Провідна педагогічна ідея досвіду:
В основі досвіду поєднується творче використання досягнень науки і перспективного педагогічного досвіду відповідно до конкретних умов, а також комбінування та оптимальне сполучення відомих форм, методів і прийомів роботи, які дають позитивний результат. Тому досвід за інноваційним потенціалом – комбінаторний. Громадянськість це реальна можливість втілення в життя сукупності соціальних, політичних і громадянських прав особистості, її інтеграція в культурні й соціальні структури суспільства.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Охріменко Олена Миколаївна будує свою виховну роботу у відповідності до сучасних педагогічних та виховних технологій. В основі її роботи : особистісний підхід до організації виховної роботи на діагностичній основі, використання інтерактивних форм виховної роботи, формування проектної культури учня, застосування інформаційних та комунікаційних технологій, формування психології успіху.
Створена та реалізована нею модель виховної роботи є результатом науково-педагогічного та методичного узагальнення пошукової творчої діяльності Охріменко О.М. у ролі класного керівника.
Громадянське виховання Олена Миколаївна розуміє як процес формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально, політично, юридично дієздатною та захищеною. Воно покликане виховувати особистість чутливою до свого оточення, залучати її до суспільного життя, в якому права людини є визначальними.
Науково - теоретична база досвіду:
Теоретико-методологічним підґрунтям досвіду визначені: Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (2000 р), Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності(2012 р.).
Проблема громадянських цінностей була предметом дослідження у філософсько-аксіологічному (О.Дробницький, І.Зязюн, М.Каган), соціологічному (В.Водзінська, В.Ольшанський, В.Ядов), психологічному (І.Бех, М.Боришевський, О.Киричук) та педагогічному аспектах (О.Алексюк, Ш.Амонашвілі, В.Білоусова, Д.Донцов, Л.Пуховська).
Значну увагу питанням громадянської освіти Проблема формування громадянськості особистості завжди перебувала в полі зору видатних учених-мислителів усіх часів і народів (Арістотель, Епікур, Гегель, Ян Гус, Я.-А. Коменський, Платон, Д. Прістлі, Ж.-Ж. Руссо, Сократ та інші).
На сучасному етапі розвитку педагогічних ідей формування громадянськості, громадянських якостей, різні аспекти процесу їх формування опрацьовують Д. Дорошенко, О. Ковальчук, В. Кузь, О. Машталер, Ю. Руденко, Є. Сявавко, З. Сергійчук, М. Стельмахович та інші. Проблему українського громадянського становлення розглянуто в роботах В. Верховинця, Н. Гаврилюка, В. Скуратівського; виховання громадянина в його психолого-педагогічному і народознавчому аспектах вивчають П. Ігнатенко, В. Поплужний, Н. Косарева, Л. Крицько, патріотичне виховання учнів – М. Вишняк, С. Грушеватий, В. Костюк, В. Коваль.
Стисла анотація досвіду:
Систему навчально-виховної роботи, побудована у ЗНЗ №98 забезпечують такі складові:
- інноваційні освітні технології;
- інноваційні виховні технології;
- здоров’язберігаючі технології.
Такий склад визначено сучасними проблемами освіти, а саме диверсифікація освітніх послуг, інтенсифікація навчального процесу, екологічні проблеми, що шкідливо впливають на здоров’я школярів.
Школа сьогодні поринена у глибину реформ. Старі методи академічного навчання не можуть забезпечити формування всебічно розвинутої особистості. А компетентнісний підхід вимагає набуття випускниками високих моральних принципів, громадянського самовідчуття, національної свідомості. Для виконання таких завдань, на думку Охріменко О. навчальна діяльність не може бути відірваною від виховної роботи.
Одночасно, економічні та екологічні проблеми, що посилюють негативний вплив перевантажень на здоров’я школярів. Таким чином актуальним стає пошук інноваційних навчальних та виховних технологій, що відповідають вимогам здоров’язбереження.
Основними інноваційними навчальними технологіями Охрименко О.М. обрала ті, що базуються на використанні ІКТ та проектної групової роботи.
Результативність впровадження досвіду:
З 31 учня дев’ятого класу до десятого подали заяви 25 учнів.
У 2010 році учні Олени Миколаївни мають 5 призових місць на районних олімпіадах, друге місце серед командних змагань зі стрельби, ДПУ, тенісу, учениця 10 класу Фуклєва Свєта посіла ІІІ місце в міському конкурсі «Зорепад», Кушнірук Юра 12-разовий чемпіон України, чемпіон Європи, учасник олімпійських ігор у Сінгапурі. 10-А клас за результатами І семестру посів 1 місце в шкільному самоврядуванні, чергуванні по школі.
Репрезентація досвіду: Досвід розглянутий і затверджений на засіданні кафедри менеджменту освіти та психології (Протокол № 3 від 18 березня 2013 р.). Досвід зберігається на кафедрі менеджменту освіти та психології ЗОІППО. Лапшина І.С.