Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [50]
Позашкілля [21]
Психологічний супровід [27]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 07:38

Головна » Статті » Виховання і розвиток » Психологічний супровід

Визначення детермінуючих чинників взаємозв`язку індивідуально-типологічних особливостей учня
Визначення детермінуючих чинників взаємозв`язку індивідуально-типологічних особливостей учня, стилю сімейного виховання та особистісно-орієнтованого підходу з навчальними досягненнями учня, як пріоритетного напрямку роботи психологічної служби з підвищення психолого-педагогічної компетентності всіх суб`єктів навчально-виховного процесу

Лекаркіна Юлія Валеріївна. Практичний психолог ЗНВК «Освіта», керівник РМЦ практичних психологів та соціальних педагогів Шевченківського району, спеціаліст ІІ категорії
Андрієнко Алла Валентинівна. Практичний психолог ЗНВК №77, спеціаліст
Баєва Ганна Олександрівна. Практичний психолог ЗНВК № 63, спеціаліст
Каюк Яна Анатоліївна. Практичний психолог ЗНВК «Вибір», спеціаліст
Назаренко Ірина Олександрівна. Практичний психолог ЗЗШ №12, спеціаліст ІІ категорії
Контактна інформація: 
 Запорізький навчально-виховний комплекс «Освіта». Директор: Козін Сергій Володимирович. Адреса: вул. Пархоменка 19, тел. 67-82-23, e-mail:zom5@i.ua
 Запорізький навчально-виховний комплекс № 77. Директор: Колотова Тетяна Євгеніївна. Адреса: вул. Памірська 91, тел. 68-80-39, e-mail:znvk77@bigmir.net
Запорізький навчально-виховний комплекс № 63. Директор: Циганов Геннадій Володимирович. Адреса: вул. Пархоменка 12а, тел. 67-80-16, e-mail:znvk63@list.ru
 Запорізький навчально-виховний комплекс «Вибір». Директор: Лозова Наталія Петрівна. Адреса: вул. Пархоменка 19, тел. 67-47-75, e-mail:ztlvybor@rambler.ru
Запорізька загальноосвітня школа № 12. Директор: Коваленко Оксана Миколаївна. Адреса: вул. 8 Березня 60, тел. 65-01-14, e-mail: school12@inbox.ru


Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в створенні алгоритму сумісної роботи психологічної служби з вчители-предметниками, класними керівниками та адміністрацією школи щодо прогнозування навчальних досягнень учнів за допомогою впровадження дослідження індивідуальних можливостей учнів та подальшого моделювання стратегії взаємодії всіх суб`єктів виховного процесу з метою реалізації особистісно-орієнтованого підходу в навчанні та створення умов для досягнення високого рівня індивідуалізації навчального процесу та підвищення рівня навчальних досягнень. В межах даного напрямку передбачено психологічний супровід сімей учнів з питань формування позитивного ставлення дитини до навчального процесу та підвищення пізнавальної мотивації.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з Державним стандартом базової і повної середньої освіти є формування освіченої, компетентної та успішної особистості, становлення її фізичного та морального здоров’я. Виконання цього завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування вибору змісту і методів навчально-виховного процесу, що безпосередньо залежить від індивідуальних можливостей та здібностей учнів, стилю сімейного виховання та психологічної компетентності особистості вчителя. Враховуючи це, було розроблено та впроваджено комплексну систему роботи психологічної служби з метою визначення чинників, що впливають на динаміку навчальних досягнень учнів, надання практичної допомоги вчителям, батькам, учням та з метою  підвищення компетентності всіх суб`єктів навчально-виховного процесу. 

Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на працях визначних постатей в галузі психології та педагогіки. У працях Б.Г. Ананьєва, Г.О. Балла, І. Д. Беха, О.В. Киричука, О.Л. Кононка, М.В. Левківського, В.О. Сухомлинського висвітлюється тема особистісно-орієнтованого підходу в навчанні, а саме розглянуті особливості забезпечення сприятливих умов для формування людини як унікальної особистості. Визначення психолого-педагогічних вимог до реалізації особистісного підходу в навчанні окреслено у роботах К.О. Абульханової-Славської, Ю.К. Бабанського, В.В. Давидова, О.М. Пєхоти, Л.М. Проколієнка. Форми особистісно-орієнтованого підходу до навчання висвітлені в працях В.І. Андреєва, О.В. Барабанщикова,        Л.М. Деркач, І.О. Зимньої, О.Я. Савченка, І.Е. Унта, М.Ф. Феденка.

