведено психологічний практикум для практичних психологів ДНЗ м. Запоріжжя «Психологічний супровід особистісного і професійного розвитку педагогів засобами казкотерапії».
Наведені у досвіді програми затверджені ІАМЦ м. Запоріжжя та рекомендовані практичним психологам міста для використання в роботі.
Теги:
Гуманізація навчально-виховного процесу; казкотерапія; програма тренінгу; програма корекційно-розвивальної роботи з дітьми; особистісне самовдосконалення; професійне самовдосконалення педагогів ДНЗ; підвищення мотивації; підвищення компетентності; родинне виховання; охорона психічного здоров’я, психозбереження.
Активне посилання на матеріал: http://dnz135.ucoz.ua/load/
Джерело: http://dnz135.ucoz.ua/load/ |