Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [50]
Позашкілля [21]
Психологічний супровід [27]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 27.04.2024, 01:54

Головна » Статті » Виховання і розвиток » Психологічний супровід

Розвиток соціально-емоційної сфери дошкільників 5-6 років

«Розвиток соціально-емоційної сфери  дошкільників 5-6 років»,  програма психолого-педагогічного спецкурсу



Бабенко Ганна Євгеніївна

практичний психолог
спеціаліст II категорії

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №182 «Щасливе дитинство»  Запорізької міської ради Запорізької області

Керівник  Мостова Ольга Ярославівна

Адреса: службова – вул. Українська, 47
Тел.: (0612)62-52-51, (096)738-55-92

Провідна педагогічна ідея досвіду:
Розробка та впровадження змісту психолого-педагогічного супроводу формування  емоційно - вольової та соціальної сфер у дітей середнього та старшого дошкільного віку у відповідності до вимог Базового компоненту дошкільної освіти, освітньої лінії «Дитина в соціумі».

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду.
З метою визначення рівня соціальної компетентності та емоційного благополуччя дітей на базі ДНЗ №182 м. Запоріжжя було проведено моніторингове дослідження соціально-емоційного розвитку дітей 5-6 років життя, за результатами якого було виокремлено цілу низку проблем.  Привернули увагу показники рівня тривожності, самооцінки, емоційного благополуччя у дітей, соціальної компетентності та комунікативних навичок.
За підсумками обстеження виникла потреба в корекції поведінкової і емоційної сфер особистості дитини, створення на діагностико-прогностичній основі цілісної системи, що забезпечує входження дитини у світ людських стосунків.
Надзвичайна актуальність проблеми соціально-емоційного розвитку дітей потреба і пошуки шляхів надання допомоги дітям до вступу в школу сприяли створенню «Програми розвитку соціально-емоційного розвитку дітей». 

Науково-теоретична база досвіду 
Теоретичною основою програми психолого-педагогічного спецкурсу є напрацювання видатних науковців, як от вітчизняні  психологи Зеньковський В.В.,   Блонський П.П., німецькі психологи  Вундт В. , Гербарт І.Д.
Невід’ємною умовою всебічного розвитку дитини є набуття нею соціально-емоційного досвіду в перші шість років життя Кононко О.Л. підкреслює, що «…дошкільний вік – період формування у малюка потреби, а з часом і здатності встановлювати і підтримувати контакти з оточуючими людьми, дорожити ними». 

Стисла анотація досвіду. 
Характеристика досвіду за інноваційним потенціалом: модифікаційний. Розвивальна програма сприяє набуття дітьми соціально-емоційного досвіду, а саме: почуватись комфортно поруч з іншими, розуміти, любити та вибачати їх, контактувати, висловлювати свою думку, виявляти свою життєву позицію, приходити на допомогу, мати оптимістичний настрій.
Автор пропонує цикл корекційно-розвиваючих занять, які сприяють розвитку самооцінки дитини, розуміння нею проблем власного внутрішнього світу, зосереджують увагу дітей на співвідношенні характеру емоційної поведінки з її наслідками для оточуючих, сприяють розвитку почуттів прекрасного, приязні, жалю, безкорисливості, вдячності, відповідальності за власні вчинки. 
За умов навчального процесу дошкільного навчального закладу програма є додатковою, як засіб реалізації завдань  освітньої лінії «Дитина в соціумі» Базового компоненту дошкільної освіти. Програма складена з урахуванням вікових особливостей дитини, її психічного розвитку й рівня знань, із використанням індивідуально-диференційованого підходу до кожного вихованця.
Мета:
  • Розвиток соціально-емоційного благополуччя дитини через формування почуття внутрішньої стійкості, автономності.
  • Набуття дітьми соціально-емоційного досвіду.
  • Розвиток почуття приналежності дошкільника до сучасного соціуму як основи його життєтворчості.
Завдання:
  • Формування настанови «Я - гарний, ти - гарний»; уміння приймати себе й інших людей, адекватно сприймаючи свої й чужі недоліки та гідності. 
  • Розвиток уміння відкрито виражати емоції й почуття у різні, соціально прийнятні способи (словесні, фізичні, творчі тощо). 
  • Виховання доброзичливого ставлення у дітей до навколишнього світу, емоційну чутливість до почуттів інших людей.
  • Підвищення рівня самоконтролю стосовно свого емоційного стану під час спілкування, формування терпимості до думки співрозмовника.
  • Розвиток гнучкості поведінки, здатності адекватно реагувати на різні життєві ситуації. 
Організація занять 
  • Заняття проводяться з дітьми 5-6 років фронтально 1 раз на тиждень.
  • Тривалість заняття - 25-30 хв.
Програма містить по 24 заняття для дітей 5-6-го років життя. Види завдань у заняттях можуть повторюватися, ускладнюватися, спрощуватися залежно від проблем і успіхів дітей у групі. Запропоновані форми роботи з дітьми мають комплексний характер, тобто містять різні методи, що разом здатні забезпечити розвивальний ефект; обов’язково доповнюються іграми, вправами, інсценуваннями казок, образотворчою діяльністю. 

Результативність впровадження досвіду. Укладена розвивальна програма впроваджується в дошкільному навчальному закладі і є складовою псиолого-педагогічного супроводу дітей 5-річного віку. 
Аналіз результатів психолого – педагогічної  діагностики  підготовки  дітей до щкільного навчання  визначив:
  • частково усунено (на 20%) у старших дошкільників такі проблеми особистісно-емоційного спілкування, як рівень тривожності, імпульсивності  та низьку самооцінку, сприяла розкриттю творчих здібностей кожної дитини;
  • у дітей розвивається почуття самоповаги, співробітництва, впевненість у своїх силах та адекватна реакція на різні життєві ситуації;
  • у дітей формуються довільність поведінки та  соціальні навички, які спрощують процес адаптації до нових умов життя та гармонізують їхню соціалізацію, підвищують конгнітивний  розвиток;
  • на 18% збільшилася кількість дітей, у яких сформувалася адекватна самооцінка та впевненість у своїх силах;
  • на 24% збільшилася кількість дітей, які усвідомили свої емоції та зрозуміли емоційний стан інших людей, краще зрозуміли партнера по спілкуванню, змогли виділити окремі риси його характеру та їхні прояви у вчинках та діях.
Репрезентація програми: Програма психолого-педагогічного спецкурсу «Розвиток соціально-емоційної сфери  дошкільників 5-6 років» (протокол № 5 ІАМЦ від 07.02.2013) є складовою освітнього проекту «Я люблю Світ, Світ любить мене!», який визначено кращим у V обласному конкурсі освітніх проектів.







Категорія: Психологічний супровід | Додав: Zhovt1 (28.01.2014)
Переглядів: 2195 | Коментарі: 2 | Теги: освітня лінії «Дитина в соціумі», соціально-емоційний розвиток дошкіл, Жовтневий, дошкільна освіта | Рейтинг: 2.6/30
Всього коментарів: 2
2 Козарик Елена  
Так тримати! молодець! дуже гарний та насичений досвід!

1 Олена  
Бажаємо Вам успіхів!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024