Остапова Ірина Володимирівна, педагог-організатор, вчитель 2 категорії
Запорізька гімназія № 6 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: м. Запоріжжя,вул. Олімпійська, 2 Телефон: 769-80-33 E-mail: sc_6.zp@mail.ru Сайт: gymnasium6.zp.ua
Директор Бєлік Людмила Володимирівна
Провідна педагогічна ідея досвіду: Створення діючої моделі самоврядування як чинника виховання та розвитку соціально активної особистості з активною громадською позицією, почуттям національної свідомості та гуманістичними цінностями. Результати практичної реалізації досвіду полягають у наступному:
За матеріалами досвіду розроблено модель дитячого самоврядування в умовах гімназії;
Організовано проектну діяльність в рамках загальногімназійного проекту «Твої можливості, людино!» та проектів класних колективів;
Організовано роботу з наставництва у «Школі лідерів»;
Створено та пропагується система роботи з активною молоддю, що дала б змогу представникам ДСУ стати ініціаторами та виконавцями виховних заходів на внутрішньо класному та гімназійному рівнях.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:Сучасний етап розвитку суспільства ставить перед педагогами нові вимоги та виховні завдання, що визначенні у провідних державних освітніх документах. Серед цих завдань першорядне значення надається всебічному розвитку індивідуальності дітей , забезпеченню активної позиції учнів та їх представницьких органів у житті і колективній діяльності, формуванню особистості, яка змогла б розв’язувати як щоденні, так і масштабні завдання, що забезпечують не просто виживання, а прогрес нації. Такою наукою управління для учнів може стати участь в дитячому самоуправлінні (ДСУ). ДСУ дозволяє в повній мірі використати потенціал колективу, силу суспільної думки, а також створити атмосферу для розвитку дитини. Сформувати у підростаючого покоління готовність взяти в «свої руки» відповідальність за своє майбутнє, майбутнє держави и суспільства та сформувати соціальну відповідальність, і це можливо лише шляхом активного залучення школярів до ДСУ. За допомогою шкільного самоврядування учні самовиражаються в можливості самостійно проявляти ініціативу, приймати рішення та реалізовувати їх в інтересах учнівського колективу , це проявляється в плануванні діяльності колективу, організації цієї діяльності, аналізі своєї роботи, підведення підсумків. Науково-теоретична база досвіду: Ідею самоврядування досліджували і застосовували П.Ф.Каптерєв, А.Я.Герд, Ф.Ф. Резнер. Теорію самоврядування розробляли в 20-ті роки .. А.С. Макаренко, Н.П. Шульман, пізніше В.А Караковський.,О.С Газман,Т.Є.Конников, В.М. Коротов, Б.С. Набока Питання роботи ДСУ в навчальних закладах описані в роботах Н.Гайтан «Шкільне самоврядування: розвиток активності учнів», О.Спекторенко, Л. Цимбалюк «Джерала учнівського самоврядування», Г.Беженар «Учнівське самоврядування як засіб соціалізації школяра», О.Сарібіатов «Самодіяльність учнів у школі: соціологічний вимір» За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним, він передбачає нові конструктивні поєднання відомих педагогічних ідей, технологій і методик навчання. Стисла анотація досвіду:Запропонована система дитячого самоврядування може бути використана у навчальних закладах для удосконалення роботи з учнівським активом. Представлена модель учнівського самоврядування апробована на базі гімназії протягом двох навчальних років та має ряд своїх переваг порівняно з попередніми моделями, що проходили апробацію в гімназії. ДСВ базується на роботі з активами класів, що мають одну й ту ж структуру:
лідер класу (замісник)
центр дозвілля
PR-центр
центр контролю
креативний центр
прес-центр
інтелектуальний центр.
Розроблений досвід містить матеріали:
структуру ДСУ в класах
структуру взаємодії центрів та ЦІТ
функціонал центрів та лідера
систему взаємодії ЦІТ з лідерами та центрами
рейтингову систему роботи класів та індивідуальні рейтингові системи роботи активістів центрів
зразки дитячих робіт.
Результативність впровадження досвіду: Запропонована модель учнівського самоврядування дала змогу залучити велику кількості соціально-активних дітей та поле для їх самореалізації у різних напрямках Репрезентація досвіду:Матеріали були репрезентовані на рівні закладу на учнівській конференції самоврядування, офіційному шкільному сайті та опубліковані в інтернет-виданні на методичному порталі http://metodportal.com/node/23448.