Впровадження програми «Повір у себе та допоможи повірити іншому», створену спеціалістами клубу «Джерело»,як засіб соціалізації дітей з особл
Впровадження
програми «Повір у себе та допоможи повірити іншому», створену
спеціалістами клубу «Джерело»,як засіб соціалізації дітей з особливими
потребами
Шавульська Людмила Ігнатівна, директор клубу дітей з особливими проблемами «Джерело», «спеціаліст І категорії»
Запорізький навчально-виховний комплекс технічного профілю № 70 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: 69027, м. Запоріжжя, вул. Снайперська, 1 Телефон:7698050 E-mail: school70@ukr.net Сайт: zp-school70.at.ua
Директор Гігаурі Надія Вікторівна
Провідна педагогічна ідея досвіду: Максимальне розширення кількості та видів творчої діяльності для дітей з особливими потребами, надавши їм можливість знайти себе і досягти успіху, щоб потім через розвиток творчих здібностей виховувати в них здатність свідомо переносити свої знання й навички в соціум та плідно жити в сучасному світі як умова успішної соціалізації та формування успішної особистості в майбутньому.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Оскільки одним із найважливіших чинників прогресивного розвитку суспільства є гуманне, милосердне та дбайливе ставлення до дітей і молоді, які не можуть вести повноцінне життя внаслідок вад фізичного та психічного розвитку, дана програма допомагає їх успішній соціалізації та адаптації в соціумі. Головними шляхами соціальної адаптації дітей з особливими потребами є:
підвищення самооцінки за допомогою власних здобутків;
презентація власних досягнень;
розвиток самовпевненості та професіоналізму через передачу власних знань;
розвиток комунікативних здібностей через спілкування з іншими дітьми.
Окрім того, ефективність впровадженої програми підтверджує високу цінність інклюзивної форми навчання, яка останнім часом дуже актуальна в Україні. Науково-теоретична база досвіду: У Декларації прав інвалідів, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 9 грудня 1975 року, у Законі України «Про освіту» та «Про реабілітацію інвалідів» є законодавчі акти, які спрямовані на підтримку і допомогу сім’ям, у яких є діти-інваліди. Більша їх частина спрямована на вирішення проблеми соціальної ізольованості дітей з особливими потребами й надзвичайно складними умовами їх соціалізації. Цій тематиці приділяють багато уваги і сучасні провідні спеціалісти Міністерства освіти України. Ольга Романова у своїй книзі «Діти з особливими потребами в школі» визначає: «Останнім часом в Україні активізувалася робота, спрямована на адаптацію інвалідів у суспільстві. Найважливішим аспектом цієї адаптації є забезпечення умов для отримання інвалідами освіти і фахової підготовки відповідно до їх можливостей…. Однією з таких форм навчання є нова, але визнана в багатьох країнах світу інклюзивна форма навчання…». Велике значення розвитку творчих здібностей дітей з особливими потребами приділяють В. І. Бондар та В. В. Засенко у своїй збірці «Соціально-педагогічна підтримка обдарованих дітей-інвалідів» та розвитку їх комунікативних здібностей Г. І. Репринцева у своїй книзі «Корекція емоційних і комунікативних порушень у дітей методами ігротерапії» і Бльомере В. «Спонукай, але не примушуй», до яких ми неодноразово звертаємось під час своєї роботи з дітьми.
Стисла анотація досвіду: Одним із напрямків роботи клубу «Джерело» є втілення програми «Повір у себе та допоможи повірити іншому», мета якої надати можливість дітям з особливими потребами продемонструвати свої вміння та поділитися своїми здобутками з іншими. Ця діяльність реалізується під час проведення різноманітних заходів:
презентація власних досягнень у вигляді персональних виставок, виступів та участі у конкурсах та фестивалях;
проведення майстер-класів і колективних творчих справ для учнів школи, батьків та всіх бажаючих;
проведення «Уроків добра» (рольові ігри, тренінги, вистави);
участь в акції «Лелеченя добра» (заходи для терцентрів міста) тощо.
Бо саме ці справи передбачають розроблення і застосування таких конкретних рішень, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь у академічному і суспільному житті.
Результативність впровадження досвіду: На сьогодні вже велика кількість дітей, які займались в клубі «Джерело», успішно реалізувались як професіонали. Так, наприклад, Меморська Марина та Гриняєва Вікторія після закінчення музичного училища повернулись до клубу в якості керівників гуртків, Шавульський Артем розробив для членів комп’ютерного гуртка ігрову програму, Ботюк Катерина вивчилась на дизайнера та бере активну участь у художніх виставках міста, Медвідь Вікторія закінчила акторський факультет ЗНУ, Ніколенко Максим досяг великих успіхів у спорті (МСМК з настільного тенісу), Зайцева Марія, Шурх Оксана, Лук’яненко Катерина, Скрябіна Анна навчаються у вищих навчальних закладах міста та беруть активну участь у житті клубу в рамках волонтерського руху. Репрезентація досвіду: Участь у Всеукраїнській конференції «Реабілітація людей з розумовими вадами: можливості та перспективи» (7-8 .06.07.), в інформаційній профорієнтаційній зустрічі «Крок назустріч самостійному життю» для дітей з особливими потребами - майбутніх абітурієнтів та батьків дітей-інвалідів (20.12.13) тощо. Телепередачі «Повір у себе. Ти зможеш!» на ТК «Запоріжжя» від 16.09.13 та 23.09.13. та публікації у фаховій та періодичній пресі.