| Формування громадянськості як інтегрованої якості особистості
Шанчева Наталія Володимирівна
педагог-організатор спеціаліст вищої категорії |
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 76 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор школи Клеха Людмила Вікторівна
Адреса: проспект Леніна, 154-Г Тел. 62-24-72
Провідна педагогічна ідея досвіду: сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність громадянського виховання особистості у сучасному українському суспільстві великою мірою зумовлюється необхідністю державотворчих процесів, на засадах гуманізму, демократії, соціальної справедливості, що мають забезпечити усім громадянам рівні стартові можливості для розвитку й застосування їх потенційних здатностей, самовизначення та самоствердження.Оскільки громадянське виховання набуває сьогодні особливого значення, то виникає гостра потреба у формуванні громадянина, тобто особистості, в якій органічно поєднуються високі моральні чесноти, громадянська зрілість, патріотизм, професійна компетентність, активність, творчі начала, потреба у самовдосконаленні, почуття обов'язку й відповідальності перед суспільством, Батьківщиною.
Науково-теоретична база досвіду: Громадянське виховання є важливою складовою становлення демократичної держави й громадянського суспільства в Україні. Документи, що складають правову основу сучасної освітньої політики в Україні, свідчать, що основи сучасного розуміння громадянськості закладалися на початку 90-х років у контексті визначення демократичних принципів і засад виховання особистості в умовах незалежної України. Наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. ця ідея поступово розвивалась і збагачувалась, тому на сучасному етапі розвитку загальноосвітньої школи створюються умови для розвитку й виховання особистості, засвоєння ними загальнолюдських цінностей, закладаються основи комунікативних умінь і навичок, що сприяють їхній соціалізації на рівні родини, класу, школи. Ці ідеї відображаються роботах: В.П. Беха – доктора філософських наук, професора, І.Г. Вєтрова – кандидата історичних наук, доцента, І.М. Ковчина – кандидата педагогічних наук, доцента, О.В. Бабкіна –доктора політичних наук, професора.
Стигла анотація досвіду: Громадянськість - це реальна можливість втілення в життя сукупності соціальних і громадянських прав особистості, її інтеграція в культурні й соціальні структури суспільства. Громадянське виховання дає можливість: - визначити й забезпечити в реальному житті права людини як гуманістичної цінності та єдиної норми всіх людей без будь-яких дискримінацій, на чому будується відкрите, демократичне, громадянське суспільство;
- усвідомити взаємозв’язки між ідеями індивідуальної свободи, прав людини та її громадянською відповідальністю;
- сформувати національну свідомість, належності до рідної землі, народу; визнання духовної єдності поколінь та спільності культурної спадщини; виховання почуття патріотизму, відданості в служінні Батьківщині;
- формувати повагу до таких цінностей, як свобода, рівність, справедливість.
- виховувати негативне ставлення до будь-яких форм насильства.
Під час реалізації виховання громадянських якостей в процесі навчально-виховних заходів всі учасники повинні спиратися на знання, здобуті на уроках, поглиблювати та поширювати їх, адже тільки на ґрунті знань формуються стійкі переконання і відповідні стереотипи поведінки та дій, заходи громадянського змісту повинні логічно продовжувати урочну роботу, мати певну систему, враховувати принцип послідовності. А також виховні заходи мають бути доступними, цікавими, щоб у процесі їх проведення струмувала учнівська творчість, самостійна ініціатива самовираження, щоб кожен співпереживав, відчував від участі задоволення й насолоду.
Результативність впровадження досвіду: Загальношкільні проекти стали невід`ємною частиною шкільного життя. Кожен проект проходить в декілька етапів і складається з десятків виховних заходів різної форми, пов`язаних між собою загальної темою та метою. Це дає змогу більш глибоко, різнобічно розкрити певну тему, закріпити знання та перевести їх у практичну діяльність. Колективні творчі справи, дух щоденного змагання протягом реалізації проекту створюють у шкільному колективі тісний взаємозв`язок всіх учасників, виховують неабиякі комунікативні навички, почуття толерантного ставлення один до одного для досягнення загальної користі. Так, протягом трьох років (2011-2013) у школі були реалізовані такі громадянські проекти: «Добро починається з мене», «Здоров`я – найцінніший скарб», «Шляхами подвигу і слави»,«Театри нашого міста». Волонтерська група школи регулярно організовує концертні виступи для ветеранів та учасників бойових дій, а також відвідують їх вдома на надають необхідну допомогу. В школі працюють інтелектуальний клуб «Кругозір» та клуб «Козаченькі». Починаючи з молодшої школи, майже всі учні задіяні в роботі гуртків та секцій. Учні школи постійні учасники щорічної Асамблеї дитячої творчості, яку проводить Центр дитячої та юнацької творчості Жовтневого району та традиційної міської виставки дитячих робіт. Висновки: У закладі створені сприятливі умови для формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально, політично, юридично дієздатною та захищеною.
Репрезентація досвіду: досвід роботи представлено на семінарі директорів навчальних закладів Запорізької області у 2009 році, на семінарі директорів шкіл Жовтневого району м. Запоріжжя у 2010 році; на майстер – класі для заступників директорів з виховної роботи шкіл Жовтневого району м. Запоріжжя. Матеріали досвіду представлені на сайті ЗОІППО
|