Провідна педагогічна ідея досвіду:
Робота Малих екологічних стежин на території навчальних закладів усіх рівнів створює необмежені можливості для формування екологічного світогляду вихованців та учнів в умовах послідовності та наступності екологічної освіти. Така форма роботи з дітьми допомагає реалізовувати в умовах міста дуже важливу педагогічну ідею - виховання дитини через спілкування з природою. Під час прогулянок, екскурсій Малою екологічною стежиною діти грають, спостерігають, експериментують та вчаться не просто дивитися, а бачити те, що їх оточує. У дітей розвивається мислення, мовлення, пам'ять, а найголовніше - з'являється почуття прекрасного, виховується співчуття до природи, бажання її берегти та примножувати.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Формування екологічного світогляду підростаючого покоління є пріоритетним напрямком сучасного навчання та виховання. Сучасні підходи до виховання потребують створення екологічного виховного середовища. Робота Малої екологічної стежини в умовах міста дозволяє вирішити проблему недостатнього спілкування дітей с природою, забезпечити вивчення природних об’єктів, які розташовані безпосередньо поруч з навчальним закладом. Представлений досвід є комплексом педагогічних розробок, який відповідає трьом віковим категоріям: діти дошкільного віку, учні початкової ланки та учні середньої ланки. Даний педагогічний досвід може бути застосований цілком або частково у роботі дошкільних та навчальних закладів.
Науково-теоретична база досвіду:
Науковим обґрунтуванням досвіду служить положення Концепції національної екологічної політики України на період до 2020 року (схваленим розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р., № 880- р.), дослідження формування екологічної культури студентів вищих навчальних закладів (Г. П Белявський, М.М. Бойчева, В. М. Бродвій, М.Б. Грейда, Н.В. Лисенко, О.П. Мітрякова, О.Г. Микитюк, М. С. Швед та і.н.) .
Стисла анотація досвіду:
Досвід роботи ЗНВК № 19 за інноваційним потенціалом є адаптованим. Педагоги озброюють дітей дошкільного віку та учнів початкової та середньої ланки екологічними знаннями, вчать їх берегти довкілля та своє здоров’я.
Досвід спрямований на виховання доброго ставлення до природи та її збереження, має вплив на формування екологічної культури підростаючого покоління. Педагоги наполегливо шукають можливості для того, щоб перші наукові істини дитина пізнавала в навколишньому світі, щоб джерелом думки були краса і невичерпна складність природних явищ. Головне завдання вбачають в тому, щоб показати знайомий світ із нового, можливо несподіваного для дошкільника, школяра, погляду. У досвіді систематизовані прислів'я, приказки, загадки, казки, розповіді про природу, цікаві задачі природничого змісту, дидактичні ігри, екологічні вікторини, матеріали для проведення екологічного тижня в рамках школи - комплексу.
Результативність впровадження досвіду:
Створено умови для здобуття знань, навичок дітей дошкільного віку та учнів початкової та середньої ланки.
Педагоги працюють не на сьогоднішні знання, а на покращення пізнавальних здібностей своїх вихованців, на формування світорозуміння та свідомого ставлення підростаючого покоління до навколишнього середовища в умовах школи - комплексу.
Слід установити, як змінюється у вихованців:
- світорозуміння, яке включає в себе і свідоме ставлення до всього сущого, і його активний захист;
- почуття дбайливого ставлення до навколишнього середовища;
- почуття відповідальності за стан природного середовища;
- вміння спостерігати за об'єктами живої природи;
- комунікабельність дітей дошкільного віку та учнів, уміння працювати з товаришами, коректність;
- пам'ять, мова, здатність до сприйняття й опрацювання інформації;
- організованість у роботі, уміння працювати з обладнанням;
- показники здоров'я відповідно до вікових норм.
Репрезентація досвіду:
- Запорізький навчально-виховний комплекс № 19- методичні виставки в рамках методичних декад 2012 року, 2013 року;
- міський практико-орієнтований семінар "Екологізація освітнього процесу шляхом використання інноваційних педагогічних технологій", квітень 2012 р.
- міський щорічний конкурс "Пташине царство Запоріжжя" , 2013 рік;
- міський щорічний екологічний конкурс "Екологічний вектор", 2012 рік, 2013 рік;
- Г.О. Тандура "Створення шкільної медіаосвітнього простору ""Вісник "Мрії "- новий формат" як засіб формування екологічної культури школярів"//
- "Здобутки освітян Запорізького регіону" Антологія перспективного педагогічного досвіду закладів освіти Запорізької області, випуск № 13, Акцент, Запоріжжя, 2012 рік. С. 55- 61.
- Інтернет ресурси:
Тегі: екологія, екологічна освіта дітей дошкільного віку, формування екологічного світогляду, здобутки освітян.