Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Технології та управління [44]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 08:53

Головна » Статті » Технології та управління » Технології та управління

Синергетичний підхід до організації методичної роботи в школі.

 Синергетичний підхід до організації методичної роботи в школі.





Балдук Оксана Григорівна, заступник директора з НВР,
спеціаліст вищої категорії,
вчитель-методист.

Запорізька загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів № 51 Запорізької міської ради Запорізької області, 
директор -Кропивна Тамара Іванівна, 
м. Запоріжжя, вул. Воронезька 4, т. 224-92-53, 

Провідна педагогічна ідея досвіду:  Реалізація ідей синергетичного підходу (самоорганізації, самоосвіти, самоуправління, самоактуалізації тощо) з метою розвитку професійної майстерності педагогів  загальноосвітньої школи. Використання методів синергетики у плануванні методичної роботи. Створення умов щодо самореалізації, саморозкриття, самовдосконалення педагогів школи в процесі співробітництва з колегами. Підвищення ефективності методичної роботи через актуалізацію принципів активності, діалогічності, самостійності, ініціативи та творчості. 

Обґрунтування  актуальності  та перспективності досвіду: В умовах швидкозмінюваного середовища, глобалізаційних процесів, в яких бере участь Україна, набуває актуальності проблема перебудови та вдосконалення її освітньої системи, у тому числі переходу школи з режиму функціонування у режим розвитку.  Важливо визнати, що масштабні зміни не відбуваються у стерильному середовищі. Вони відбуваються у відкритих людських системах, які можуть суттєво впливати на процес реформування сучасної школи,  та в свою чергу самі можуть змінюватися під впливом цього процесу. Педагогічний працівник являє собою трудовий ресурс, який має високий потенціал розвитку (за рахунок підвищення кваліфікації, системи методичної роботи з кадрами, у тому числі самоосвіти) у порівнянні з технічними засобами, технологіями, постійне оновлення яких неможливе, та є складною відкритою системою, яка перебуває під дією множини різноманітних впливів, що зумовлює притаманні їй властивості самоорганізації і саморозвитку. Таким чином, саме цей трудовий ресурс стає одним із основних елементів внутрішнього потенціалу навчального закладу з урахуванням умов обмеженості інших, перед усім матеріальних та зовнішніх ресурсів.
Зацікавлення ідеями синергетичного підходу до організації методичної роботи зумовлене цілою низкою обставин: по-перше, зростанням значущості викладацького капіталу як найважливішого ресурсу інноваційного розвитку школи; по-друге, гострою необхідністю використання нових підходів до організації неперервної педагогічної освіти та підвищення кваліфікації педагогічних працівників відповідно до потреб реформування системи освіти, викликів сучасного суспільного розвитку, задекларованою у Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року та Концепції розвитку неперервної педагогічної освіти.
Науково-теоретична база досвіду:  Деякі вчені вважають, що синергетика могла б відіграти роль нової парадигми освіти ХХІ століття. Розвиток освіти з позицій синергетичного підходу інтерпретують такі вчені, як В. Буданов, Н. Булгакова, В. Вандишев, В. Ігнатова, С. Кульневич, С.Курдюмов, В. Кушнір, В. Лутай, А. Назаретян, М. Ожеван,  В. Редюхін, В. Цикін, О. Чалий, С. Шевельов та ін. Вчені окреслюють можливості застосування синергетики в різних напрямах удосконалення НВП, у тому числі й у підготовці педагогічних кадрів. 

Стисла анотація досвіду: Досвід є раціоналізаторським за інноваційним потенціалом. Теоретична частина досвіду переконливо доводить, що, з погляду синергетики, в організації методичної роботи з кадрами головним є не передача знань, а навчання оволодінню способами поповнення знань та швидкої орієнтації в розгалуженій системі знань та інформаційних потоків,  а також способами самоосвіти. Проблема реалізації ідей синергетики в методичній роботі полягає також в тому, щоб навчити вчителя створювати власну методику, спираючись на синергетичні уявлення про людину і світ. Урахування синергетичного підходу при організації методичної роботи дозволяє не лише сформувати цілісний підхід до навчання дорослих, а надає можливість врахувати динаміку та механізми самоорганізації суб’єктів процесу підвищення кваліфікації, забезпечує формування цілісної, компетентної, креативної особистості педагогічного працівника, готового до реалізації  нових Державних стандартів. Основою реалізації синергетичного підходу до організації методичної роботи з кадрами є новий тип соціальних відносин між усіма суб’єктами навчального процесу, який передбачає співробітництво, співтворчість, взаємну допомогу. Система методичної роботи, побудована на принципах синергетики,  дозволяє націлити  кожного педагогічного працівника на  сприятливі саме для нього шляхи розвитку, забезпечити самостійність, свідомість та самокерованість розвитку.
Практична частина досвіду містить діагностичний  інструментарій, що є основою організації методичної роботи, методичні рекомендації щодо роботи педагогів над темами самоосвіти, зразки карток підвищення кваліфікації та самоосвіти педагога ЗЗОШ №51, зразки апробованих форм, методів та стратегій методичної роботи з педагогічними кадрами.

