Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [50]
Позашкілля [21]
Психологічний супровід [27]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:05

Головна » Статті » Виховання і розвиток » Позашкілля

Психологічний супровід позашкільного навчального процесу
Психологічний супровід обдарованої дитини як складова частина системи виховної роботи позашкільного навчального закладу 

Автор досвіду:  ЧЕРЕВИЧНА ОЛЕНА АНАТОЛІЇВНА, практичний психолог


 Навчальний заклад:
Центр дитячої та юнацької творчості Шевченківського району м. Запоріжжя, вул. Чарівна, буд. 157-в, телефон 67-33-14, charivna.cdut@mail.ru, http://deticentr.zp.ua, директор – Щитинина Р.Ю.    



Провідна педагогічна ідея досвіду:
полягає у забезпеченні ефективності роботи з обдарованими дітьми шляхом поступового вирішення триєдиного завдання – виявлення, розвиток і підтримка обдарованої дитини на кожному з етапів її творчого та особистісного росту.

Реалізація провідної ідеї досвіду здійснюється за чотирма структурно-функціональними блоками, логічно пов’язаними між собою:
* психологічне і науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими вихованцями;
* система пошуку, педагогічного моніторингу обдарованих дітей;
* створення умов для творчої самореалізації обдарованих вихованців;
* забезпечення соціально-правових гарантій.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: У порівнянні із загальноосвітніми навчальними закладами, потенціал позашкільних навчальних закладів у напрямку роботи з творчо обдарованими дітьми є значно вищим, оскільки ґрунтується на принципі добровільності, надання можливості дитині вільного вибору напрямків творчої діяльності у відповідності до власних інтересів і потреб, сприяння її успішній соціальній адаптації. Однак ефективна реалізація цих переваг залежить від рівня розвитку системи виховної роботи та від того, наскільки якісно організована робота з обдарованими дітьми у закладі. Саме це стало вирішальним в процесі вибору проблемної теми.

Новизна досвіду полягає у концептуальному обгрунтуванні пріоритетних напрямків організації психологічного супроводу обдарованих дітей в умовах вдосконалення системи виховної роботи позашкільного навчального закладу.
Науково-теоретична база досвіду: ґрунтується на дослідженнях природи обдарованості В.Меде, Г.Піорковського, Г.В.Бурменської, В.М.Слуцького, Л.А.Венгера, В.Е.Чудновського, В.С.Юркевич, визначенні поняття «обдарованість», «дитяча обдарованість» Д.Б.Богоявленської, Ю.З.Гильбуха, Э.А.Голубєва, Н.С.Лейтеса, А.М.Матюшкіна. Загальні закономірності розвитку обдарованості розглядаються у відповідності до теоретичних положень Л.С.Виготського, Н.С.Лейтеса та Р.Стенберга.
Стисла анотація досвіду: Головним завданням діяльності позашкільних навчальних закладів є забезпечення оптимального розвитку кожної дитини, виходячи з неповторності її індивідуальності. Система виховної роботи, яку створено в закладі, здійснює вплив на вихованців шляхом залучення до оточуючого середовища, через відносини, які складаються між учасниками навчально-виховного процесу, через створення сприятливого психологічного клімату в колективі.
Важлива роль в створенні освітньо-розвиваючого виховного простору надається психологічній службі та компетентному психологічному супроводу в системі виховання особистості, найповнішого розкриття її задатків і нахилів, створення умов для розвитку і підтримки талантів та обдарувань.
Основними завданнями роботи практичного психолога з обдарованими вихованцями в позашкільному закладі є:
* пошук і діагностика обдарованої дитини;
* розвиток її творчих і пізнавальних здібностей;
* надання психологічної допомоги та корекція особистісних якостей;
* забезпечення психологічної підтримки дітей, педагогів та батьків;
* підвищення рівня психологічної культури усіх учасників навчально-виховного процесу.
Робота психологічної служби ЦДЮТ з обдарованими вихованцями здійснюється за трьома основними напрямами:
1. Психологічний супровід обдарованих і талановитих вихованців.
2. Забезпечення психологічної готовності педагогічного колективу до роботи з даною категорією дітей.
3. Підтримка розвитку обдарованих дітей у сім’ї.
Результатом систематичної роботи з обдарованими вихованцями в напрямку вдосконалення системи виховної роботи в закладі є:
* виявлення обдарованих і талановитих вихованців;
* створення інформаційного банку «Обдарованість»;
* забезпечення у навчально-виховному процесі психофізіологічної стійкості, профілактика розумових та емоційних перевантажень, стресів, створення комфортних умов для обдарованих вихованців;
* творчий, інтелектуальний, соціальний і духовний розвиток обдарованої дитини;
* формування активної життєвої позиції обдарованої дитини в соціумі;
* професійне самовизначення.

