Арт-терапія в практиці роботи шкільного психолога
 |
Долженко Анжела Петрівна
керівник психологічної служби приватного комплексу безперервної освіти «Школа «ЕйдоС»,
спеціаліст першої категорії
Приватний комплекс безперервної освіти «Школа « ЕйдоС»
Директор: Грединарова Олена Михайлівна
Адреса школи: вул. Нижньодніпровська, 4а, м. Запоріжжя, Україна, 69091
Телефон: (061) 220-02-13, 220-90-04
Факс: 220-06-37
Е-mail: eidos-zp@ukr.net
|
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Метою роботи психологічної служби Школи є створення сприятливих умов для всебічного розвитку та гармонізації особистості. Одним з напрямків психологічної роботи є попередження емоційно-особистісних порушень, збереження психологічного здоров'я всіх учасників навчально-виховного процесу. Особливо це стало актуальним, коли в школу прийшли діти з сімей вимушених переселенців з Криму та з Донецької області. Оскільки конфлікт на сході країни, а також економічна криза негативно впливають на психоемоційний фон всіх українців, у тому числі на наших учнів, їхніх батьків, вчителів школи – людей, які мають безпосередній вплив на дітей, психологічною службою школи було розроблено план роботи у трьох напрямках паралельно: діти-батьки-вчителі.
Психологічною службою було проведено пошуково-аналітичну роботу щодо технік, які були б коректними у такій напруженій ситуації, природними, невимушеними і в той же час дуже дієвими для всіх категорій клієнтів. Нами були обрані для втілення в практику саме арт-терапевтичні методи як найбільш екологічні, тактовні на різних етапах психологічного супроводу: діагностичному, коррекційному, профілактичному. З часом ці методи підтвердили свою високу ефективність. У роботі представлено досвід проведення психологічних занять з дітьми, консультацій з батьками та занять з педагогами Школи із застосуванням методів арт – терапії: ізо-терапії, пісочної терапії, мандолотерапіі, метафоричних асоціативних карт.
Обrрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Відповідно до державної політики щодо особистісно-орієнтованого підходу в освіті та з огляду на те, що неодмінною складовою навчально-виховного процесу в Школі «ЕйдоС» є забезпечення психолого-педагогічних умов для самореалізації дитини та збереження психологічного здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу, арт-терапевтичні заходи є тим інструментом, який може ефективно вирішувати поставлені перед психологічною службою задачі. Особливо актуальними психологічний супровід та психологічна підтримка стали сьогодні - у непростий економічний та політичний період в нашій країні. Є родини, які безпосередньо зіткнулися з наслідками воєнного конфлікту і були вимушені переїхати, що негативно вплинуло на психологічний стан дітей. Важливою в цій ситуації стає підтримка морально-психологічного стану всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, які давно навчаються у Школі, їхніх батьків, педагогів Школи. Перед психологічною службою постало завдання розробити заняття, які б сприяли гармонізації внутрішньоособистісного та міжособистісного простору, допомагали б боротися із постстресовими переживаннями та сприяли б формуванню почуття власної цінності, гідності, запускали б механізм самозцілення.
Арт-терапія - це спосіб вільного вираження себе через мистецтво, терапевтичний ефект якого заснований на використанні творчого потенціалу для мобілізації природних способів гармонізації та самозцілення, властивих кожній людині. Арт-терапія (терапія мистецтвом) - один з ефективних методів психологічної роботи, що використовує можливості мистецтва для досягнення позитивних змін в інтелектуальному, емоційному та особистісному розвитку людини незалежно від віку. Психолог створює умови для пробудження у клієнта творчого імпульсу і відчуття власної цінності. Перевагою арт-терапії є безоціночне ставлення психолога до клієнта і до результатів його творчості, відмова від звичних інструментів роботи: діагностики та інтерпретацій. Безоціночне ставлення створює безпечний простір, в якому клієнт (дитина, підліток, педагог, батьки) відчуває себе вільним від звичного соціального контролю. Його творчість стає спонтанною, в ній знаходить вираження вся його особа, включаючи несвідоме і дитячу частину особистості.
Значною перевагою є той факт, що практично кожна людина (незалежно від свого віку) може брати участь в арт-терапевтичній роботі, яка не вимагає від нього певних здібностей до образотворчої діяльності або художніх навичок.
Метод арт-терапії універсальний і може бути використаний в роботі як із дітьми, так із дорослими.
Науково-теоретична база досвіду:
Теоретичною базою досвіду є Концепція розвитку та навчання у Школі «ЕйдоС», якою передбачено практичне втілення гуманістичної концепції освіти, передових вітчизняних наукових ідей і психолого-педагогічних технологій навчання задля формування універсальної компетентності учнів, повноцінного розкриття і формування особистісного, інтелектуального та творчого потенціалу кожної дитини.
У процесі формування досвіду було проаналізовано науково-теоретичні положення про функції арт-терапії (Н. Санкович, Е. Медвєдєвої, И. Левченко). За основу було взято вправи українських арт-терапевтів О.В. Тараріної, О.С. Гаркавець, Е.П. Белякової, Д. Лебедєвої.
Стисла анотація досвіду:
У досвіді представлено розробки занять та консультацій з учнями, педагогами, батьками за арт-терапевтичними вправами, як класичними. та і модифікованими психологами Школи «ЕйдоС».
У першій частині ми приводимо опис занять з учнями пісочної арт-студії «Джерело сили» та психологічної арт-студії «Чарівний світ». Основною метою цих занять є зняття нервово-психічного напруження, корекція спілкування, формування адекватної міжособистісної поведінки, високої самооцінки, моральних якостей, сильних сторін характеру.
У другій частині представлено заняття з педагогами в психологічній арт-студії «Чарівний світ», а також індивідуальна робота із вчителями. Мета занять з педагогами: знизити емоційну тривожність, ймовірність емоційного вигорання, підвищити самооцінку, сприяти розвитку самосвідомості.
У третій частині показано досвід роботи з батьками учнів під час індивідуальних консультацій. Через дослідження батьківської позиції, аналіз їх поведінки ми впливемо на формування гармонійних стосунків у родинах учнів.
Результативність впровадження досвіду:
- сформовано та впорядковано збірки занять з арт-терапевтичними вправами, техніками з метою використання у груповій та індивідуальній роботі як з учнями, так і з дорослими учасниками навчально-виховного процесу;
- на основі аналізу індивідуальної та групової психологічної роботи з учнями Школи відстежується і коригується процес розвитку кожного учня;
- зменшено кількість учнів з проявами шкільної та особистісної тривожності, учні навчаються засобам і методам подолання негативних емоційних станів, стресів;
- створено умови для гармонізації особистості та збереження психологічного здоров‘я батьків, учнів та педагогів Школи.
Репрезентація досвіду:
Досвід було представлено на ХІ Міжнародній науково-практичній конференції «Інноваційні педтехніки», на Фестивалі з TRIZ-педагогіки, ейдетики та інших освітніх технологій «Школа по-новому» (жовтень, 2015року); шкільних засіданнях МО психологів «Акцент».
Джерело: http://www.eidos.zp.ua/news/schoolnews/materialy-dlya-pedagogicheskoy-vystavki-2015-g_142.html |