Використання арт-терапевтичних технологій у роботі практичного психолога
Використання арт-терапевтичних технологій у роботі практичного психолога
Гречаник Марія Ігорівна, практичний психолог, спеціаліст.
Запорізька гімназія № 28,
Директор: Бурма Ірина Миколаївна,
69035, м.Запоріжжя, вул. Лермонтова, 16; тел. (061)233-25-53, е-mail sekreta28@mail.ru
Провідна педагогічна ідея досвіду: Головною ідеєю досвіду є розвиток гармонійної, творчої особистості учня через впровадження та активне використання арт-терапевтичних технологій, розвиваючих ігор, використання тренінгових елементів у процесі занять. Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Інновація освітнього простору України передбачає переорієнтацію на виховання людини, яка не тільки буде володіти знаннями, уміннями, навичками та способами діяльності, але й стане творчою особистістю та зможе реалізувати власний потенціал через креативність. Спрямування учбово – пізнавальної діяльності школярів в русло самопізнання (дослідження, психічних, духовних та інших особливостей самого себе) з метою саморозвитку, самовдосконалення через використання арт-терапевтичних технологій. Творчість є запорукою безпечного самопізнання, розвитку спонтанності та креативності, що є основою головних компетенцій особистості
Науково-теоретична база досвіду: В основі досвіду покладено засади гуманістичної парадигми психології особистості , впроваджувачами якої є К.Роджерс, Р.Мей, А. Маслоу; елементи психодрами та театру спонтанності play-back (Засновники Я. Морено, Г.Лейс); арт-терапія як окремий напрям психотерапії ( впроваджувачами є А. Копитін, В. Нікітін, А. Старовойтов; Елементи екзистенціальної парадигми психології особистості (М.Хайдеггер, І. Ялом); тілесно-орієнтований підхід у психології (В.Райх, О. Лоуен) Стисла анотація досвіду: Шляхи формування творчої спонтанної особистості через: створення та вирішення проблемних ситуацій; використання інтерактивних методів навчання; використання ігрових методів у навчанні; навчання дітей висловлювати власну точку зору, виховання вміння слухати один одного та співпрацювати з ними; вміння аналізувати життєві ситуації; використання тілесно-орієнтованого підходу у процесі навчання Результативність впровадження досвіду: Успішний процес протікання адаптації учнів до умов навчання; Психологічний супровід процесу соціалізація учнів; формування навичок спілкування та взаємодії; гармонізація міжособистісних стосунків у колективі, підвищення психологічного статусу учня Репрезентація досвіду: Публікації у фаховому виданні «Психолог: Всеукраїнська газета для психологів, учителів, соціальних педагогів»: «Сімейна соціограма у роботі шкільного психолога», № 9 (489) травень 2012 «Взаємодія – основа формування стосунків (заняття з елементами тренінгу)», № 9 (489) травень 2012; «Один «новенький» на весь клас. Програма адаптації новоприбулих учнів, №15-16 (59-520) серпень 2013»; «Тілесно-орієнтований підхід у школі. Заняття з елементами тренінгу», №17 (521) вересень 2013 «Щастя за сім кроків (Заняття для учнів 8-11 класів)», №17(521) вересень 2013 «Психологія брехні», №17 (521) вересень 2013.