Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 20:47

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Позашкілля

Формування національної свідомості дітей дошкільного віку шляхом розвитку їх мовленнєвих здібностей

Формування національної свідомості дітей дошкільного віку шляхом розвитку їх мовленнєвих здібностей

Інформація про автора  досвіду: Вакулович Олена Вадимівна, керівник гуртка студії пізнавально-евристичного розвитку дітей дошкільного віку «Краплинки».

Контактна інформація про навчальний заклад:

Центр дитячої та юнацької творчості Шевченківського району

м. Запоріжжя, вул. Чарівна, буд. 157-в, телефон 67-33-14

Директор – Щитинина Р.Ю.

Сайт закладу: charivna_cdut@mail.uа

 

Тема досвіду: «Формування національної свідомості дітей дошкільного віку шляхом розвитку їх мовленнєвих здібностей»

Провідна ідея педагогічного досвіду полягає у впровадженні традиційних та інноваційних методів, форм, прийомів, які б допомогли зробити рідне слово надбанням духовного світу дитини, тобто, разом із звучанням рідної мови, внести відчуття краси й емоцій, які вклав народ у слово. Залучити вихованців до кращих культурних традицій свого народу, надати дітям дошкільного віку знання, які ефективно забезпечать формування у них національної свідомості та рис громадянина української держави.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Українська мова має багатовікову історію свого розвитку, надзвичайно багата лексично, граматично та інтонаційно, тому за своїми можливостями здатна виконувати велику культуротворчу, духовнотворчу, народотворчу історичну роль. Національна система виховання реалізує аксіому, здавна прийняту цивілізованими націями: нормальне навчання, виховання і розвиток підростаючих поколінь забезпечується лише за допомогою рідної мови. Особливого значення ці ідеї набувають в умовах Запорізького краю, структура населення якого є поліетнічним простором. Важливу роль у формуванні національної гідності й самосвідомості відіграє рідна мова, як універсальний спосіб пізнання світу й самопізнання людини, через мовленнєві картини національного світобачення й світорозуміння, як одна з найголовніших ознак нації, що забезпечує інтеграцію й функціонування національного соціуму. Оскільки патріотизм набуває нині особливого значення, виникає гостра потреба в актуалізації національно-патріотичного виховання на всіх етапах формування особистості. Вибір теми досвіду зумовили його значущість та необхідність розв’язання проблеми з формування національної свідомості у дітей дошкільного віку південно-східного регіону України в умовах сьогодення.

Новизна досвіду полягає в тому, що в дитячому колективі створюється особливе середовище щодо розвитку мовленнєвих здібностей вихованців, яке виступає умовою національно-патріотичного виховання майбутніх свідомих громадян України. Адже від рівня оволодіння мовою, від уміння розуміти інших і висловлювати власні думки, залежать успіхи дитини в оволодінні грамотою рідної мови.

Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на розробках Беха І.Д., Биковської О.В., Сущенко Т.І. – з питань компетентнісного підходу у позашкільній освіті; Беха І.Д., Чорної К.І., Ращенко А.В. – з національно-патріотичного виховання особистості; Л.В.Венгера – щодо аналізу та вирішення психологічних проблем переходу від дошкільного до молодшого шкільного віку; В.М.Зайцева – з використання методик навчання читанню та письму на українській, татарській, французській мовах з використанням кубиків; Л.Крутій – з розвитку у дітей словесно-логічного мислення, вироблення у них уміння користуватися основними логічними прийомами і операціями, що складає одне з важливих завдань у процесі навчання мови старших дошкільників; А.М. Богуша – щодо особливостей навчання дітей другій мові, формуючи лексико-граматичну будову, тощо.

Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним. Технологічний аспект практичної реалізації досвіду полягають у застосуванні комплексу психолого-педагогічних форм навчання, які спонукають дитину до цілеспрямованого пізнавального процесу, розвивають мовленнєві здібності вихованців, виявляють інтерес до вивчення української мови, набувають потребу у здобутті знань та розвитку комунікативних умінь. Діти навчаються імпровізувати у відповідності до ситуації спілкування, користуватися різними стилями і типами мовлення, що ефективно сприяє становленню їх національної свідомості.

