Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 18.04.2021, 00:02

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Арт-терапія в практиці роботи шкільного психолога

Арт-терапія в практиці роботи шкільного психолога

Долженко Анжела Петрівна

керівник психологічної служби приватного комплексу безперервної освіти «Школа «ЕйдоС», 
спеціаліст першої категорії

Приватний комплекс безперервної освіти «Школа « ЕйдоС»

Директор: Грединарова Олена Михайлівна

Адреса школи: вул. Нижньодніпровська, 4а, м. Запоріжжя, Україна, 69091

Телефон:  (061) 220-02-13, 220-90-04

Факс: 220-06-37

Е-mail: eidos-zp@ukr.net

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Метою роботи психологічної служби  Школи є створення сприятливих умов для всебічного розвитку та гармонізації особистості. Одним з напрямків психологічної роботи є попередження емоційно-особистісних порушень, збереження психологічного здоров'я  всіх учасників навчально-виховного процесу. Особливо це стало актуальним, коли в школу прийшли діти з сімей вимушених переселенців з Криму та з Донецької області. Оскільки конфлікт на сході країни, а також економічна криза негативно впливають на психоемоційний фон всіх українців, у тому числі  на наших учнів, їхніх батьків, вчителів школи – людей, які мають безпосередній вплив на дітей, психологічною службою школи було розроблено план роботи у трьох напрямках паралельно: діти-батьки-вчителі.

Психологічною службою було проведено пошуково-аналітичну роботу щодо технік, які були б коректними у такій напруженій ситуації, природними, невимушеними і в той же час дуже дієвими для всіх категорій клієнтів. Нами були обрані для втілення в практику саме арт-терапевтичні методи як найбільш екологічні, тактовні на різних етапах психологічного супроводу: діагностичному, коррекційному, профілактичному. З часом ці методи підтвердили свою високу ефективність. У роботі представлено досвід проведення психологічних занять з дітьми, консультацій з батьками та занять з педагогами Школи із застосуванням методів арт – терапії: ізо-терапії, пісочної терапії, мандолотерапіі,   метафоричних асоціативних карт. 

 

Обrрунтування актуальності та перспективності досвіду:

Відповідно до державної політики щодо особистісно-орієнтованого підходу в освіті та з огляду на те, що неодмінною складовою навчально-виховного процесу в Школі «ЕйдоС» є забезпечення психолого-педагогічних умов для самореалізації дитини та збереження психологічного здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу, арт-терапевтичні заходи є тим інструментом, який може ефективно вирішувати поставлені перед психологічною службою задачі. Особливо актуальними  психологічний супровід та психологічна підтримка стали сьогодні - у непростий економічний та політичний період в нашій країні. Є родини, які безпосередньо зіткнулися з наслідками воєнного конфлікту і були вимушені переїхати, що негативно вплинуло на психологічний стан дітей. Важливою в цій ситуації стає  підтримка морально-психологічного стану  всіх учасників  навчально-виховного процесу: учнів, які  давно навчаються у Школі, їхніх батьків, педагогів Школи.  Перед психологічною службою постало завдання розробити заняття, які б сприяли гармонізації внутрішньоособистісного та міжособистісного простору, допомагали б боротися із постстресовими переживаннями та сприяли б формуванню почуття власної цінності, гідності, запускали б механізм самозцілення.

Арт-терапія - це спосіб вільного вираження себе через мистецтво, терапевтичний ефект якого заснований на використанні творчого потенціалу для мобілізації природних способів гармонізації та самозцілення, властивих кожній людині. Арт-терапія (терапія мистецтвом) - один з ефективних методів психологічної роботи, що використовує можливості мистецтва для досягнення позитивних змін в інтелектуальному, емоційному та особистісному розвитку людини незалежно від віку. Психолог створює умови для пробудження у клієнта творчого імпульсу і відчуття власної цінності. Перевагою арт-терапії є безоціночне ставлення психолога до клієнта і до результатів його творчості, відмова від звичних інструментів роботи: діагностики та інтерпретацій. Безоціночне ставлення створює безпечний простір, в якому клієнт (дитина, підліток, педагог, батьки) відчуває себе вільним від звичного соціального контролю. Його творчість стає спонтанною, в ній знаходить вираження вся його особа, включаючи несвідоме і дитячу частину особистості.

