Створення такого освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку; створення для дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому навчальному закладі всього спектра освітніх послуг, різноманітних за формою й змістом, а саме: корекційно-розвивальних, оздоровчо-лікувальних, соціально-психологічних.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Час не стоїть на місці. Людство завжди перебуває у пошуках нових ідей для розв'язання тих чи інших проблем, і цей процес розпочинається саме зі шкільної парти. Час змінює стандарти, стереотипи, потреби, змінюється суспільство – все набуває оновлення. Сучасний етап інноваційного розвитку суспільства відзначено формуванням нового погляду на освіту та на місце людини в соціумі. Освіта набуває характеристик загальності, доступності, рівності. Першочерговим завданням суспільного розвитку стає забезпечення кожного правом на задоволення освітніх потреб, отримання якісної базової освіти. У цьому контексті особливої актуальності набуває проблема задоволення освітніх потреб дітей і молоді з обмеженими можливостями, зокрема проблема інклюзивної освіти.
Науково-теоретична база досвіду:
Постанова КМУ від 15.08.2011 № 872 «Порядок організації інклюзивного навчання у ЗНЗ»;
наказ МОН України від 01.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання»;
листи МОН України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у ЗНЗ», від 26.07.2012 № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання» та від 08.08.2013 № 1/9-539 «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами»;
В Україні проблеми інклюзивної освіти досліджують такі вчені як А. Колупаєва, В. Бондар, А. Заплатинська, М. Кавун, Ю. Найда, Т. Сак, В. Тищенко.
Стисла анотація досвіду:
В поданому досвіді представлені практичні матеріали, спрямовані на планування дій зі створення та розвитку в загальноосвітньому навчальному закладі інклюзивного навчального середовища для всіх учасників навчально-виховного процесу. Дані матеріали сприяють розвитку загальноосвітнього навчального закладу, надають суттєву допомогу в самостійній розробці кроків, що ведуть до створення інклюзивного середовища загальноосвітнього навчального закладу та забезпечують досягнення всіма учнями максимально високих навчальних результатів. Репрезентовано концептуальні засади проектування педагогічної діяльності в інклюзивному класі. Особливу увагу приділено стратегіям планування та реалізації навчально-виховного процесу.
Результативність впровадження досвіду:
Забезпечення доступу до освіти дітей із особливими освітніми потребами у загальноосвітньому навчальному закладі за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей.
Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей з особливими освітніми потребами, ці діти отримали радість спілкування.
Забезпечення соціалізації та інтеграції в суспільство дітей з особливими освітніми потребами.
Батьки дітей з особливими освітніми потребами змогли реалізувати свої потреби, працевлаштувались, відчули турботу про своїх дітей.
Репрезентація досвіду:рівень репрезентації: районний, обласний, міський
форми репрезентації:
участь в обласних семінарах «Сучасні науково-методичні підходи до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання» (лютий, 2013), «Створення соціально-реабілітаційного освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами» (квітень, 2013), «Сучасні науково-методичні підходи до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання» (жовтень, 2013), які проводились на кафедрі РПЗСЖ КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
міський семінар-практикум «Впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти» (25.10.2013);
виступ «Організація інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі: крок за кроком» перед слухачами курсів підвищення кваліфікації заступників директорів (12.11.2013);
стаття Гавриленко Ірини «Школа для всех» пока только одна в Запорожье» в газеті «Запорізька Січ» від 28.11.2013.