Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [50]
Позашкілля [21]
Психологічний супровід [27]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 00:27

Головна » Статті » Виховання і розвиток » Виховна взаємодія

Учнівське самоврядування як дієвий засіб виховання соціально-активної особистості громадянина України
Учнівське самоврядування як дієвий засіб виховання соціально-активної особистості громадянина України
Сухопар Олена Сергіївна, 
педагог-організатор, спеціаліст, ІІ категорія

Запорізька гімназія №107 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Єрмак Галина Вікторівна 

Адреса: пр. 40-річчя Перемоги, 59; м. Запоріжжя; 69118 
Телефон: 8(061)279-93-68
Адреса сайту гімназії: planeta107.zp.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду: Формування якісно нового громадянина, здатного включитися в демократичні процеси, його адаптація до вимог сьогодення, підготовки до самостійного життя та використання свого потенціалу в інтересах суспільства, держави.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: В динамічних умовах наростання економічних, політичних і соціальних процесів необхідна особистість соціально-активна, творча, здатна до самореалізації, самоствердження, самовдосконалення. Керувати політичними, національними та економічними процесами повинні ті, хто насправді є професіоналами, хто уміє гуртувати навколо себе і вести за собою, хто здатен сформувати професійну команду, в якій поважають думку кожного члена, у якій кожен може виявити свої здібності і реалізуватись у тій чи іншій справі. Для виховання такої особистості у гімназії  реалізуються такі завдання:  
* формування і розвиток соціально активної особистості, виховання патріота суверенної України з глибоко усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості;
* забезпечення і захист прав інтересів учнів, підвищення у них інтересу до знань;
* розвиток здібностей обдарованих учнів відповідно до їх нахилів;
* стимулювання творчої активності учнів;
* запобігання негативним проявам в учнівському середовищі.

Науково-теоретична база досвіду: У витоків теоретичної розробки питань організації учнівського самоврядування стояли видні діячі системи освіти, педагоги А.В.Луначарський, П.Н.Лепешинський, В.П.Потьомкін, С.Н.Бєлоусов, В.А.Караковський. Найбільший розвиток організація самоврядування отримала в педагогічній діяльності А.С.Макаренко, який розглядав самоврядування як складову ланку більш ширшої і загальної проблеми – управління виховним колективом.
 Подальшим розвитком проблеми організації учнівського самоврядування займались такі вчені: Л.Новікова, Р.Шакуров, Н.Нілов, В.Коротов, Л.Гордін, Н.Лосєв, Н.Протасова, В.Жуков, М.Поташник, В.Іванов, М.Приходько, А.Лютенко, А.Холодюк та ін.

