Провідна педагогічна ідея досвіду: На сучасному етапі головними завданнями державно-громадського управління є виховання та підготовка покоління, яке реально здатне оцінити, упровадити, а головне - зберегти ідеї демократії; навчити учнів не лише жити в умовах сучасної держави, дотримуватись її законів, відстоювати свої власні права, а й практично реалізувати ці знання в умовах навчального закладу. Останнє із зазначених завдань можливо здійснити лише шляхом створення системи державно-громадського управління. Суть діяльності системи державно-громадського управління полягає в об'єднанні інтересів держави і суспільства у вирішенні проблем навчання , виховання і розвитку підростаючого покоління з урахуванням соціальних, культурних особливостей, традицій муніципалітету.
Метою створення системи державно - громадського управління освітньою установою є постановка проблеми функціонування та розвитку освіти в центр уваги громадськості, розширення колегіальних, демократичних форм управління, втілення в життя державно - суспільних принципів управління; розвитку соціального партнерства в системі освіти як шлях вирішення актуальних проблем розвитку і модернізації освіти через впровадження механізму громадського управління. У системі виховної діяльності освітнього закладу такі завдання, як розвиток і згуртування дитячого колективу, творчий розвиток, формування соціально активної особистості, яка вміє будувати відносини в колективі, дозволяє вирішувати учнівське самоврядування. Учнівське самоврядування вимагає обов'язкової взаємодії дітей, педагогів, батьків.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: У новій освітній парадигмі акцентується увага на демократизації стосунків "учитель-учень" та активному залученню батьківської громадськості до співпраці із загальноосвітнім навчальним закладом.
Місія школи сьогодні - це створення найбільш сприятливих умов розвитку для всіх дітей з урахуванням відмінностей їх нахилів та здібностей . Головний акцент у своїй діяльності наша школа робить на облік індивідуальних особливостей кожної дитини.
Іншими словами, освітній процес будується таким чином, щоб кожен учень (за своїми можливостями) був залучений в активну діяльність, щоб він відчував себе в школі комфортно.
Отже, основний напрямок освіти в школі - адаптація учнів до життя в сучасному суспільстві .
Науково-теоретична база досвіду:
• Конвенція про права дитини (прийнята Генеральною асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р., для України чинна з 27 вересня 1991р.);
• Конституція України (прийнята Верховною Радою України 28 червня 1996 р.);
• Закон України "Про освіту" (від 20 вересня 2003 р.);
• Закон України "Про загальну середню освіту" (від 13 травня 1999 р.);
• Положення про загальноосвітній навчальний заклад (затверджене постановою Кабінету Міністрів України від);
• Національна доктрина розвитку освіти (затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 р. № 347/2002).
• Єльнікова Г. Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління // Директор школи. – 2003. - №40-41.
• Кремень В. Державно-громадська модель управління освітніми змінами // Директор школи. – 2001. - №4.
• Положення про шкільну об’єднану державу «Маяк»
• Положення про району молодіжну організацію «МАХ-юніт» (Молодіжна асоціація хортичан)
Стисла анотація досвіду: Взаємодія адміністрації школи з учнями ґрунтується на повазі до особистості кожного учня, захисті його прав та демократичних свобод, на вимогливості та контролі за психологією стосунків в учнівських колективах, підтримці та допомозі у діяльності учнівських лідерів.
Модель учнівського самоврядування ЗЗОШ №51 є складовою частиною шкільної моделі позаурочної роботи на основі використання цільових творчих програм, зміст якої реалізується через шкільну програму громадянського виховання «Я-Ми-Сім’я-Батьківщина».
Керуючись основними документами, які визначають і регламентують роботу учнівського самоврядування, заступник директора з виховної роботи Медведєва Л.Ф. велику увагу звертає на виховання громадської діловитості, яка забезпечує умови вироблення в учнів суспільної та громадянської свідомості, розвитку рис лідерства.
Цільова програм «Я - лідер» покладена в основу діяльності органів учнівського самоврядування. Вона забезпечує духовне становлення особистості учня, створює умови його самореалізації у різних видах творчої праці, задоволення його потреб та інтересів, девізом якої є «Від моїх вчинків і дій залежить доля моєї країни, мого народу, моє власне майбутнє».
З ініціативи членів шкільного активу було розроблено положення про організацію шкільного конкурсу учнівських проектів «Наша школа у майбутньому тисячолітті». За результатами проведення конкурсу учнівський колектив школи став маленькою державою зі своїм Гімном та прапором школи.
Матеріали.
• Блок схема структури державно-громадського управління освітнім закладом.
• Модель учнівського самоврядування.
• Школа соціокультурний центр (презентація).
• Структура керуючої ради.
• Фотодокументи активної співпраці учнів, батьків та педагогів освітнього закладу.
• Документи, які підтверджують сумісну роботу освітнього закладу з іншими суспільно-громадськими організаціями.
Результативність впровадження досвіду: Основними критеріями оцінки ефективності державно-громадського управління в навчальному закладі можна вважати внесок суб'єктів управління в поліпшення стану і результатів реалізації прав учасників освітнього процесу, якості навчального процесу, позаурочної і позашкільної виховної роботи, їх участь в управлінні. Державно-громадське управління як один зі способів самоврядування суспільства є невід'ємною ознакою історичного цивілізаційного процесу людства взагалі й українського народу зокрема.
Ефективність від впровадження самоврядування в школі – це виховання самодостатньої особистості, здатної відповідати за свої вчинки та рішення. Модель шкільної об’єднаної держави "Маяк" працює в межах управління школою і класом, що надає самоврядуванню гнучкості та варіативності. Щоб реалізувати поставлене завдання, необхідна співтворчість, співпраця учнів, учителів, батьків. Саме в такій співдружності народжуються цікаві думки, ідеї, саме в колі друзів можна відчути свою значимість.
Саме шкільна об’єднана держава"Маяк" є ланкою, яка пов’язує дітей – особистостей у класи – родини, а класи – міста в одну школу – родину. Традиційними стали щорічні конкурси "Клас року", "Учень року". Другий рік поспіль - завершальний етап конкурсу "Учень року" відбувається у формі презентації проектів "Я – особистість XXI століття", до участі в якому залучаються члени Ради школи, класних батьківських комітетів, батьки конкурсантів.
Репрезентація досвіду: ЗЗОШ № 51 (семінар для класних керівників та батьківської громади, презентація моделі учнівського самоврядування шкільної об’єднаної держави «Маяк» ЗЗОШ № 51), районна конференція Лідерів учнівського самоврядування Хортицького району, міська конференція Лідерів учнівського самоврядування м. Запоріжжя