Розробка та впровадження змісту психолого-педагогічного супроводу формування емоційно - вольової та соціальної сфер у дітей середнього та старшого дошкільного віку у відповідності до вимог Базового компоненту дошкільної освіти, освітньої лінії «Дитина в соціумі».
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду.
З метою визначення рівня соціальної компетентності та емоційного благополуччя дітей на базі ДНЗ №182 м. Запоріжжя було проведено моніторингове дослідження соціально-емоційного розвитку дітей 5-6 років життя, за результатами якого було виокремлено цілу низку проблем. Привернули увагу показники рівня тривожності, самооцінки, емоційного благополуччя у дітей, соціальної компетентності та комунікативних навичок.
За підсумками обстеження виникла потреба в корекції поведінкової і емоційної сфер особистості дитини, створення на діагностико-прогностичній основі цілісної системи, що забезпечує входження дитини у світ людських стосунків.
Надзвичайна актуальність проблеми соціально-емоційного розвитку дітей потреба і пошуки шляхів надання допомоги дітям до вступу в школу сприяли створенню «Програми розвитку соціально-емоційного розвитку дітей».
Науково-теоретична база досвіду
Теоретичною основою програми психолого-педагогічного спецкурсу є напрацювання видатних науковців, як от вітчизняні психологи Зеньковський В.В., Блонський П.П., німецькі психологи Вундт В. , Гербарт І.Д.
Невід’ємною умовою всебічного розвитку дитини є набуття нею соціально-емоційного досвіду в перші шість років життя Кононко О.Л. підкреслює, що «…дошкільний вік – період формування у малюка потреби, а з часом і здатності встановлювати і підтримувати контакти з оточуючими людьми, дорожити ними».
Стисла анотація досвіду.
Характеристика досвіду за інноваційним потенціалом: модифікаційний. Розвивальна програма сприяє набуття дітьми соціально-емоційного досвіду, а саме: почуватись комфортно поруч з іншими, розуміти, любити та вибачати їх, контактувати, висловлювати свою думку, виявляти свою життєву позицію, приходити на допомогу, мати оптимістичний настрій.
Автор пропонує цикл корекційно-розвиваючих занять, які сприяють розвитку самооцінки дитини, розуміння нею проблем власного внутрішнього світу, зосереджують увагу дітей на співвідношенні характеру емоційної поведінки з її наслідками для оточуючих, сприяють розвитку почуттів прекрасного, приязні, жалю, безкорисливості, вдячності, відповідальності за власні вчинки.
За умов навчального процесу дошкільного навчального закладу програма є додатковою, як засіб реалізації завдань освітньої лінії «Дитина в соціумі» Базового компоненту дошкільної освіти. Програма складена з урахуванням вікових особливостей дитини, її психічного розвитку й рівня знань, із використанням індивідуально-диференційованого підходу до кожного вихованця.
Мета:
Розвиток соціально-емоційного благополуччя дитини через формування почуття внутрішньої стійкості, автономності.
Набуття дітьми соціально-емоційного досвіду.
Розвиток почуття приналежності дошкільника до сучасного соціуму як основи його життєтворчості.
Завдання:
Формування настанови «Я - гарний, ти - гарний»; уміння приймати себе й інших людей, адекватно сприймаючи свої й чужі недоліки та гідності.
Розвиток уміння відкрито виражати емоції й почуття у різні, соціально прийнятні способи (словесні, фізичні, творчі тощо).
Виховання доброзичливого ставлення у дітей до навколишнього світу, емоційну чутливість до почуттів інших людей.
Підвищення рівня самоконтролю стосовно свого емоційного стану під час спілкування, формування терпимості до думки співрозмовника.
Розвиток гнучкості поведінки, здатності адекватно реагувати на різні життєві ситуації.
Організація занять
Заняття проводяться з дітьми 5-6 років фронтально 1 раз на тиждень.
Тривалість заняття - 25-30 хв.
Програма містить по 24 заняття для дітей 5-6-го років життя. Види завдань у заняттях можуть повторюватися, ускладнюватися, спрощуватися залежно від проблем і успіхів дітей у групі. Запропоновані форми роботи з дітьми мають комплексний характер, тобто містять різні методи, що разом здатні забезпечити розвивальний ефект; обов’язково доповнюються іграми, вправами, інсценуваннями казок, образотворчою діяльністю.
Результативність впровадження досвіду. Укладена розвивальна програма впроваджується в дошкільному навчальному закладі і є складовою псиолого-педагогічного супроводу дітей 5-річного віку.
Аналіз результатів психолого – педагогічної діагностики підготовки дітей до щкільного навчання визначив:
частково усунено (на 20%) у старших дошкільників такі проблеми особистісно-емоційного спілкування, як рівень тривожності, імпульсивності та низьку самооцінку, сприяла розкриттю творчих здібностей кожної дитини;
у дітей розвивається почуття самоповаги, співробітництва, впевненість у своїх силах та адекватна реакція на різні життєві ситуації;
у дітей формуються довільність поведінки та соціальні навички, які спрощують процес адаптації до нових умов життя та гармонізують їхню соціалізацію, підвищують конгнітивний розвиток;
на 18% збільшилася кількість дітей, у яких сформувалася адекватна самооцінка та впевненість у своїх силах;
на 24% збільшилася кількість дітей, які усвідомили свої емоції та зрозуміли емоційний стан інших людей, краще зрозуміли партнера по спілкуванню, змогли виділити окремі риси його характеру та їхні прояви у вчинках та діях.
Репрезентація програми: Програма психолого-педагогічного спецкурсу «Розвиток соціально-емоційної сфери дошкільників 5-6 років» (протокол № 5 ІАМЦ від 07.02.2013) є складовою освітнього проекту «Я люблю Світ, Світ любить мене!», який визначено кращим у V обласному конкурсі освітніх проектів.