Результативність впровадження досвіду:  Постійне підвищення рівня якісного складу педагогічних кадрів:  систематичне, поступове збільшення кількості учителів вищої кваліфікаційної категорії, педагогічних працівників, які мають педагогічні звання "вчитель-методист", "старший вчитель"; кількості педагогічних працівників, які нагороджені відомчими грамотами, нагрудним знаком «Відмінник освіти». Високий кваліфікаційний рівень вчителів: вища кваліфікаційна категорія – 30 (59%), перша – 11 (21%), друга – 7(14%), спеціаліст –  3 (6%); вчитель-методист –  8 (16%) вчителів, старший учитель –  19 (37%) вчителів; нагороджених знаком «Відмінник освіти» - 9 (18%), грамотою Міністерства освіти – 14 (27%). Зростання кількості педагогів, які брали результативну участь у конкурсах фахової майстерності. Створення належних умов для підвищення кваліфікації шляхом самоосвіти, як от: розробка та впровадження «Карток підвищення кваліфікації та самоосвіти педагога ЗЗОШ №51», розробка та затвердження методичних рекомендацій щодо роботи над темою самоосвіти тощо. Забезпечення сприятливих умов для підвищення кваліфікації, самореалізації педагогічних працівників, вирощування ППД, репрезентованих на рівнях міста та області, як от: міський авторський  семінар-майстерня  щодо формування системи та стратегії освітнього моніторингу як дієвого механізму управління якістю освіти на рівні закладу освіти, міський практико-орієнтований семінар «Віртуальні освітні середовища  та мережеві співтовариства вчителів природничо-математичного циклу в контексті формування ІТ- компетентності педагогічних працівників», ІІ засідання міської Школи молодого вчителя біології. По жовтень 2013 року школу було сертифіковано як ресурсний центр  КЗ ЗОІППО ЗОР з науково-методичної теми «Упровадження перспективного педагогічного досвіду з питань освітнього моніторингу».

Репрезентація досвіду:  Окремі аспекти досвіду репрезентовано в тезах «Організаційна культура як інноваційний ресурс сучасної школи» (http://virtuni.education.zp.ua/info_cpu/sites/default/files/_%D0%9D%D0%92%D0%9E_2011.pdf)  , що були надруковані у Збірнику тез доповідей ХІХ Міжнародної наукової конференції студентів і молодих вчених «Наука і вища освіта», Запоріжжя, 2011). Апробація результатів дослідження здійснювалась на ХІХ Міжнародній Науковій конференції студентів і молодих вчених «Наука і вища освіта» (КПУ, квітень 2011 р.) та ІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції «Оновлення концептуальних засад професійної та загальної освіти на етапі  євроінтеграції».  Деякі аспекти було представлено на міському авторському семінарі-майстерні «Система та стратегія моніторингових досліджень рівня навчальних досягнень учнів» для методистів РМК та заступників директорів, які відповідають за організацію та проведення моніторингових досліджень,  25.02.2011 року на базі ЗЗОШ №51. Матеріали семінару розміщено на офіційному сайті Інформаційно-аналітичного методичного центру Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради (http://znmc.ucoz.ru/publ/8-1-0-157). У 2011 році було  проведено майстер-клас «Система та стратегія моніторингових досліджень» для заступників директорів шкіл Хортицького району. Матеріали  було опубліковано у мережі «Щоденник.ua», у групі «Школа педмайстерності Хортицького РМП» 
http://groups.shodennik.ua/group.aspx?group=17176&view=files&folder=47716.
Категорія: Технології та управління | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 1255 | Коментарі: 2 | Теги: нелінійність, відкритість, синергетичний підхід, методична робота, органі, синергетика, самоосвіта, кооперативна дія, самореалізація, самоорганізація | Рейтинг: 2.9/50
Всього коментарів: 2
2 Inna Fomuch  
Реалізація синергетичного підходу є дуже актуальною в організації методичної роботи в школі. Такий підхід дає можливість модернізації системи навчально-виховної роботи.Бажаємо творчих успіхів автору та колективу школи!

1 Оксана Гусак  
Підвищення ефективності організації методичної роботи в навчальному закладі та її модернізація є одним з пріоритетів розвитку освітньої системи міста. Управлінської уваги також заслуговують такі концепти представленого досвіду, як діагностична основа для формування змісту методичної роботи, використання в практичній діяльності заступника директора ІК-технологій та віртуальних форм методичної роботи, цікавим є й впровадження в педагогічну практику синергетичного підходу. Бажаю автору досвіду творчої наснаги та професійного успіху!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024