Автори досвіду: заст.директора з НВР Комунарського центру молоді та школярів Буйниченко Л.Д., керівник куртка декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтв «Веселка» зразкової студії «Фенікс» Кулікова Ольга Миколаївна
Інформація про навчальний заклад: Комунарський районний центр молоді та школярів Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради, директор – Хвастик Михайло Володимирович, адреса закладу: м.Запоріжжя, вул.Ситова, 17а, тел 95-23-62, e-mail: kom_center@ukr.net, адреса сайту: www.comcentre.jimdo
Провідна педагогічна ідея досвіду: впровадження і використання педагогічних арт-технологій в навчально-виховний процес сприяє психічному, фізичному, духовному здоров’ю дитини, формуванню здоров’язберігаючої компетеностості, сприяють гармонізації розвитку особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: педагогічна арт-терапія є інструментом гуманної педагогіки, яка сприяє психічному, фізичному, духовному здоров’ю дитини, формуванню творчої особистості, здатної до розвитку і саморозвитку. Засобами арт-терапевтичних вправ педагог вирішує коло проблемних питань, а саме:
* труднощі емоційного розвитку, підвищену тривожність, агресивність, стресові стани тощо;
* негативна «Я-концепція», низька самооцінка, дезадаптація;
* порушення взаємовідносин у дитячому колективі, конфлікти, ворожість, самотність тощо;
* низька пізнавальна активність, творча активність;
* порушення пам’яті, уваги, сприйняття, не розвинені асоціативне, образне, логічне творче мислення тощо
Науково-теоретична база досвіду: теоретичним підгрунтям щодо вивчення проблеми впливу арт-терапевтичних технологій навчання на розвиток особистості дитини є ряд досліджень, що розкривають можливості використання арт-терапії в освіті як ефективного розвиваючого засобу (М. Кісельова, А. Копитін, О. Мєдвєдєва, Т. Добровольська, Л. Лєбєдєва, А. Сізова та ін.), особливості застосування арт-терапії у процесі роботи з дітьми молодшого шкільного віку (С.Рибакова, Н Сергеєва, О.Сорока та інш) тощо.
Стисла анотація досвіду: автори досвіду роботи пропонують розглянути поняття «арт-терапії» в контексті педагогічної арт-терапії, яка включає наступні арт-технології: театротерапія, музикотерапія, терапія образотворчим мистецтвом тощо та наводять зразки модифікованих і авторських арт-вправ (арт-завдань) з образотворчого і декоративно-ужиткового мистецтв з використанням фарб, олівців, папіру, круп’яних виробів, музики тощо.
Ключовими аспектами представленого досвіду роботи є:
* вивчення впливу використання арт-терапевтичних засобів навчання на заняттях гуртків і розробка практичних рекомендацій щодо впровадження арт-технологій на гурткових заняттях в умовах позашкільного навчального закладу;
* вивчення педагогічних можливостей арт-терапевтичних вправ, визначення педагогічного потенціалу арт-технологій;
* розкриття цілющих особливостей арт-технологій, формування здоров’язберігаючої компетентності вихованців
Результативність впровадження досвіду: використання арт-технологій у роботі з дітьми різних вікових категорій дає цікаві результати, адже процес творення (не за вимогою чи вказівкою, не за зразком) приносить радість, захоплення, емоційний сплеск почуттів, допомагають педагогу встановити з дитиною контакт, налагодити взаємовідносини в дитячому колективі, навчити взаємодіяти і співпрацювати тощо. Арт-терапевтичні вправи водночас виконують виховну, розвивальну і діагностичну функції.
Репрезентація досвіду: даний досвід представлено на рівні закладу (засідання методичного об’єднання) та обласному рівні (захист творчих робіт на обласних курсах підвищення кваліфікації при ЗОІППО)