Адреса: 69009 м. Запоріжжя, вул. Історична, 67А
тел./факс: (061) 236-56-20, (061) 212-02-56
E-mail: barvinok94@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду
Гра як метод навчання молодших школярів є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але й буденні кроки з вивчення навчальних предметів. Феномен гри в тому, що, являючись розважальним відпочинком, вона здатна перерости в навчання, у творчість, у терапію, у модель людських відносин і проявів у праці, вихованні.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
На сучасному етапі реалізації нових навчально-виховних завдань робота вчителя початкових класів має бути спрямована на забезпечення всебічного розвитку кожної дитини. Початкова школа, зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, повинна забезпечувати подальше становлення особистості дитини, її інтелектуальний, фізичний і соціальний розвиток. Також обов’язковим є врахування психологічних особливостей розвитку шестирічних дітей з метою забезпечення їх природного та комфортного входження в нові умови існування.
Актуальність проблеми забезпечення наступності дошкільної та початкової ланок освіти, усвідомлення того, що у дошкільному віці гра є провідною діяльністю дітей, зумовило вибір мною та апробацію у власній педагогічній діяльності методичної теми самоосвіти: «Використання гри як методу навчання молодших школярів».
Науково-теоретична база досвіду
Проблему використання гри у навчальному процесі досліджувало багато мислителів та педагогів: Аристотель, Ж.Ж.Руссо, Я.А.Коменський, К.Ушинський, А.Макаренко, Н.Короткова, А.Сорокіна, Н.Ейгес, Ф.Блехер, Н.Конишева та інші. Ряд спеціальних досліджень з ігрової діяльності дошкільників здійснили видатні педагоги нашого часу П. П. Блонський, Л. С. Виготський, С. Л. Рубінштейн, Д. Б. Ельконін, С.Арутюнян, О.Газман, В.Григор'єв, Ф.Фрадкін, Г.Щедровицький, В.Петрусинський, П.Підкасистий, Ж.Хайдаров, С.Шмаков та інші.
Опрацювавши теоретичні положення досліджень педагогів та психологів, я прийшла до висновку, що гра є найефективнішим засобом розвитку пізнавальної діяльності молодших школярів; вона є практикою з вироблення оптимальних рішень, застосування методів і прийомів у штучно створених умовах.
Стисла анотація досвіду
Працюючи з учнями початкової школи, намагаючись створити сприятливі умови для «безболісного» проходження адаптаційного періоду, я прийшла до висновку, що гра для молодших школярів була і залишається важливим засобом не лише відпочинку, а й творчого пізнання життя; вона є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю дітей. У процесі гри в них виробляється звичка зосереджуватися, вдумливо та самостійно працювати, розвивається увага, пам'ять, бажання отримувати знання. Задовольняючи свою природну потребу в діяльності, у процесі гри діти «добудовують» в уяві все те, що їм недоступне у навколишній дійсності; захоплюючись грою, вони не помічають, що вчаться – пізнають нове, запам’ятовують, орієнтуються в різних ситуаціях, поглиблюють свій досвід, розвивають фантазію.
Головне – визначитись з місцем і роллю гри в навчальному процесі, які залежать від розуміння вчителем функцій педагогічних ігор, вмінням використовувати їхню різноманітну корисність. Під час практичної реалізації поставлених задач з означеної теми досвіду я практично апробувала і представила у своєму досвіді роботи такі питання: «Структура дидактичної гри, її функції та роль в організації навчально-виховного процесу», «Методика використання дидактичних ігор та ігрових технологій під час навчання молодших школярів», «Методика проведення гри, правила та вимоги до неї», «Класифікація ігор». Також, у представленому досвіді я пропоную розробки уроків та виховних заходів для учнів початкової школи, методичні рекомендації для вчителів.
Я глибоко переконана в тому, що сучасна дидактика, звертаючись до ігрових форм навчання на уроках, справедливо вбачає в них можливості ефективної взаємодії педагога та учнів, продуктивної форми їх спілкування з наявними елементами змагання, безпосередності, природного інтересу.
Результативність впровадження досвіду
Представлений у досвіді роботи порівняльний аналіз результативності навчально-виховного процесу з учнями мого класу, вказує на певний рівень підвищення успішності протягом чотирьох років навчання, активізацію пізнавальної діяльності, зацікавленість процесом навчання дітей різного рівня розумової діяльності. Також, аналіз результатів участі учнів у різноманітних конкурсах дає можливість стверджувати про зацікавленість позаурочною та позашкільною діяльністю.
Репрезентація досвіду
Роботи представлені в «Учительському Журналі он-лайн» та сторінках «Методичного порталу». Обмінююсь досвідом з колегами в он-лайн спільнотах. Постійно організовую роботу щодо активної участі учнів у творчих конкурсах різних рівнів та на різну тематику.
http://metodportal.com/node/24671