Провідна педагогічна ідея досвіду: Формування у школярів соціальної відповідальності, уміння правильно обирати позицію щодо явищ сьогодення, націлювати молодь на створення власної моделі успішного життя.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сьогодні ми спостерігаємо суперечливий характер економічного, соціального, політичного розвитку суспільства і це приводить до того, що підлітки не завжди можуть знайти можливості до реалізації своїх знань і бажань. Психологія сучасних підлітків теж змінилася, діти спостерігають за розбіжностями між високим рівнем освіти і культури дорослих і низьким матеріальним рівнем їхнього життя і це стає головною причиною появи негативних явищ у середовищі підлітків. Тому перед сучасним педагогом гостро стоїть завдання не тільки дати знання, а ще й навчити бути у сучасному житті успішним, моральним, гідним членом суспільства, громадянином держави. Тому поступово на перший план виходить сама індивідуальна особистість, яка наче кришталевий посуд має наповнитися добром, впевненістю у собі, вмінням боротися за праве діло, обирати власну модель життя. Сучасні методи роботи зі школярами мають орієнтуватися на потреби особистості, бажань старших школярів бути почутими, а головне враховувати їх точку зору.
Науково - теоретична база досвіду:
1. Загальні аспекти ключових компетентностей (роботи Горностая П., Донія В., Підласого І.П., Ковбасенка Ю., Шалагінова Б., Бусел С., Шевченка В., Литкіної Л.А., Смовської Л.Д., Житника Б.О.)
2. Надбання вітчизняної та зарубіжної філософської, соціологічної, психологічної та педагогічної теорії і практики таких вчених, як С.І.Гессен, Л.С Виготський, Я. Корчак, Ш.О. Амонашвілі, І.Д. Бех,О. Кононенко, М. Савчин, М.Єрохіна, О.Г. Горшкова, Т.І. Сущенко.
3. Ильин В. С. Формирование личности школьника: Целостный процесс. — М.: Педагогика, 1984. — 144 с.
4. Корнєв М., Анненков В. Про деякі стереотипи дозвілля сучасної молоді // Бібліотеки України — юнацтву. Досвід, проблеми, перспективи: Інформ. бюллетень. — К., 1995. — Вип. 8–9. — С. 35–37.
5. Психологические условия формирования социальной ответственности школьников: Сб. науч. тр. — М., 1987. — 151 с.
6. Скокова Л. Відмінності у структурі дозвілля молоді // БібліотекиУкраїни — юнацтву. Досвід, проблеми, перспективи: Інформ. бюллетень. — К., 1995. — Вип. 8–9. — С. 50–51.
Стисла анотація досвіду: Акселерація, зміни психології учнів і батьків ставлять перед педагогами – вихователями нові завдання, нові умови. Для того, щоб володіти ситуацією необхідно, в першу чергу, враховувати психологічні зміни, які відбуваються в підлітковому віці сучасних щколярів. По-друге, уміти перейти до дружньо-ділових відносин, коли поряд з вимогами і поданням прикладу власною поведінкою учням надається можливість висловлювати власну думку, відмінну від думки вчителя, і відповідати за наслідки своїх вчинків перед собою та іншими. Однією з дієвих форм роботи в цьому напрямку є проведення тренінгових занять, на яких діти можуть «програти» життєву ситуацію, обговорити можливі наслідки, а головне зробити власний вибір поведінки у можливій ситуації. Кілька таких тренінгових занять (для підлітків і батьків) і пропонуються вашій увазі.
Результативність впровадження досвіду: На даному етапі досвід апробовано в межах ЗНВК № 109 і позитивно впливає на формування життєвих компетентностей випускників.
Репрезентація досвіду: впровадження у навчальному закладі, публікації у фахових інтернет - виданнях.