Музично-дидактичні ігри як засіб формування пізнавальної активності вихованців ансамблю народних інструментів «Мальви»
Інформація про автора досвіду: Рощіна Діана Вікторівна, керівник ансамблю народних інструментів «Мальви», керівник гуртка-методист.
Контактна інформація пронавчальний заклад: Центр творчості дітей та юнацтва Жовтневого району Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради, директор – Жукова Любов Йосипівна
адреса закладу: вул. Гоголя,60 тел.: 764-43-10 email: govtnzentr@mail.ru http://ctdu.at.ua
Тема педагогічного досвіду: «Музично-дидактичні ігри як засіб формування пізнавальної активності вихованців ансамблю народних інструментів «Мальви»
Провідна педагогічна ідея: стисла динамічна подача теоретичного матеріалу у формі ігор як підґрунтя успішної підготовки юних музикантів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Навчитися грі на музичному інструменті не можливо без знання азів музичної грамоти, без знання розташування звуків на грифі інструмента. Вивчення правил музичної грамоти само по собі не дуже захоплюючий процес і займає багато часу.
Щоб вирішити питання перетворення нецікавого і нудного заняття на захоплюючий процес навчання, необхідно враховувати психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Відомо, що в молодшому віці засвоєння нових знань відбувається значно успішніше на навчально-ігрових заняттях тому, виникла потреба створення та впровадження музично-дидактичних ігор.
Науково-теоретична база досвіду комплексу ґрунтується на методиці викладання музичної грамоти Г. Фрідкіна, О. Андрєєва, С. Павлюченко.
Стисла анотація досвіду: Досвід роботи пропонує відкрити для майбутніх музикантів світ музичної грамоти, застосовуючи на заняттях музичні дидактичні ігри.
Впровадження ігрових технологій в умовах позашкілля є важливим інструментом для формування пізнавальної компетентності дітей. Завдяки впровадженню ігрових методів у навчально-виховну діяльність створюються сприятливі умови для засвоєння вихованцями ансамблю навчального матеріалу. Щоб вирішити питання швидкого та якісного засвоєння музичної грамоти пропонується застосовувати комплекс музично-дидактичних ігор.
Комплекс складається з чотирьох ігор: «Де живуть ноти?», «Гра в диктант», «Знайди ноту на грифі», «Музичне лото». Музично-дидактичні ігри подаються у певній послідовності у відповідності до року та рівня навчання з урахуванням складності завдань. Ігри підібрані таким чином, що активізуються таки органи чуття: зір, слух, мова; тобто дитина бачить зображення, чує формулювання та проговорює вголос. Застосовується метод «бачу, чую, говорю».
Результативністю впровадження досвіду є:
- підвищення рівня компетентностей вихованців: засвоєння музичної грамоти більш якісно та швидко; поліпшення навику читання нот з листа; освоєння елементів музичної мови; активізація розумової діяльності; розвиток вміння чітко і грамотна висловлювати свої думки;
- допомога вихованцям розкритися;
- активізація інтересу дітей до занять у гуртку;
- збільшення частки вихованців, яка приймає участь у конкурсах, фестивалях.
Репрезентація досвіду:
- Методичні об’єднання керівників гуртків профільного напрямку.
- Презентація музично-дидактичних ігор на педагогічних виставках ЦТДЮ «Творчі знахідки».
- Обласний семінар для слухачів курсів післядипломної педагогічної освіти за темою: «Формування ключових компетенцій вихованців».
- Обласний семінар для слухачів курсів післядипломної педагогічної освіти за темою: «Музично-дидактичні ігри на заняттях ансамблю народних інструментів «Мальви».
- Педагогічні ради:
- педагогічна рада «Інноваційні форми роботи у гуртку – важливий чинник оптимізації навчально-виховного процесу» - доповідь «Нестандартні заняття у роботі гуртка «Народні інструменти»»;
- педагогічна рада «Розвиток творчого потенціалу педагога позашкільного навчально-виховного закладу визначальна умова впровадження інноваційних технологій для формування творчих здібностей вихованців» - доповідь «Інноваційні форми роботи у гуртках музичного напрямку».
- Всеукраїнський науково практичний семінар «Розвиток творчих здібностей дітей у позаурочному діяльнісному середовищі» - доповідь «Інноваційні форми роботи у гуртках музичного напрямку».
- конкурс педагогічної майстерності працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» у номінації «Керівник гуртка»;
- всеукраїнський конкурс огляд «Позашкілля: 20 років назустріч часу» у номінації інноваційні технології;
- ІІІ міський конкурс дидактичних та методичних комплексів педагогів позашкільних навчальних закладів міста в межах Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «Джерело творчості».
- публікація в інформаційно-методичному журналі «Позашкілля Запоріжжя» («Інноваційні форми роботи у гуртках музичного напрямку»);
- публікація в інформаційно-методичному журналі «Позашкілля Запоріжжя» («Музично-дидактичні ігри на заняттях ансамблю народних інструментів»);
- публікація «Захоплюючий світ музичної грамоти» у збірнику ІАМЦ «Інноваційна діяльність педагогів позашкільних навчальних закладів» (із досвіду роботи керівників гуртків позашкільних навчальних закладів міста Запоріжжя);
- публікація в Всеукраїнський газеті «Позашкілля» видавництва «Шкільний світ» («Інноваційні форми роботи у гуртках музичного напрямку»).
Посилання на матеріали досвіду: https://drive.google.com/file/d/0BxwJ1yarRtXPZHZSdkoyRzRGbVk/view?usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0BxwJ1yarRtXPZHZSdkoyRzRGbVk/view?usp=sharing |