Формування реалістичної "Я"- концепції учня, що означає усвідомлення учнем як свого внутрішнього світу (зі своїми позитивними сторонами й недоліками), так і більш глибоке пізнання учнем інших людей з їхніми особистісними установками і поглядами, і відповідно створення в учнів навичок взаємодії з іншими людьми, що сприятиме формуванню в них конструктивної самокритичності, а також готовності й здатності до самовдосконалення.
Ідея спрямована на розвиток таких структурних компонентів Я-концепції:
когнітивного – що я знаю про себе? який я?
оціночного - як я оцінюю те, що знаю про себе?
поведінкового - як я поводжуся відповідно до оцінки того, що я знаю про себе? як і чому потрібно змінити свою поведінку?
Досвід роботи Дерев’янко Юлії Миколаївни «Створення системи роботи класного керівника з формування «Я» - концепції особистості школярів» є комбінаторним за інноваційним потенціалом, так як ґрунтується на використанні досягнень психологічної науки у дослідженні проблеми формування Я-концепції у підлітковому віці та поєднанні цих досягнень з сучасними інтерактивними методиками виховання, а також на власних надбаннях вчителя і його особистісних якостях.
Обґрунтування актуальності і перспективності:
Виходячи з того, що одним з основних напрямів сучасної виховної роботи школи є формування особистості, яка здатна успішно само реалізовуватися в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал, носій культури, питання формування реалістичної "Я"- концепції школяра класним керівником у процесі виховання є одним із самих головних, а також одним із самих складних. Особливостями підліткового віку є зростання прагнення до самоствердження, хворобливе переживання неуспіху, підвищення ролі самооцінки в регуляції поведінки тощо. Отже, робота в напрямку формування "Я"- концепції й ціннісного відношення особистості до себе дуже важливий і тривалий процес, який вимагає від класного керівника систематичності, наукового підходу, вміння вивчати особистість учнів, прогнозувати і спрямовувати її розвиток, пошуку і впровадженню таких особистісно-орієнтованих форм і методів виховання, що сприятимуть формуванню в підлітків здатності орієнтуватися й пристосовуватися до нових умов життя, конструктивно впливати на них, визначати свій статус в соціальній групі, налагоджувати спільну роботу з навколишніми - дорослими й однолітками.
Новизна полягає у спрямованості його змісту на формування свідомої поведінки, почуття самоповаги, відчуття власної цінності й позитивного відношення до всього, що входить у сферу Я, що сприяє розвитку в учнів самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності.
Технологія діяльності класного керівника ґрунтується на всебічному вивченні особистості учня, застосовуючи різноманітні психодіагностичні методики, аналізі результатів досліджень, і подальшій корекції формування особистісних якостей шляхом інтерактивних форм і методів виховання.
Науково – теоретична база досвіду:
Бех І.Д. «Виховання особистості», К. 2003;Берне Р. «Розвиток «Я – концепції і виховання», М. 1980; Бех І.Д. «Особистісно зорієнтоване виховання», К. 1998р.; Кон І.С. «Личность и ее самосознание» М. 1984р.; Кон І.С. «Откритие «Я»М., 1978; Маслоу А. «Самоактуализация личности и образования» К., 1994
Стисла анотація досвіду:
Цей досвід надає можливість класним керівникам вивчати індивідуальні особливості учня в класному колективі для подальшої реалізації кожного з них. Досвід класного керівника має методики вивчення особистості, аналіз отриманих даних і інструмент роботи з ними.
У досвіді показані шляхи самооцінки через щоденник саморозвитку учнів.
Результативність впровадження досвіду:
Використані у досвіді форми і методи роботи з учнями спонукали їх до концентрації кращих особистих якостей і здібностей , що в цілому створює в учнівському колективі атмосферу прагнення розвитку і навчання.
В період усвідомлення кожною дитиною себе як особистості у соціумі використані методи роботи дали початок формуванню «Я – концепції».
Репрезентація досвіду :
Досвід роботи класного керівника був представлений на ШМО класних керівників ЗЗШ № 15 , на шкільному і районному етапах Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року 2012», досвід розміщено на сайті ЗОІППО (віртуальні методичні служби, wiki.ciit.zp.ua/index.php/РМП_ІАМЦ_(Жовтневий_район)