Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 09:20

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Позашкілля

Українське народне мистецтво витинанки як засіб національно-патриотичного виховання

Українське  народне  мистецтво  витинанки   як   засіб національно-патриотичного виховання

Інформація про автора досвіду: Зотова Тетяна Михайлівна, методист філії    «Славутич», координатор з напрямку національно-патріотичного виховання. 

Контактна інформація про навчальний заклад: Центр творчості дітей та юнацтва Жовтневого району Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради,  директор – Жукова Любов Йосипівна, адреса закладу: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 60, тел 764-43-10, e-mail: govtnzentr@mail.ru, адреса сайту: http://ctdu.at.ua

Тема педагогічного досвіду: «Українське  народне  мистецтво  витинанки   як   засіб національно-патриотичного виховання».

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у застосуванні українського народного мистецтва витинанки у гуртковій та виховній роботі творчих об’єднань з ціллю впливу на свідомість вихованця Центру творчості. Через цей вид декоративно-ужиткового мистецтва, який знайшов широке застосування в повсякденному житті відбувається ознайомлення вихованців з українськими традиціями, історією, культурою.

 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: На сучасному етапі Україна, як молода незалежна держава, розв'язує складні завдання не тільки економічної стабілізації, а й національного відродження.

Народне декоративно-ужиткове мистецтво є невичерпним джерелом культури народу, яка має унікальні можливості впливу на особистість та формування в неї національного світогляду, характеру, глибокої духовності. Завдяки декоративно-ужитковому мистецтву, яке є віковічною скарбницею моральних та духовних здобутків народу і відображає стиль різних епох, регіонів, зберігає багаті невмирущі традиції, пізнаються історія, світогляд, моральні якості наших предків, їхня героїчна боротьба за незалежність нашої держави, формуються основи культурно-духовного багатства українського народу.

Декоративно-прикладне мистецтво збагачує дитину, виховує гордість за свій народ, підтримує інтерес до його історії та культури. Пізнаючи красу народної творчості, дитина відчуває позитивні емоції, на основі яких виникають більш глибокі почуття радості, захвату.

Витинанка, як один з найдавніших видів українського мистецтва є простим та водночас різноманітним засобом впливу на свідомість дитини з ціллю прищеплення любові до української культури. Тому вважаємо перспективним та важливим впроваджувати в роботу декоративно-прикладних гуртків та творчих об’єднань  мистецтво витинанки, як засіб національно-патріотичного виховання.

Науково-теоретична база досвіду: Теоретичні засади національного виховання закладено у дослідженнях українських вчених, психологів та педагогів М. Боришевського, Д. Віконської, В. Москальця, І. Сікорського, Б. Цимбалістого, Я. Яреми та ін.. У своїх працях значне місце вони приділяють українській національній ідеї, духовності, демократичним засадам навчання і виховання, гуманістичним цінностям. Дослідженням мистецтва витинанки займались такі вчені як: О. Шарабура, В. Котляр, А. Пушкарьов, С. Танадайчук, Т. Ковальчук, В. Мельник.

Нормативною базою досвіду є:

  • Закон «Про позашкільну освіту»;
  • Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді.

Стисла анотація досвіду: Автором запропонована систематична викладка теоретичного та практичного матеріалу стосовно багатств історичної спадщині українського народу, через призму мистецтва витинанки.

Завдяки впровадженню мистецтва витинанки у навчально-виховну діяльність Центру творчості, педагогам вдається побутувати зв'язок між минулим України та її сьогоденням, що покращує виховання національної свідомості дітей та підлітків закладу.

В роботі освітлено вплив декоративно-прикладного   мистецтва   на    національно – патріотичне виховання, історія, типи та символіка українського народного мистецтва витинанки та національно-патріотичне   виховання   в   гуртках    декоративно - прикладної творчості.

У додатках надаються фотографії кращих зразків витинанок народних та відомих українських майстрів, зразки витинанок запорізького краю та роботи вихованців творчого об’єднання «Студія художнього декору», керівник – Зотова Т.М.,  які приймали участь у виставках закладу та у міських конкурсах у техніці витинання. Також додається конспект виховного заходу у формі подорожі: «Символіка українського орнаменту «Дерево життя», який був проведений у творчому об єднанні «Студія художнього декору» та рекомендовано для національно-патріотичного виховання гуртківців закладу віком від 9-11 років.

Результативність впровадження досвіду: Заняття з декоративно прикладного мистецтва, а окремо з витинанки  є логічним  продовженням  у ланцюгу  національно-патріотичного виховання у  гуртках та творчих об’єднаннях Центру творчості.

Завдяки  заняттям  відбувається:

  • зростання морального розвитку дитини;
  • зростає кількість вихованців,  які  мають  позитивну мотивацію до творчої діяльності;
  • прослідковується позитивна динаміка розвитку художньо-естетичних здібностей;
  • підвищується  рівень знань з української національної  культури, народних традицій;
  • зростає рівень національної свідомості  вихованців.
  • збільшується кількість вихованців учасників та призерів виставок, фестивалів міського, обласного, всеукраїнського рівня з напрямку національно-патріотичного виховання.

Репрезентація досвіду: Досвід роботи  методиста філії    «Славутич» - Зотовой Т.М. з теми «Українське  народне  мистецтво  витинанки   як   засіб національно-патриотичного виховання» було  успішно представлено:

  • виступ на семінарі практикумі  для слухачів  курсів  підвищення  кваліфікації керівників гуртків декоративно-прикладного мистецтва - 2013 рік;
  • виступ на занятті Школи педагогічної майстерності  педагогів закладу  з теми  «Національно-патріотичне-виховання засобами  позашкільної роботи» - 2014 р.;
  • відкрите виховне  заняття «Українська символіка засобами декоративно-прикладного мистецтва» в рамках  взаємообміну  педагогів організаторів  філій Центру творчості з теми закладу - 2015 рік;
  • виступ на засідання методичного об’єднання керівників  з декоративного прикладного та образотворчого мистецтва з питання «Реалізація концепції національно-патріотичного виховання»;
  • методичний посібник «Виховна система Центру творчості дітей та юнацтва Жовтневого району: досвід, пошук, перспектива» - 2015 р.;
  • участь у першому турі Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності педагогів позашкілля «Джерело творчості»  у номінації «Методичний комплекс» - 2015р.

Посилання на матеріал досвіду: https://drive.google.com/file/d/0BxwJ1yarRtXPRDFpZEg1QVpGX1k/view?usp=sharing



Джерело: https://drive.google.com/file/d/0BxwJ1yarRtXPRDFpZEg1QVpGX1k/view?usp=sharing
Категорія: Позашкілля | Додав: irarotko0708 (29.01.2016)
Переглядів: 2762 | Теги: українська культура, Декоративно-прикладне мистецтво, витинанка, національно-патріотичне виховання, традиції. | Рейтинг: 1.0/324
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024