Результативність впровадження досвіду: Практика діяльності психологічної служби закладу доводить, що цей досвід є актуальним на сьогоднішній час і може бути використаний в системі навчально-виховної роботи інших позашкільних навчальних закладів. На базі ЦДЮТ Шевченківського району проводились дослідження з даної проблеми, тренінгові заняття для вихованців дитячих творчих колективів, відкриті заняття з елементами тренінгу для педагогів закладу в рамках впровадження цільових проектів «Вчимося бути здоровими» та «Вчимося бути вихованими» Програми стратегічного розвитку ЦДЮТ, робота з батьківською громадою в рамках лекторію «Школа люблячих батьків». Продуктивні здобутки досвіду психологічної служби з даного питання на Всеукраїнському, обласному та міському рівнях свідчать про визнання використання технологічних та методичних аспектів змістовного наповнення і практичної реалізації досвіду психологічного супроводу обдарованої дитини у позашкільному навчальному закладі. Саме в позашкільному закладі вихованці набувають неоціненний досвід всебічного розвитку та повноцінної реалізації, ефективного освоєння життєвих та соціальних ролей, самовдосконалення та самоствердження. Досвід може бути використаний в системі виховної роботи інших навчальних закладів, в роботі практичних психологів, соціальних педагогів, методистів позашкільних навчальних закладів.

Репрезентація досвіду:
1. Виступ заступника директора з НВР Серединської О.С. на діловій зустрічі для директорів, завучей та методистів ПНЗ міста за темою: «Психолого-педагогічні умови роботи з обдарованими дітьми в позашкільному закладі», 28.04.2010, м. Запоріжжя..
2. Представлення досвіду «Психолого-пдагогічний супровід обдарованої дитини у ПНЗ» на міжнародній виставці «Сучасні навчальні заклади – 2011», березень 2011 р., м. Київ.
3. Публікація у збірнику «Психолого-педагогічний супровід освітнього процесу в позашкільних навчальних закладах». Матеріали I Міжнародного симпозіуму практичних психологів позашкільних навчальних закладів, березень 2012 року, м. Київ (додаток 20)
4. Виступи заступника директора з НВР Серединської О.С. та практичного психолога Черевичної О.А. на семінарі –практикумі для директорів обласних та міських ПНЗ України, листопад 2011р, м. Запоріжжя, ЦДЮТ Шевченківського району.
5. Публікація в інформаційному збірнику ІАМЦ «Позашкільна освіта: управлінський аспект» , 2012 р., м. Запоріжжя
 
Категорія: Позашкілля | Додав: Pozashkilla (30.01.2014)
Переглядів: 2260 | Коментарі: 4 | Теги: позашкілля, соціум, система виховної роботи, психологічна готовність педагога, активна життєва позиція, діагностика, обдарована дитина | Рейтинг: 3.6/245
Всього коментарів: 4
4 Макс   [Матеріал]
Интересует все, что связано с психологическим сопровождением! хотелось бы почитать всю работу!

3 Олег   [Матеріал]
Опыт заинтересовал. С нетерпением буду ждать момента, чтобы ознакомиться детально!

2 IRENA   [Матеріал]
Опыт, проверенный временем!!!!

1 Юлия   [Матеріал]
Интересно! Актуально! Креативно!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020