Впровадження інноваційних технологій превентивного виховання в практику роботи вечірньої школи
Впровадження інноваційних технологій превентивного виховання в практику роботи вечірньої школи
Доргова Т.М. – директор ЗЗВШ № 31, вчитель математики спеціаліст вищої категорії, вчитель - методист, відмінник освіти; Омельянська О. В. – заступник директора з НМР, вчитель російської мови та літератури спеціаліст вищої категорії, старший вчитель; Медведьова О. С. – заступник директора з ВР, вчитель географії спеціаліст першої категорії; Пертая Г. О. – соціальний педагог, вчитель біології спеціаліст другої категорії; Страдомська І. П. – психолог
Запорізька загальноосвітня вечірня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 Запорізької міської ради Запорізької області ПІБ керівника – Доргова Тетяна Миколаївна Адреса закладу – 69006 м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 37 Телефон – (061)286-87-54, 236-46-52 e – mail – nschool31@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду: Впровадження в навчально-виховний процес інноваційних технологій превентивного виховання дітей та молоді на основі концепції превентивного виховання, розробленої лабораторією превентивного виховання АПН України. Практичне застосування інноваційних технологій превентивного виховання та апробація їх у навчально-виховному процесі в умовах вечірньої школи. Визначення нових важливих напрямків застосування технологій превентивного виховання, а також реалізація навчально-виховної системи спрямованої на вироблення громадянської і соціальної відповідальності та імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Важковиховуваність сучасних учнів – складне соціальне та педагогічне явище. Особливості соціально-економічних, політичних змін, які переживає наша держава сьогодні, протиріччя у розвитку суспільства гостро і неоднозначно вплинули на школу. Помітним стало падіння інтересу молоді до навчання, погіршується трудова і громадянська дисципліна, знижується антидевіантний імунітет учнів, зростає кількість правопорушень, скоєних неповнолітніми. Подолання негативних проявів поставило перед школою завдання розробити ефективну систему превентивного виховання учнівської молоді.
Науково-теоретична база досвіду: Теоретичне осмислення превентивної педагогіки як складової педагогічної науки, вивчення форм, методів, засобів її практичної реалізації як педагогічної мети поступово привертають дедалі більшу увагу науковців. В Україні, зокрема, ця проблематика є одним з напрямків науково-пошукової роботи лабораторії пре¬вентивного виховання Інституту проблем виховання АПН України.
Колектив Запорізької загальноосвітньої вечірньої школи № 31 працює над практичним впровадженням концепції превентивного виховання, яка розроблена лабораторією пре¬вентивного виховання Інституту проблем виховання АПН України.
Специфікою превентивної діяльності вчителя є новий напрям його дій. Як наголошує професор В. М. Оржеховська, «превентивний» означає творчий транс¬формований підхід до виховання, спрямований на вирішення мети та завдань превентивної практики, яка в умовах розвитку різних соціальних інституцій дещо випередила теорію. Практика стимулювала процес становлення та розвиток у теорії превенції захисних та актуалізуючих функцій превентивних інституцій, діяльність яких має спрямовуватись на попередження негативних явищ у молодіжному середовищі, на допомогу та захист дитини-підлітка.
Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом – досвід комбінаторний. Розроблено, обґрунтовано, значно розширено нові можливості практичного застосування інноваційних технологій превентивного виховання та апробовано їх у навчально-виховному процесі в умовах вечірньої школи. Визначені нові важливі напрямки застосування технологій превентивного виховання і тим самим поглибились можливості експериментальних досліджень в практиці роботи педагогічного колективу вечірньої школи.
Технологізація превентивної діяльності не може обмежувати свою сферу лише навчанням і вихованням. Вона пов'язана також з використанням інших сучасних технологій, які вимагають перебудови стереотипів традиційної освіти, формування нового мислення, зміни ментальності сучасного педагога й учнів, усіх суб'єктів і об'єктів превентивного виховання. Педагогічна наука, педагогічна освіта, і педагогічна практика в основі своїй мають піднестися на якісно новий рівень, враховуючи той факт, що підліток вже від самого початку є не тільки об'єктом, а й суб'єктом соціальної взаємодії. Настає час, коли єди-ним дієвим засобом регуляції педагогіч¬ної діяльності стає творче застосування її принципів, орієнтація на вищі її ідеали та цінності, що з урахуванням актуаль¬ного контексту педагогічної дії дозволяє швидко опрацьовувати й обирати адек¬ватні методи, формувати необхідні педа¬гогічні операції, створювати нові засоби та прийоми педагогічного впливу.
Результативність впровадження досвіду: Система превентивного виховання школи – це керована діяльність, яка забезпечує теоретичну і практичну реалізацію заходів превентивного характеру, спрямованих на попередження, подолання відхилень у поведінці учнів і запобігання розвитку різних форм асоціальної поведінки, а саме: • правопорушень (схильність до агресій, крадіжок, бродяжництва, брехні та інших вад, що можуть призвести до кримінальних дій); • егоцентризм та соціальна брутальність (ставлення до всього, що оточує, як до засобу для задоволення власних примітивних потреб); • шкідливих звичок (алкоголізм, наркоманія, тютюнопаління, токсикоманія); • статевих порушень та їх наслідків (статева розпуста, венеричні хвороби, СНІД, насильство тощо); • важких психологічних та психічних станів з наслідками (депресія та суїцид, акцентуація і загострення психопатичних тенденцій); Система заходів носить попереджуючий, випереджальний, запобіжний характер і спрямована, насамперед, на вдосконалення способу життя учнів, обрання ними правильної соціальної орієнтації.
Репрезентація досвіду: Досвід було представлено на рівні – навчального закладу, районному,міжнародному – участь у Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2013» За темою інноваційної розробки опубліковані наукові статті: 1. Доргова Т.М. А який профіль обираєте ви?// Управління освітою. – 2007. - № 154. –С.12 -15. 2. Доргова Т.М. Знайти своє місце в житті. Основні шляхи удосконалення навчально-виховного процесу в школі. // Управління освітою – 2007. -№ 156. – С.9 -16. 3. Круцило О.А. Інноваційний потенціал вечірньої школи // Директор школи.-2009.-№2.- С.12-15. 4. Круцило О.А. Особливості навчально – виховного процесу у вечірній школі. Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області в 2009 – 2010 н.р.: - Частина 2.- Запоріжжя.
Проблема превентивности всегда была и остается приоритетной в системе психолого-педагогических, медицинских, правовых, социологических исследований в разных странах мира. В Украине эта проблема приобретает особую актуальность, поскольку молодежь формируется в сложных социокультурных условиях экономических и политических противоречий, неуравновешенности социальных процессов, криминогенности общества. Данная работа, дает возможность увидеть работу вечерней школы с трудными подростками и поделиться своим опытом с другими школами.