Провідна педагогічна ідея досвіду: Професія педагога відноситься до найбільш стресогенних. Майже кожного дня вчитель проходить випробування на емоційну витривалість (та, на жаль, не завжди вдало). Емоційне здоров'я педагога позначається на здоров'ї його учнів і на результатах всієї навчально-виховної роботи. Для збереження емоційного здоров’я педагога психологом надається допомога.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: У зв'язку з переходом сучасної школи на особистісно-орієнтовані моделі в освіті підвищуються вимоги з боку суспільства до особистості педагога, його ролі в учбовому процесі. Від учителя вимагається творче відношення до роботи, володіння педагогічними техніками та впровадження інноваційних технологій. Крім того, професію педагога у всі часи характеризувала висока емоційна навантаженість. Доволі часто виникає проблема невідповідності вимог до педагога та наявністю внутрішніх енергоресурсів, що викликає почуття незадоволення, погіршення самопочуття та настрою, накопичування втоми та ін. Ці показники призводять до професійних криз, стресів, деформацій. Тому проблема збереження і зміцнення емоційного здоров’я вчителя є однією з пріоритетних в роботі психологічної служби школи.
Науково-теоретична база досвіду: Питання збереження та зміцнення здоров'я педагогів тривалий час досліджувалося не як самостійна проблема, а вивчалось у контексті збереження здоров'я людини взагалі. Наприкінці минулого століття сформувався новий науковий напрям — психологія здоров'я (К.Маслач, Н.Водоп'янова, Г.Нікіфоров). У розробку психологічної теорії професійного здоров'я значний внесок зробили також дослідники В.Коган, В.Полєський, Л.Мітіна. Питанням професійних деформацій (синдрому «емоційного вигорання») присвятили свої наукові роботи Т.Форманюк, С.Безносов, В.Бойко, Н.Пряжников та інші.
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом досвід -
Представлена система роботи психологічної служби школи з проблеми збереження емоційного здоров'я педагогів. Мета цієї роботи полягає в розробці психолого-педагогічних засобів активізації особистісних ресурсів вчителя, які сприяють збереженню його емоційного здоров'я. Ця мета реалізується в таких напрямках:
1) підвищення рівня психологічної компетентності (і аутопсихологічної компетентності) педагога;
2) психологічне забезпечення підвищення рівня емоційної культури вчителя;
3) підвищення самосвідомості (усвідомлення себе особистістю, прийняття себе, зниження самодеструкції).
В роботі представлені розробки психолого-педагогічних семінарів: «Емоційне вигорання вчителя», «Аутопсихологічна компетентність педагога», «Психологічий захист в педагогічній діяльності», «Стани психологічного дискомфорту»; виступи на педагогічних нарадах: «Психологічне здоров'я педагога — запорука емоційного благополуччя учнів», «Збереження емоційного здоров'я учителя», «Емоційна сфера — важлива умова продуктивності НВП» та інші. Також представлені тренінги для педагогів: «Саморегуляція емоційного стану», «Полюби себе», «Подолаймо стрес», «Профілактика емоційного вигорання».
В допомогу педагогам розроблені методички: «Як захистити себе від емоційного вигорання», «Психологічне здоров'я вчителя і учня».
Результативність впровадження досвіду: Ефективність проведеної роботи можна прослідкувати за результами досліджень (зниження рівня емоційного вигорання педагогів школи, оптимізація психологічного клімату педагогічного колективу). Крім того, як результат роботи слід зазначити зацікавленність педагогів цією проблемою (за частотою звернень до психолога) та вміння педагогів розрізняти різні емоційні стани (не тільки у себе, але й в учнів) та працювати з ними (за результатами анкетування педагогів та учнів).
Репрезентація досвіду: Були проведені психолого-педагогічні семінари на рівні школи: «Емоційне вигорання вчителя», «Аутопсихологічна компетентність педагога», «Психологічий захист в педагогічній діяльності», «Стани психологічного дискомфорту».
Виступи на педагогічних нарадах: «Психологічне здоров'я педагога — запорука емоційного благополуччя учнів», «Збереження емоційного здоров'я учителя», «Емоційна сфера — важлива умова продуктивності НВП», «Психозберігаючі технології в роботі вчителя», «Емоційна культура педагога».
В допомогу педагогам були розроблені методички (затверджені на рівні школи): «Як захистити себе від емоційного вигорання», «Психологічне здоров'я вчителя і учня».
Крім цього, проведені тренінги для педагогів школи: «Саморегуляція емоційного стану», «Полюби себе», «Подолаймо стрес», «Профілактика емоційного вигорання».
Розробки семінарів, тренінгів та методички були представлені на МО шкільних психологів Ленінського району.