Стисла анотація досвіду:  За інноваційним потенціалом досвід є модифікаційним. Учнівське самоврядування – це добровільне об’єднання учнів, мета якого – сформувати в дітях почуття господаря школи, класу, вміння співробітничати на принципах партнерства, демократизму. 
 Виконавчим органом учнівського самоврядування школи, який покликаний активно сприяти згуртованості колективу, формуванню в учнів свідомого і відповідального відношення до своїх прав і обов’язків є Рада Старшокласників. Гімназія як справжня держава має свою символіку та законодавчу базу (Статут гімназійного самоврядування). Головною формою роботи Ради є її загальне засідання (відбувається за Планом роботи учнівського самоврядування). Рада є постійно діючим органом, робота якого здійснюється у комісіях (згідно Положення про повноваження комісій). Завдяки проведенню виборів Голови Ради Старшокласників, чіткому плануванню та звітності роботи органів учнівського самоврядування, в учнів формується демократична культура.
 Учнівське самоврядування гімназії № 107 має два рівні – загальношкільне і класне, які мають однакову структуру. Чітка взаємодія органів шкільного і класного самоврядування дає значущі результати.  
 Організаторських навичок активісти учнівського самоврядування набувають на заняттях у школі «Лідер».
 Виходячи із Статуту гімназійного самоврядування та з метою активізації роботи класних колективів у діяльності гімназії, підвищення авторитету і престижу Ради Старшокласників, вироблення активної громадської позиції щодо діяльності класів, самокритичної оцінки до неї в гімназії запровадженні конкурси:
* "Зразковий клас”,
* "Громадсько-активний клас”,
* "Найкращий черговий клас”. 
  Відповідні положення про конкурси розробленні та затвердженні Радою Старшокласників.
 Майже 20 років  наша гімназія підтримує дружні зв’язки с  Софі Шоль гімназією м.Оберхаузена. За цей час наші учні спільно з учнями Софі Шоль гімназії прийняли участь в багатьох Міжнародних конкурсах.
 Участь у спільних міжнародних проектах наштовхнула нас на створення учнівського проекту  Євроклуб гімназії. Учасники проекту, учні 8-11 класів,  набувають  знання, уміння та навички   спільно реалізовувати навчальний проект, співпрацювати, добирати форми самовираження; навчатися толерантному, неупередженому відношенню до інших культур, релігій; поглиблюють знання про окремі країни світу: їх історико-географічне положення, культуру, традиції, сучасність, освіту; при нагоді матимуть можливість зав’язати дружні стосунки з однолітками з інших країн. 
 Вже  13 років в  гімназії працює Дебат-клуб (кер.Люта Л.С.). Участь в турнірах «Дебати» сприяє формуванню умінь та навичок ефективного демократичного спілкування, досвіду толерантної поведінки, створює реальні основи для особистісного  зростання учнів.
 Також в гімназії працює клуб «Ерудит» (кер. Пришпетливий Г.М.), який об’єднує тих, хто відчуває потребу в пізнанні і пошуку істини. До клубу входять 22 команди з 22 класів. Традиційним став конкурс «Інтелектуальної весни», що є фіналом інтелектуальних змагань за кубок гімназії. 
 В гімназії постійно діє система інформаційного забезпечення навчально-виховної роботи. В її основі – газета «Pupil’s home». У 2008 році газета зареєстрована у Міністерстві юстиції України, свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації  серія ЗЗ № 834-109-р.  Концепція дитячої  газети переслідує важливу мету –  постійна робота органів учнівського самоврядування постійно висвітлюється на сторінках газети популяризація дитячих ідей та проектів, впровадження досвіду роботи учнівських колективів, сприяння змістовному дозвіллю та орієнтації дітей на здоровий спосіб життя, виховання громадсько-активної особистості читача.

Результативність впровадження досвіду: Створена Рада старшокласників, ставить за мету виховання соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з глибокими патріотичними почуттями і національною самосвідомістю. Широко розвинена система органів самоврядування, включення кожної дитини у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу дає свої результати; мета і завдання, що стоять перед гімназією, стають близькими й зрозумілими, особисто значущими для кожного учня. Така всеохоплююча діяльність самоврядування працює на кінцевий результат – виховання громадянина держави. На наш погляд, учнівське самоврядування, є одна із самих ефективних форм вростання школи в демократичні основи. Ідея надзвичайно проста. Хіба можна знайти кращий спосіб пізнання демократії, ніж набуття власного досвіду щодо неї.
 Майбутнє покоління України закладається сьогодні, формується зусиллями батьків і педагогів, усім оточенням. Нормальна дитина повинна вміти організуватися за будь-яких ситуацій: аналізувати їх, адекватно реагувати на користь собі, не завдаючи, однак, шкоди іншим, управляти собою.

Репрезентація досвіду: районний семінар «Виховне середовище як фактор впливу на формування та розвиток особистості».
Категорія: Виховна взаємодія | Додав: kommun (31.01.2014)
Переглядів: 2937 | Теги: демократизація, учнівське самоврядування, громадська активність, Комунарський, громадянська освіта, учнівський колектив, Громадянин | Рейтинг: 3.3/148
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024