Стисла анотація досвіду. Аналіз літератури з проблеми особистісно-орієнтованого навчання надав можливість скласти алгоритм роботи щодо психологічного супроводу моніторингу навчальних досягнень учнів, який передбачає реалізацію наступних етапів.
  •  Діагностичний етап включає визначення рівня пізнавального, мотиваційного потенціалу особистості учня, його індивідуально-типологічні особливості, спрямованість особистості, а також домінуючі здібності учня. Результати дослідження надають можливість змоделювати стратегію роботи з кожним учнем щодо прогнозу навчальних досягнень учнів на основі запропонованих критеріїв.
  •  Просвітницька робота спрямована на підвищення компетентності педагогів щодо індивідуальних особливостей учнів та визначення індивідуальної стратегії взаємодії з кожним учнем в навчально-виховному процесі. В межах даного етапу в досвіді представлені практичні матеріали для вчителів щодо розвитку поінформованості в галузі індивідуальних здібностей та можливостей учня з різними рівнями пізнавальної активності, мотиваційного потенціалу (теми матеріалів: «Формування психологічної компетентності педагогів», «Учні бувають різні», «Робота з важковиховуваними учнями»). Одним із напрямків реалізації просвітницької роботи виступає ознайомлення батьків з особливостями взаємозв`язку стилю сімейного виховання з рівнем навчальних можливостей учнів. В представленому досвіді надані матеріали для проведення батьківських зборів за наступними темами: «Роль батьків у формуванні позитивної мотивації дитини до навчання», «Перші труднощі підліткового віку», «Професійне становлення учнів», «Вплив сімейного виховання на навчальні досягнення учнів».
  •  На етапі здійснення консультаційної роботи з батьками та педагогами надані рекомендації щодо моделювання індивідуального підходу вчителя до кожного окремого учня, а також формування сприятливого стилю сімейного виховання.
  •  Наступним етапом в реалізації проблемної теми передбачено розробку корекційно-розвивальної програми для педагогів щодо розвитку толерантності, лабільності та творчого потенціалу особистості, а також формування адекватної стратегії взаємодії з кожним учнем, як головного чинника підвищення рівня навчальних досягнень учнів.
За інноваційним потенціалом досвід – комбінаторний.

Результативність впровадження досвіду представлено в наступному:
  •  Побудовано алгоритм психологічного супроводу всіх суб`єктів навчально-виховного процесу щодо моніторингу внутрішніх ресурсів особистості учня та його навчальних досягнень.
  •  Розроблено діагностичну програму моніторингу навчальних досягнень учнів для практичних психологів шкіл з метою удосконалення та оптимізації визначення психологічного прогнозу успішності учнів.
  •  Розроблено діагностичну програму щодо визначення мотиваційного потенціалу особистості учня, як одного з головних критеріїв навчальної успішності, на основі визначеної інноваційної мотиваційної моделі. В додатках програми надані рекомендації з психологічного супроводу батьків, учнів та класних керівників.
  •  Представлено комплекс заходів щодо формування цілеспрямованої, гармонійної та всебічно розвиненої особистості.
  •  Психологічними службами закладів Шевченківського району використовуються діагностичні програми щодо визначення мотиваційного потенціалу та моніторингу навчальних можливостей учнів, що сприяє своєчасному здійсненню корекційної роботи і дозволяє підвищити рівень навчальних досягнень учнів.

Репрезентація досвіду. Досвід представлено в діагностичних програмах, які затверджені ІАМЦ м. Запоріжжя та використовуються практичними психологами навчальних закладів Шевченківського району міста. Здійснюється моніторинг ефективності впровадження програм в навчально-виховний процес за результатами якого проведено засідання РМЦ практичних психологів та соціальних педагогів Шевченківського району «Формування змісту корекційної роботи психологічною службою школи на основі складання прогнозу та аналізу навчальних досягнень учнів», а також круглий стіл для заступників директорів навчальних закладів на тему: «Шкільна модель впровадження навчальних паспортів як основи для забезпечення корекції змісту роботи».

Категорія: Психологічний супровід | Додав: shevchenko (30.01.2014)
Переглядів: 1477 | Коментарі: 9 | Теги: особистісно-орієнтований підхід, Шевченківський, діагностична програма, моніторинг та прогноз навчальних до | Рейтинг: 3.6/248
Всього коментарів: 9
9 OksanaGusak   [Матеріал]
Вітаю Вашу творчу та продуктивну команду, колеги, у віртуальному просторі талановитих освітян Запоріжжя!

8 tomkovicht   [Матеріал]
Дуже гарний досвід!!!Молодці!!!!!!

7 Елена   [Матеріал]
Юлия Валерьевна, вы молодец! Искренне желаю вам удачи и победы! Вы ее заслуживаете!

6 Ольга   [Матеріал]
Молодцы. Отличная работа.

5 Анна   [Матеріал]
Работа представленная на высшем уровне!!!

4 Алена   [Матеріал]
***** Умнички! Желаю успехов!!!

3 Ирина   [Матеріал]
Приятно, что в районе думают и работают над интересами детей.

2 Татьяна Шестакова   [Матеріал]
Горжусь, что у нас в районе работают такие креативные психологи. Молодцы!!!!!!!!

1 Александр   [Матеріал]
***** Отличная работа!!!Молодцы!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020