Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Технології та управління [44]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 04.05.2024, 09:51

Головна » Статті » Технології та управління » Технології та управління

Безперервна профільна освіта в системі взаємодії школи та вищого навчального закладу


Безперервна профільна освіта в системі взаємодії школи та вищого навчального закладу (із досвіду роботи ЗЗНВК «Мала гуманітарна академія» та Класичного приватного університету

Творча група колективу ЗК «МГА» під керівництвом
Сібіль Олени Іванівни -
кандидата педагогічних наук, 
доцента Запорізького національного університету


Овдієнко Людмили Кронідівни –
спеціаліста вищої категорії, 
вчителя-методиста,
директора ЗК «МГА»






Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія» Запорізької міської ради Запорізької області. 
Директор - Овдієнко Людмила Кронідівна.
Адреса: вул. Гудименка, 13, м.Запоріжжя
Тел./факс: (061) 224-93-02

Обrрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
       Функціонування старшої школи як профільної – одне з найактуальніших спрямувань щодо реформування загальної середньої освіти України.
Педагогічний колектив школи починаючи з 2006 року проводить дослідно-експериментальну роботу за темою «Безперервна профільна освіта в системі взаємодії школи-комплексу та вищого навчального закладу», плідно працює над проблемою профільного навчання. Даний експеримент носить випереджальний характер, бо  вже сьогодні узагальнив свій досвід у науково-методичних посібниках «Проектування системи профільної освіти ЗЗНВК «МГА»» (2008), «Змістовні аспекти профільної освіти ЗЗНВК «МГА»»(2009), «Формування готовності учнів ЗЗНВК «МГА» до свідомого вибору профілів навчання» (2010), «Інноваційні технології в системі допрофільно та профільної освіти ЗЗНВК «МГА»»(2012), «Профільне навчання в системі безперервної освіти «школа – вищий навчальний заклад»» (2013).
    За роки експерименту коллектив створив сукупність педагогічних умов для забезпечення розвитку учнів згідно з їхніми здібностями, потребами.
    Набутий досвід,  науковий та психологічний супровід діяльності стали вирішальними чинниками в розробці інноваційного напряму «Безперевна профільна освіта в системі взаємодії школи та вищого навчального закладу» .  

Науково-теоретична база досвіду:
Як зазначено в «Концепції профільного навчання у старшій школі” та на основі вітчизняного та зарубіжного досвіду організації профілізації старшої школи,  профільне навчання - вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів, здібностей учнів; створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та організації навчального процесу. 