Значною перевагою є той факт, що практично кожна людина (незалежно від свого віку) може брати участь в арт-терапевтичній роботі, яка не вимагає від нього певних здібностей до образотворчої діяльності або художніх навичок.

Метод арт-терапії універсальний і може бути використаний в роботі як із дітьми, так із дорослими.

 

Науково-теоретична база досвіду:

Теоретичною базою досвіду є Концепція розвитку та навчання у Школі «ЕйдоС», якою передбачено практичне втілення гуманістичної концепції освіти, передових вітчизняних наукових ідей і психолого-педагогічних технологій  навчання задля формування універсальної компетентності учнів, повноцінного розкриття і формування особистісного, інтелектуального та творчого потенціалу кожної дитини.

У процесі формування досвіду було проаналізовано науково-теоретичні  положення про функції  арт-терапії (Н. Санкович, Е. Медвєдєвої, И. Левченко). За основу було взято вправи українських арт-терапевтів О.В. Тараріної, О.С. Гаркавець, Е.П. Белякової, Д. Лебедєвої.

   

Стисла анотація досвіду:

У досвіді представлено розробки занять та консультацій з учнями, педагогами, батьками за арт-терапевтичними вправами, як класичними.  та і модифікованими психологами Школи «ЕйдоС».

У першій частині ми приводимо опис занять з учнями пісочної арт-студії «Джерело сили» та психологічної арт-студії «Чарівний світ». Основною метою цих занять є зняття нервово-психічного напруження, корекція спілкування, формування адекватної міжособистісної поведінки, високої самооцінки,  моральних якостей, сильних сторін характеру.

 У другій частині представлено заняття з педагогами в психологічній  арт-студії «Чарівний світ», а також індивідуальна робота із вчителями. Мета занять з педагогами: знизити емоційну тривожність, ймовірність емоційного вигорання, підвищити  самооцінку, сприяти розвитку самосвідомості.

У третій частині показано досвід  роботи з батьками учнів під час індивідуальних консультацій. Через дослідження батьківської позиції, аналіз їх поведінки ми впливемо на формування гармонійних стосунків у родинах учнів.  

 

Результативність впровадження досвіду:

  • сформовано та  впорядковано збірки занять з арт-терапевтичними вправами, техніками  з метою використання у груповій та індивідуальній роботі як з учнями,  так і з дорослими учасниками навчально-виховного процесу;
  • на основі аналізу індивідуальної та групової психологічної  роботи з учнями Школи відстежується і  коригується процес розвитку кожного учня;
  • зменшено кількість учнів з проявами шкільної та особистісної тривожності, учні навчаються засобам і методам подолання негативних емоційних станів, стресів;
  • створено умови для гармонізації особистості та збереження психологічного здоров‘я батьків, учнів та педагогів Школи. 

 

Репрезентація досвіду:

Досвід було представлено на  ХІ Міжнародній науково-практичній конференції «Інноваційні педтехніки», на Фестивалі  з TRIZ-педагогіки, ейдетики та інших освітніх технологій «Школа по-новому» (жовтень, 2015року);    шкільних засіданнях МО психологів «Акцент».  

 



Джерело: http://www.eidos.zp.ua/news/schoolnews/materialy-dlya-pedagogicheskoy-vystavki-2015-g_142.html
Категорія: Психологічний супровід | Додав: ShPP (12.01.2016)
Переглядів: 1322 | Теги: гармонізація особистості, арт-терапія, психологічні заняття, профілактика | Рейтинг: 1.0/91
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021