| «На порозі шкільного життя» Програма психолого-педагогічного клубу для батьків майбутніх першокласників
Кондрашевська Антоніна Василівна
практичний психолог спеціаліст І категорії |
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 130 «Казка» Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: Шинкаренко Лариса Пилипівна
Адреса: вул. Жуковського, 66-А, м. Запоріжжя, 69063 Тел. (0612) 764-43-24, 764-57-65
Провідна педагогічна ідея досвіду: визначення та апробація ефективних форм взаємодії з дітьми та батьками, доцільного змісту психолого-педагогічної просвіти батьків на етапі вступу дітей в дошкільний заклад.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність проблеми адаптації дітей до дошкільного закладу займає в дошкільній педагогіці провідне місце. Це пов'язано з тим, що дитячий садок - новий період в житті дитини і вступ у нього пов’язано з важкими переживаннями, супроводжується зміною поведінкових реакцій дитини. Труднощі, які виникають у дітей в період адаптації можуть призвести до самої несприятливої її формі – дезадаптації. 50 % сучасних батьків , за результатами проведеного анкетування, недостатньо поінформовані щодо адаптації, як складного психофізіологічного процесу. Вони потребують збагачення свого досвіду у спілкуванні із малюком, підтримки з боку педагогів дошкільного закладу.
Науково-теоретична база досвіду: в основу програми покладено психолого - педагогічні дослідження відомих теоретиків Н.М.Аксаріної, Н.В. Кирюхина, Подмазіна С.І. щодо організації процесу адаптації до умов дошкільного закладу та організації особистісно-орієнтованого освітнього процесу.
Стисла анотація досвіду: Ключовою ідеєю в досвіді є організація комплексного супроводу соціальної адаптації дитини напередодні вступу у дошкільний заклад. Головна роль в цьому процесі відводиться спеціально організованій соціально-педагогічній діяльності щодо надання допомоги та підтримки сім’ї, спрямованих на благоприємну соціалізацію дитини. В основу запропонованої тренінгової роботи покладено систему «триєдиного союзу» - «Мама – Дитина - Спеціаліст». Програма роботи з дітьми та батьками «Дитячий садок від А до Я» відповідає особливостям психофізіологічного розвитку дітей другого та третього року життя та бажанням батьків уникнути можливих ускладнень в період адаптації, скоротити адаптаційні негативні прояви. Програма пропонує: - Конспекти спільних занять з батьками та дітьми;
- Опис музично-ритмічних ігор;
- Матеріали тренінгу для батьків дітей раннього віку;
- Зразки анкети для батьків «Чи готова Ваша дитина до вступу у дошкільний навчальний заклад?»;
- Орієнтовний план зустрічі психолога із сім’єю «Прогноз адаптації дитини до умов дошкільного закладу»;
- Консультації для батьків.
Результативність впровадження досвіду: Результати спостережень та відгуки батьків свідчать, що діти активно вступають у контакт з однолітками та дорослими; беруть участь в іграх, виявляють інтерес до оточуючого світу, відчувають себе більш розкуто. Ігри та вправи, які складають основу занять, сприяють зняттю психоемоційної напруги та зниженню імпульсивності, тривожності, розвитку комунікативних, ігрових та рухових навичок, оптимізації дитячо-батьківських відносин. Процес адаптації дітей, які відвідували заняття перед вступом у дошкільний заклад, проходить набагато легше ніж у дітей, батькам котрих не вдалось відвідати заняття за програмою «Дитячий садок від А до Я».
Репрезентація досвіду: Досвід презентовано на семінарі у дошкільному закладі, на обласному заході «Рік сім’ї», 2011 р, на конференції слухачів курсів у КЗ «ЗОІППО» Запорізької обласної ради, 2013 р.
|