Психологічні умови профілактики і корекції агресивної поведінки дітей та підлітків
Психологічні умови профілактики і корекції агресивної поведінки дітей та підлітків
ПІБ: Журавльова Олександра Миколаївна. Посада: практичний психолог Педагогічна категорія, звання: спеціаліст вищої категорії.
Запорізький навчально-виховний комплекс з відділенням для реабілітації дітей хворих на цукровий діабет Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор: Любімова Алла Володимирівна. Адреса: І корпус - 69000, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 9; ІІ корпус – 69035, м. Запоріжжя, вул..Сталеварів, 29. Телефони: (061)233-14-77, (061)233-25-24, (061)234-01-04 Факс: (061)233-14-77; E-mail: osnovazp@mail.ru Сайт: https://sites.google.com/site/znvkosnova/
Провідна педагогічна ідея досвіду Профілактика і корекція агресивної поведінки дітей та підлітків є складним і довготривалим процесом, який має свої закономірності, особливості і умови. За умови комплексного (системного) підходу до профілактики та корекції агресивної поведінки учнів (діагностики, корекції в тренінговій формі, тренування позитивної якості – толерантної поведінки як антиподу агресивної поведінки, закріплення навичок конструктивної поведінки в суспільно значущій практичній діяльності) можливо сформувати позитивний толерантний простір і навчити керувати своєю поведінкою учнів ,в тому числі учнів з особливими потребами (із ЗПР). Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Значні зміни, що відбуваються у житті всього нашого суспільства, сполучаються з багатьма труднощами не лише в економічній, політичній, соціальній сферах, а й в етико-психологічній. За останні роки зросли показники підліткової і, що найбільш тривожно, дитячої злочинності, а також відхилень в емоційному здоров’ї школярів. Багато дітей і підлітків відзначаються підвищеною нервозністю, надмірною чутливістю та гарячковістю, вразливістю та емоційною неврівноваженістю. Але найбільш непокоять батьків, педагогів, психологів, соціальних працівників, співробітників МВС, громадськість такі прояви поведінкової активності дітей і підлітків, як агресивність, жорстокість, цинізм, відчудженість, духовна спустошеність. Стрімке зростання рівня агресивності багатьох дітей і підлітків – одна з найбільш актуальних проблем сьогодення. Науково-теоретична база досвіду: Вище названа проблема викликає все більший інтерес дослідників і практиків. Вітчизняними і закордонними дослідниками вивчались особливості агресивної поведінки осіб різних вікових груп (Г.М.Андрєєва, К.Бютнер, Л.М.Семенюк, Л.С.Славіна, І.О.Фурманов та ін.), проблеми агресивності у зв’язку з конфліктами (Г.С.Васильєва, В.В.Ковальов, М.С.Неймарк, та ін.), емоціями (В.К.Вілюнас, Т.Дембо, К.Ізард, та ін.), фрустрацією (А.Бандура, Д.Доллард, схильність до агресивних дій криміногенного характеру (Н.В.Алікіна, С.М.Єніколопов, Е.Квятковська-Тохович, та ін.). Стисла анотація досвіду: Нами практично вивчені психологічні умови, необхідні для ефективної профілактики і корекції агресивної поведінки дітей та підлітків (діагностика, корекція в тренінговій формі, закріплення навичок позитивної поведінки в суспільно значущій практичній діяльності). Вперше запропоновано комплексний (системний) підхід до профілактики та корекції агресивної поведінки учнів, в тому числі у учнів з особливими потребами ( з ЗПР). Особливість підходу становить те, що формуємо позитивний антипод недоліка - толерантну поведінку, тренуємо його використання на практиці (в умовах тренінгу, уроку, позакласній діяльності, повсякденному спілкуванні, конструктивному вирішенні конфліктів за допомогою Ради толерантності в системі Шкільної служби порозуміння) .
Результативність впровадження досвіду Практична значущість роботи забезпечується: 1) розробкою психодіагностичного комплексу для виявлення рівня агресивності, психологічних особливостей учнів, схильних до агресивної поведінки; 2) розробкою, науковим обгрунтуванням та впровадженням у педагогічну практику програми психологічного тренінгу корекції агресивної поведінки дітей молодшого шкільного віку і підлітків через тренування позитивної якості – толерантної поведінки як антипода агресивної поведінки; 3) результати дослідження можуть бути використані у психодіагностичній, психопрофілактичній та психокорекційній діяльності практичних психологів дошкільних, навчально-виховних та навіть виправних закладів. Репрезентація досвіду: Досвід роботи презентовано :
На засіданнях динамічної творчої групи, яка складалась з класних керівників ЗНВК«ОСНОВА» та практичних психологів-ентузіастів Орджонікідзевського району (2010-1213 навчальний рік).
На засіданні методичного обєднання класних керівників ЗНВК «ОСНОВА» «Роль Шкільної служби порозуміння в формуванні толерантної поведінки учнів».
На засіданнях методичного об’єднання практичних психологів Орджонікідзевського району (березень 2011, січень 2012, січень 2013 р.)
На засіданні педагогічної ради ЗНВК «ОСНОВА» з проблеми «Соціалізація особистості і інноваційному навчально0виховному процесі НВК» (січень,2012)
На обласному науково-практичному семінарі «Інноватика в сучасній освіті:педагогічна підтримка дитини» (19-20 .02.2013)
Матеріали досвіду опубліковано у наукових збірниках та фахових виданнях:
Журавльова О.М. Психологічні умови профілактики і корекції агресивної поведінки дітей та підлітків. /Збірка наукових робіт Інституту психології АПН України, Київ, 2009 р.