Запорізький навчально-виховний комплекс технічного профілю № 70 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: 69027, м. Запоріжжя, вул. Снайперська, 1 Телефон:7698050 E-mail: school70@ukr.net Сайт: zp-school70.at.ua
Директор Гігаурі Надія Вікторівна
Провідна педагогічна ідея досвіду: У значної частини сучасних дітей та молоді виникають проблеми як особистісного, так і міжособистісного характеру: відсутність навичок асертивної поведінки і спілкування з іншими людьми, невпевненість, почуття соціальної відчуженості, відсутність чітких позитивних соціально-рольових орієнтирів, нехтування собою як особистістю, проблеми інтеграції до нового середовища. Подолання цих причин можливе лише через створення педагогічно збагаченого середовища, превентивного виховного простору, який стане фактором інтегративного впливу на процес розвитку й самореалізації дітей, становлення життєстійкої і життєздатної особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Проблема превентивності є однією з пріоритетних в системі психолого-педагогічних, соціологічних досліджень. Це зумовлено тим, що сучасні діти соціалізуються під загрозами поширення таких явищ як злочинність, алкоголізм, наркоманія, ВІЛ/СНІД, ІПШС тощо.Особливої гостроти проблема превентивності набуває в Україні, оскільки в країні намітилася тенденція зростання різних деструктивних явищ у молодіжному середовищі, загострення усіх трьох груп факторів (соціально-економічних, психолого-педагогічних та медико-біологічних), які викликають негативні прояви у поведінці неповнолітніх.
Науково-теоретична база досвіду: - концепції формування гуманістичних цінностей, гуманізації виховання (І.Бех, Н.Ганнусенко, О.Сухомлинська, К.Чорна та інші); - психолого-педагогічна теорія цінностей (І.Бех, О.Бодальов, Л.Божович, О.Вишневський, Д.Ельконін, А.Здравомислов, Д.Леонтьєв та інші); - психолого-педагогічна теорія гуманізації виховного процесу на основі особистісно-орієнтованої парадигми освіти і виховання (І.Бех, Р.Бернс, В.Білоусова, О.Кононко, А.Маслоу, Т.Поніманська, К.Роджерс та інші); - теорія психолого-педагогічного проектування виховного процесу в школі (В.Безрукова, О. Дубасенюк, О.Киричук, О.Коберник, В. Краєвський, М. Красовиць кий та інші); - концепція превентивного виховання дітей і молоді (В.Оржеховська, О.Пилипенко, С.Кириленко); - концепція позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді (І.Бех, Н.Березіна, М.Гончаренко, Т.Дем’янюк, С.Кириленко, Н.Максимова, В.Оржеховська та інші); - концепція освіти «Рівний - рівному» щодо здорового способу життя серед молоді України (Л.Андрущак, В.Оржеховська, О.Пилипенко); - положення Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національної програми виховання дітей та учнівської молоді в Україні.
Стисла анотація досвіду: Оптимальні умови здійснення превентивної діяльності на сучасному рівні соціально-психолого-педагогічних вимог забезпечує особистісно-орієнтований підхід. Основні технологічні та методичні аспекти змістовного наповнення та практичної реалізації досвіду:
якісне забезпечення навчально-виховної діяльності;
оптимізація виховання через розвиток та залучення учнів до активної діяльності ;
активна робота батьківських комітетів, запрошення батьків до школи;
рейди членів батьківських комітетів класів, школи з метою ознайомлення з організацією самопідготовки, дозвілля, стану в сім’ї;
підсилення участі учнів у житті школи через учнівське самоврядування;
вирішення питань соціальної допомоги дітям вразливих категорій;
активізація психологічного та соціально-педагогічного супроводу;
створення ситуації успіху на уроках та у позаурочній діяльності;
застосування засобів адміністративного впливу на батьків, які згубно впливають на виховання дітей, через співпрацю зі службою у справах дітей, кримінальною міліцією у справах дітей;
активізація педагогічних рад, рад з профілактики правопорушень з питань попередження відхилень у поведінці;
співпраця навчального закладу за програмами і проектами державних та недержавних організацій.
Результативність впровадження досвіду: У загальноосвітній школі 1-3 ст. № 70 розроблена та функціонує Програма психологічного супроводу превентивного виховання, метою якої є сприяння створенню превентивного виховного простору, шляхом консолідації зусиль всього педагогічного колективу та батьківської громадськості, використовуючи існуючі психологічні методи та засоби роботи. Репрезентація
досвіду: впровадження Програми з превентивного
виховання у навчальному закладі.