Провідна педагогічна ідея досвіду: проблемно-цільовий і компетентісний підхід до вирішення професійних проблем, формування і розвитку педагогічних кадрів на акмеологічних засадах.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Розвиток цивілізації ХХІ століття вимагає від освіти педагога нової якості. Акмеологічний підхід до якості педагога з позиці нових методологічних категорій (акме, акмеограма, саморозвиток та ін..) дає змогу по новому підійти до аналізу та проектування педагогічної реальності в сучасній школі. Тому керівники ЗНЗ № 76 спрямували свою діяльність на формування педагога-акмеолога, який здатний, спираючись на критерії та показники творчості, професійної компетентності вирішувати проблему свого впливу на творчий розвиток учнів.
Науково-теоретична база досвіду:
Загальну науково-теоретичну основу в галузі акмеології та психології професійної діяльності складають дослідження провідних вітчизняних і закордонних вчених: О. Анісімова, О. Бодальова, А. Деркача, Р. Кричевського, В Максимової, Є.Суслової, І. Семенова, Ю. Синячина та ін.)
Застосування сукупності загальних і спеціальних акмеологічних категорій дає можливість по-новому підійти до вирішення давно відомих проблем освіти. Одна з них – проблема педагогічної якості, досліджена з позиції акмеології Ю. Гагіним. Педагогічна досконалість у концепції Ю. Гагіна являє собою акмеологічний синтез якостей педагога й якості його діяльності. Педагогічна досконалість синтезує в собі такі якості, як: кваліфікація, компетентність, професіоналізм, педагогічна культура й майстерність. Акмеологічне поняття досконалості пов’язане з повною внутрішньою свободою духу педагога, його акме-духовності.
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний, що полягає в нових конструктивних поєднаннях відомих ідей, методик тощо. Досвід представляє технологію діяльності педагогічного колективу, яку потрібно розглядати через пошуково-дослідницьку, експериментальну роботу з реалізації науково-методичної проблеми «Управління розвитком «Школи Успіху та Життєтворчості» в контексті акмеологічних ідей».
Управління навчальним закладом характеризується мотиваційним, інноваційним і акмеологічним підходами, адаптованими методами управлінського впливу, системою контролю, що включає процес мотивації, консультування, самоконтролю, взаємоконтролю на добровільній основі.
Про змістовну діяльність педагогічного колективу навчального закладу свідчать інноваційні процеси:
у змісті освіти;
у перспективних технологіях, методиках, педагогічних ідеях;
у системі управління.
Працюючи у режимі розвитку, педагоги школи розробили цільову комплексну програму, яка реалізується через такі аспекти:
оптимальну організацію навчально-виховного процесу;
створення моделі індивідуального навчання;
створення виховного середовища;
оновлення системи управління.
Система відстеження та обробка інформації з питань керування і організації освітнього процесу дали можливість впровадити моніторинговий підхід управління навчально-виховним комплексом, а саме:
моніторинг оздоровчої функції;
психологічний моніторинг;
моніторинг якості освіти;
управлінський моніторинг.
Результативність упровадження досвіду:
Згідно науково-дослідницької програми творчою групою навчального закладу розроблені, апробуються і реалізуються наступні інновації:
акмеологічна модель цілісного розвитку особистості учня у процесі освіти;
модель акмеологічної стратегії управління якістю освіти;
акмеологічна модель педагога, яка передбачає формування професійної, особистісної і духовної зрілості;
модель творчої індивідуальності педагога;
модель інноваційної діяльності вчителя, яка розроблена на основі рефлексивно-діяльнісного, соціально-психологічного, індивідуально-творчого підходів;
методика акмеологічного аналізу освітнього процесу.
Педагоги – акмеологи характеризуються високим рівнем творчих досягнень у професійній діяльності, що передбачає створення авторських навчальних програм, які відповідають вимогам акмеологічного підходу до освіти, меті цілісного розвитку людини як індивіда, запровадженню інноваційних технологій, забезпеченню успіху кожного учня, його саморозвитку і самореалізації.
Особливо цінним є авторський алгоритм проведення майстер-класів з проблеми «Майстер-клас як форма професійного навчання педагога».
У навчальному закладі підготовлені і працюють 5 майстер-класів згідно з «Положенням про майстер-клас з освітніх технологій», затвердженого науково-методичною радою КЗ «ЗОІППО» ЗОР (протокол № 6 від 24.11.2009)
У 2010 році на базі відповідних майстер-класів проведено обласні дистанційні курси з проблеми «Розвиток професійної майстерності педагога в упровадженні інноваційних освітніх технологій у навчально-виховний процес», що сприяло підготовці слухачів до організації та проведення майстер-класів у закладах освіти області
Звертають на себе увагу педагогічні майстерні як інноваційна технологія – це явище в освітньому просторі, що живе і розвивається.
Вони застосовуються на різних рівнях:
Як педагогічна технологія в процесі навчання учнів;
Як форма підвищення кваліфікації і компетентності педагога;
Як спосіб прийняття управлінських рішень у процесі розвитку школи.
Про результативність інноваційної діяльності свідчить диплом Міністрества освіти і науки, Академії педагогічних наук України за участь у ІV Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2013» та срібна медаль учасника виставки.
Репрезентація досвіду:
Здобутки педагогічного колективу Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 76 Запорізької міської ради Запорізької області висвітлено в наступних джерелах:
«Майстер-клас як форма професійного навчання педагогів» /Здобутки освітян Запорізького регіону. Випуск 11/ Антологія ППД закладів освіти Запорізької області/ Упорядник Р.М. Ніколаєвська. Запоріжжя Тов. «Акцент», 2010 – с. 28-32.
«Інноваційна концепція дослідження і конструювання здоров’язберігаючого та здоров’яформуючого середовища у навчально-виховному процесі закладу освіти» /Здобутки освітян Запорізького регіону. Випуск 13/ Антологія ППД закладів освіти Запорізької області/ Упорядник Павленко Л.А. Запоріжжя Тов. «Акцент», 2012 – с.50-54
«Алгоритм управління інноваціями» стаття Л.В. Клехи в журналі «Директор школи» № 37 2009 р. ст.. 4-8
«Управління інноваціями» стаття Л.В. Клехи в журналі «Директор школи» № 40 2010 р. ст..24-28