З метою формування та розвитку предметних і життєвих компетентностей вихованців, педагогом розроблено систему педагогічних дій, якою передбачено:

  • Створення умов для мовленнєвої творчості і розвитку комунікативних навичок вихованців: оптимальна активізація дітей, спільна діяльність педагога та дітей в режимі рівноправного спілкування, переживання успіху кожним учасником педагогічної взаємодії.

  • Формування знань з граматичної будови мови з використанням різноманітних дидактичних ігор та вправ.

  • Навчання дітей рідної мови, мовленнєвого спілкування та розвитку мовлення в повсякденному житті і на організованих заняттях за навчальною програмою студії «Краплинки».

  • Розвиток мовленнєвих здібностей дітей, засвоєння ними елементарних знань про культуру мовленнєвого збагачення словника, формування мовленнєвих умінь і навичок, повноцінне їх самовираження під час виховних заходів, інсценізації казок.

  • Впровадження під час навчання української мови специфічного засобу мислення дошкільників, що спрямовано на розвиток мовлення дітей – розроблених  схем-моделей.

  • Використання в навчально-виховному процесі української символіки, що  виконує історично-важливу функцію консолідації нації в єдину етнографічну, культурно-історичну спільноту, об’єднання споконвічних українських земель в єдину суверену державу.

  • Формування національної свідомості дітей дошкільного віку під час участі у святкуванні державних і традиційних свят, проведення ігрових програм, випускних свят.

Виховний вплив діяльності студії «Краплинки» полягає у змісті, формах навчання та виховання, у правилах поведінки вихованців, стилі життя позашкільного закладу, його традиціях. У педагогічному процесі діти не просто відтворюють те, що засвоюють, а й розвивають, доповнюють і вдосконалюють свій соціальний досвід як повноправні члени суспільства.

Результативністю впровадження досвіду є:

  • формування національної свідомості та  мовленнєвої компетентності дітей;

  • розкриття і розвиток індивідуальних творчих здібностей вихованців, граматичної правильності їх зв’язного мовлення;

  • удосконалення словарної творчості дошкільників, збільшення їх словникового запасу;

  • підвищення мотивації до навчання, та, як слідство, підвищення якості навчання;

  • розвиток звукової культури (фонематичний аналіз, синтез, сприйняття);

  • виховання патріотів, громадян з активною життєвою позицією.  

Репрезентація досвіду: Система застосування розвиваючих вправ для дітей дошкільного віку щодо розвитку їх мовленнєвих здібностей була успішно представлена педагогом на Всеукраїнському, обласному, міському рівнях:

1. Виступ на семінарі-практикумі для директорів обласних та міських позашкільних навчальних закладів України (листопад 2011, м. Запоріжжя).

2. Виступ та відкрите заняття з курсу: «Розвиток мовлення та навчання читанню» на семінарі для вихователів дошкільних навчальних закладів області – слухачів курсів підвищення кваліфікації при ЗОІППО (березень 2012).

3. Виступ на занятті школи педагогічної майстерності за темою: «Виховання дітей у позашкільному навчальному закладі в контексті вимог ХХІ століття» (лютий 2012).

4. Відкриті заняття в рамках системи взаємообміну досвідом на засіданнях методичного об’єднання керівників гуртків студії «Краплинки» (березень 2011, листопад 2012, вересень 2014, лютий 2015).

5. Виступ на засіданні творчої майстерні, організованої НМЦ, для керівників розвиваючих студій для вихованців дошкільного віку ПНЗ міста (грудень 2007)

6. Перемога на ІІІ (заочному) міському конкурсі дидактичних та методичних комплексів педагогів позашкільних навчальних закладів у межах Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «Джерело творчості» у номінації «методичний комплекс» (листопад 2015)

Посилання на матеріали досвіду: http://deticentr.zp.ua, розділ VII Міська виставка педагогічних технологій 2015-2016



Джерело: http://deticentr.zp.ua
Категорія: Позашкілля | Додав: irarotko0708 (28.01.2016)
Переглядів: 1688 | Теги: національна свідомість, пізнавальний процес, іноваційні методи | Рейтинг: 1.0/25
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024