Стисла анотація досвіду:
       Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 03.07.2006 року № 500 педагогічний колектив проводить дослідно-експериментальну роботу за темою «Безперервна профільна освіта в системі взаємодії школи-комплексу та вищого навчального закладу». Науковий керівник -  Сібіль Олени Іванівни (кандидат педагогічних наук, доцент кафедри  соціальної педагогіки Запорізького національного університету; наукові консультанти - Кириленко Світлана Володимирівна (начальник  відділу інноваційної діяльності  та дослідно-експериментальної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, кандидат педагогічних наук, Тягушева Олена Георгіївна (кандидат наук з державного управління, проректор з допрофесійної підготовки  науково-освітнього комплексу Класичного приватного університету).
    Мета діяльності колегіуму - створення системної сукупності педагогічних умов для забезпечення особистісного і професійного самовизначення, формування гото¬вності старшокласників до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією в умовах початкової допрофесійної, профі¬льної і професійної підготовки в системі "школа – вищий навчальний заклад”. 
    Ідейно-організаційна модель розвитку допрофільного та профільного навчання Малої гуманітарної академії – це складна система. Допрофільна підготовка та профільне навчання – дві послідовно взаємопов’язані складові процесу професійного самовизначення особистості.
       У процесі професійного самовизначення учнів ми виділяємо такі етапи: пропедевтичний етап (1-7кл); основний етап допрофільної підготовки восьмикласників; завершальний етап для дев’ятикласників; профільне навчання (10-11 класи); соціалізація випускників (2-3 роки після школи).
          З метою створення умов для успішного вибору майбутньої професії та профілю навчання відповідно до професійних запитів була створена Програма успішного вибору професії «Орієнтир». Відповідно до програми підготовка до вибору професійного шляху включає: виховні години, інформаційну гру «Світ професій», конкурс міні-проектів, екскурсії; формування основ професійної спрямованості через усвідомлення власних інтересів і здібностей ( заняття у гуртках і секціях, клубах); проведення діагностики професійного вибору учнів, вивчення професійного запиту батьків, вивчення мотивів  вибору тієї чи іншої професії; проведення досліджень з вивчення психо-фізіологічних показників.  
   Для учнів 8 класів організуємо короткотривалі орієнтувальні курси, які поліпшують вибір профілю навчання та зменшують помилку у виборі спочатку профілю, а потім і професії.
         Найвідповідальнішим періодом у  подальшій професійній долі є 9-11 класи. В цей період робота спрямована на конкретизацію  професійного вибору через відстеження результатів діяльності учнів, загальне знайомство з типами закладів професійного навчання (формами навчання), проведення інформаційних зустрічей з представниками державної служби зайнятості, створення банку нових професій, проведення Клубу цікавих зустрічей.
          Профілі навчання  ЗК «МГА» визначені з урахуванням перспектив здобуття подальшої освіти і життєвих планів учнів. 
            Зміст освіти у профільних класах відповідає Типовим навчальним планам  і реалізується відповідно рівням: профільному, академічному, рівню стандарту. Години варіативної складової школи ІІІ ступеню сприяють вивченню непрофільних предметів і зорієнтовані на певний вид діяльності поза профілем навчання.
           Використання у навчальному закладі особистісно-зорієнтованого підходу до навчання, відповідних інноваційних технологій спонукають учнів до самоосвіти й саморозвитку, самостійного оволодіння знаннями, здатності критично мислити й приймати обґрунтовані рішення в проблемних ситуаціях. 
 Дослідницька робота школярів - важливий компонент розвитку творчої особистості, найсильніша мотивація пізнавального процесу. З 1998 року проводимо шкільні науково-практичні конференції учнів. Якщо на початку цієї роботи на конференціях були представлені 6-10 робіт, то на ХІV шкільний науково-практичній конференції «Науково-дослідницька діяльність як засіб професійного та соціального самовизначення випускників школи» (січень, 2013р.)  - 36  дослідницьких робіт. Треба відзначити вже традиційну співпрацю школи та університету в напряму залучення кращих учнів до науково-дослідної діяльності: кращі  учнівські роботи  обов’язково направляються для участі у Міжнародній науковій конференції студентів і молодих вчених «Наука і вища освіта», яка щорічно проводиться Класичним приватним університетом. 
На сьогодні  з метою ефективної співпраці з ВНЗ укладені договори про спільну діяльність школи та Класичного приватного університету:  між кафедрою іноземних мов ЗК «Мала гуманітарна академія» та Інститутом іноземної філології КПУ;  кафедрою точних наук школи та Інститутом інформаційних та соціальних технологій КПУ, кафедрою гуманітарних наук та Інститутом права ім. В.Сташиса; кафедрою вчителів природознавчих наук та Інститутом здоров’я, спорту та туризму КПУ. До  такої цільової взаємодії можна віднести:
участь учнів профільних класів в відповідних Днях популяризації інститутів КПУ, в профільних олімпіадах, конкурсах;
відвідування конкретних інститутів (знайомство з матеріальною базою; відвідування навчальних занять) в ході проведення екскурсій в КПУ;
участь вчителів профільних дисциплін у науково-методичних семінарах; наукових конференціях КПУ;
проходження навчальної практики учнів 10 класів (профільних) у відповідних інститутах КПУ;
участь представників КПУ в програмі „Орієнтир”;
проведення зустрічей учнів профільних класів зі студентами КПУ  ( та інших внз) відповідних напрямів підготовки /спеціальностей/;
проведення круглих столів з викладачами вищих навчальних закладів з метою обговорення проблеми наступності навчання в системі «школа-вищий навчальний заклад».
  Впевнені, що все це працює на остаточний вибір не тільки професії, але й конкретного вищого навчального закладу, напряму підготовки, спеціальності; формує альтернативні варіанти професійного шляху.
    В інноваційній розробці Запорізького загальноосвітнього навчально-виховного комплексу «Мала гуманітарна академія» подано практичні наробки педагогічного колективу на підсумковому етапі дослідно-експериментальної роботи з теми «Безперервна профільна освіта в системі взаємодії «школа-вуз»». 
    Перспективність поданого досвіду полягає у розкритті напряму «Безперевна профільна освіта в системі взаємодії школи та вищого навчального закладу» в умовах реформування освіти .  
    Подана інноваційна розробка може бути використана в інноваційній діяльності навчальних закладів освіти,  управлінців та науковців.

Результативність впровадження досвіду:
     Випускники профільної школи 2008-2013 років (до 77%) підтвердили профіль навчання в школі обраними спеціальностями у ВНЗ та, показавши високий рівень знань на ЗНО, довели, що наш заклад – на правильному шляху профілізації школи.
      З метою з'ясування характеристик готовності наших випускників (2009-2012 років випуску) до навчання у вищих навчальних закладах було проведено анкетування, в якому  їм було запропоновано оцінити ступені готовності до навчання у ВНЗ (наскільки  були  сформовані  відповідні знання, вміння на навички). 25% випускників оцінили свою готовність на високому рівні, 65% - достатньому, 10% - середньому. Випускники дякували школі за знання з математики, англійської мови, економіки, історії; за приучення до дисципліни та етичного виховання; за досвід, що дає можливість впевнено почуватися у вищому навчальному закладі; за вірних друзів та емоції.
      
Репрезентація досвіду:
          Семінари для  директорів інноваційних шкіл Запорізької області, методистів РМК Запорізької області (2011-2013рр); Міжнародна виставка «Сучасні заклади освіти-2012» (березень, 2013р.), V Національна виставка-презентація «Інноватика в освіті» (жовтень, 2013), семінар для заступників директорів з ВР  Хортицького району «Система взаємодії школи та ВНЗ  (листопад, 2013).


Категорія: Технології та управління | Додав: Stas (30.01.2014)
Переглядів: 881 | Коментарі: 1 | Теги: профільна освіта, допрофільна підготовка, вибір професії, взаємодія школи з вищим навчальним , готовність випускників, допрофесійна підготовка | Рейтинг: 2.0/39
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024