Формотворення як засіб розвитку об'ємно-просторового мислення в гуртках з архітектури та дизайну
Інформація про автора досвіду: Зайченко Олена Вікторівна, керівник гуртка «Архітектурний», керівник гуртка-методист Станції юних техніків
Контактна інформація про навчальний заклад: Станція юних техніків Запорізькох міської ради Запорізької області, вул. Українська, 29;
тел.: 787-56-94; email: zapsut@ukr.net
Сайт закладу: http:zapsut.wix.com/zapsut;
директор - Запотоцька Г.В.
Тема педагогічного досвіду: «Формотворення як засіб розвитку об'ємно-просторового мислення в гуртках з архітектури та дизайну».
Провідна педагогічна ідея досвіду: створення сприятливих умов навчання з використанням засобів формотворення для розвитку об'ємно-просторового мислення, в ході якого створюються просторові образи і відбувається оперування ними.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: На сучасному етапі, коли відроджується розуміння перетворювальної ролі культурного середовища в становленні особистості і суспільства в цілому, особливої актуальності набуває розвиток художнього об'ємно-просторового мислення. Цей тип мислення є специфічним різновидом розумової діяльності людини, без розвитку якої, багато професійних задач не можуть бути вирішені. Художнє об'ємно-просторове мислення - професійне поняття, воно визначає здібність мислити про предмет, або об'єкт проектування в об'ємі та просторі.
Науково-теоретична база досвіду: Н.Д. Бартрам, Р. Бернс, Дж. Дьюі, В.Е. Пестель, А.Н. Смирнов та ін. відмічали важливість роботи в об'ємі, для розвитку просторових уявлень у дитини. В своїй педагогічній практиці вони намагались "зв'язати воєдино навчання, забаву і творчість". Проблему цілісного художнього розвитку дитини досліджував психолог А.А. Мєлік-Пашаєв. Б.П. Юсов та Б.М. Неменський (1981 та 1989 рр.). запропонували програму "Образотворче мистецтво та художня праця". В ній є суттєві передумови для розвитку у школярів художнього об'ємно-просторового мислення.
Стисла анотація досвіду: Навчально-виховний процес організовано за двома взаємопов'язаними напрямками:
І напрямок - формування художніх уявлень про особливості об'ємно-просторових видів мистецтва.
Комплекс творчих завдань на перевтілення образу, використовуючи засоби пантоміми (розвивають здатність "висловлювати свої почуття, думки, уявлення через комунікативну діяльність в образах, оптимально зрозумілих іншим людям").
Залежно від об'єкта зображення завдання групуються наступним чином:
- зображення скульптур, об'єктів предметно-просторового середовища;
- зображення об'єктів природи: рослин, риб, птахів, тварин та людини;
- зображення конструктивних елементів споруд та просторових композицій архітектурного ансамблю.
ІІ напрямок - формування навичок практичної діяльності в об'ємі з використанням паперу, пластиліну, вторинної сировини та інших матеріалів.
Комплекс творчих завдань у відповідності з існуючими у професійному середовищі типів просторової композиції:
- припускає осмислення гуртківцями особливостей створення та функціонування фронтальної композиції у процесі виготовлення рел'єфних і аплікаційних робіт;
- функціонування об'ємно-просторової композиції у процесі виготовлення об'ємних зображень;
-функціонування глибинно-просторової композиції у процесі виготовлення макетів художньо організованого простору.
Результативність впровадження досвіду:
- засвоєння загальних архітектурних та дизайнерських понять, термінів;
- сприяє розвитку об'ємно-просторового мислення та уяви;
- оволодіння основами та засобами вираження: композиції (площина – поверхня, об’єм та простір), засобів передачі проектованого простору (лінія, штрихування, тонування аквареллю, використання кольору); передачі середовища (об’єм – макет, компонування, ситуація, антураж);
- формулювання та творче відображення дизайнерської, архітектурної концепції та ідеї;
- використання різних творчих підходів до вирішення поставленого завдання (наприклад: раціонально-логічного або чуттєво-емоційного);
- вміння захищати свою ідею та доводити її до завершення.
Також вихованці отримують знання з навчальних дисциплін - креслення, історії мистецтв, геометрії, географії. Знання, здобуті на заняттях у гуртках, дозволять приймати участь у конкурсах, змаганнях, виставках. Саме такі напрямки готують вихованців до їх можливої майбутньої професійної діяльності, спонукають до творчої, дослідницької, самостійної роботи. Результати узагальнення досвіду можуть бути використані керівниками гуртків з технічного моделювання, дизайну, архітектури для пояснення тем і проведення занять.
Репрезентація досвіду: перспективний педагогічний педагога було успішно презентовано:
- на рівні міста: участь у міському етапі Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості», засіданнях міської творчої лабораторії «Скарбниця педагогічного досвіду»;
- на рівні закладу: виступи на засіданнях методичного об’єднання керівників гуртків СЮТ, на засіданнях педагогічних та методичних рад; участь у фаховому конкурсі «Сучасне заняття. Яким йому бути?» в 2015 році, проведення відкритого заняття - мікс «Портрет товариша»;
- на рівні області: презентовано для курсантів ЗОІППО в лютому 2014 року в межах відкритого уроку.
Посилання на матеріали досвіду: https://drive.google.com/folderview?id=0B7EPyWy0FPR3OXU2ajFBak9wYzQ&usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/folderview?id=0B7EPyWy0FPR3OXU2ajFBak9wYzQ&usp=sharing |