Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 22:43

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Створення умов для стимулювання розвитку пізнавальної активності молодших школярів на уроках математики
Створення умов для стимулювання розвитку  пізнавальної активності молодших школярів на уроках математики
Сліпкань Ірина Мечеславівна, 
вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Запорізька гімназія №107 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Єрмак Галина Вікторівна 

Адреса: пр. 40-річчя Перемоги, 59; м. Запоріжжя; 69118 
Телефон: 8(061)279-93-68
Адреса сайту гімназії: planeta107.zp.ua                                     

Провідна педагогічна ідея досвіду: Для успішного вирішення проблеми розвитку пізнавальної активності учнів на уроках математики вчителю необхідно створювати такі умови: 
* застосовування нестандартних форм організації уроку;
* застосовування елементів інтерактивних технологій;
* створення проблемних ситуацій на уроках; ситуацій успіху;              
* здійснення диференційованого підходу у навчанні;
* використання цікавого матеріалу на уроках, наочності;
* систематичне виконання учнями  вправ для розвитку мислення, пам’яті, уваги, уяви;
* залучення учнів до активної участі у позакласній роботі з математики.

 Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Активізація пізнавальної діяльності учнів – одна з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики. Розвиток активності, самостійності, ініціативності, творчого підходу до справ – це вимоги самого життя. Сучасне життя вимагає від людини готовності до самостійного вирішення власних проблем, здатності бути творцем власного життя, активно взаємодіяти  з безпосереднім і широким соціальним оточенням.
 Пізнавальний інтерес  - найцінніший мотив будь-якої діяльності. Саме мотивація визначає, спонукає навчальну активність дитини, забезпечує напруження думки кожного учня. А знання, здобуті власними зусиллями, свідоміше засвоюються й міцніше вкарбовуються в пам’яті. Пізнавальний інтерес створює умови для формування творчої особистості  школяра, готує його до творчої пізнавальної та суспільно-трудової діяльності.
 Створення умов для розвитку пізнавальної активності школярів  – важлива умова успішності навчального процесу. Невипадково інтерес порівнюють з каталізатором, який полегшує і прискорює розумові реакції. З перших днів  дитини у школі треба вірити в розум дитини, її можливості, створювати комфортні умови навчання. Тоді учень відчує свою успішність, свою інтелектуальну досконалість. А це зробить продуктивним сам навчальний процес.

Науково-теоретична база досвіду 
Проблема розвитку пізнавальної активності молодших школярів розглядається в працях Г. І. Щукіної, Т. І. Шамової .
Термін пізнавальна активність вчені розуміють по-різному. Одні ототожнюють активність з діяльністю, інші вважають активність результатом діяльності, треті стверджують, що активність - більш широке поняття, ніж діяльність.
 А.М.Матюшкін, С.Е.Мухіна, Н.Ф.Тализіна  досліджували проблему активізації мислення учнів в процесі навчання, проаналізували проблему самостійної діяльності учнів і зробили висновок, що самостійність є вищим рівнем активності. 
 Т. І. Шамова пише: « Ми не зводимо пізнавальну активність до простого напруження інтелектуальних і фізичних сил учня, а розглядаємо її як якість діяльності особистості, яка проявляється в ставленні учня до змісту й процесу діяльності, в його прагненні  до ефективного оволодіння знаннями й способами діяльності за оптимальний час, у мобілізації морально-вольових зусиль для досягнення  навчально-пізнавальних цілей». 
 Е.О. Красновський дає пізнавальній активності абсолютно особливе визначення: "Пізнавальна активність є прояв усіх сторін особистості школяра: це й інтерес до нового, прагнення до успіху, радість пізнання, це й установка до вирішення завдань, поступове ускладнення яких лежить в основі процесу навчання".
 Вчителю необхідно насамперед озброїти учнів формами і методами самостійного поповнення знань, умінням «економічно» вчитися. Важливим шляхом досягнення цієї мети є формування загально навчальних умінь і навичок. На думку В. О. Сухомлинського,  саме своєчасно і міцно сформоване вміння вчитися дає можливість розвинути пізнавальну активність учня, стає основою культури його інтелектуальної праці.

Стисла анотація досвіду: Для успішного вирішення проблеми розвитку пізнавальної активності учнів на уроках математики вчителю необхідно створювати такі умови: застосовування нестандартних форм організації уроку; застосовування елементів інтерактивних технологій; створення проблемних ситуацій на уроках, ситуацій активного пошуку вирішення пізнавальних задач, здогадок, міркувань, розумової напруги, ситуацій протиріччя суджень;  здійснення максимальної опори на активну розумову діяльність учнів; здійснення диференційованого підходу у навчанні; створення ситуацій успіху; використання цікавого матеріалу на уроках, наочності; систематичне виконання учнями  вправ для розвитку мислення, пам’яті, уваги, уяви; залучення учнів до активної участі у позакласній роботі з математики.

Результативність впровадження досвіду:  Робота з теми «Створення умов для стимулювання розвитку пізнавальної активності молодших школярів на уроках математики» сприяла досягненню вчителем певних результатів.
 Учні стали більш активними на уроках, із задоволенням беруть участь у позакласних заходах з математики. Більше половини учнів класу виявили бажання спробувати свої сили в математичному конкурсі «Кенгуру». 
 На уроках спостерігається підвищення рівня зацікавленості учнів математикою та рівня їхньої самостійності у вирішенні різноманітних задач. 
 Отже, в процесі роботи підвищилась кількість дітей, які мають активний і творчий рівні пізнавальної активності. А також зменшилась кількість учнів з нульовим і відносно активним рівнем.
 Це дає підстави зробити висновок про те, що робота вчителя за темою досвіду сприяла підвищенню розвитку пізнавальної активності учнів на уроках математики.

Репрезентація досвіду: Виступ на обласному семінарі «Формування ключових компетентностей учнів в умовах впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти».
Публікації у фахових виданнях, інтернет-виданнях:
урок навчання грамоти. Сертифікат вид. групи «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн» (Серія ПН №008914, 14.11.2013);
урок української мови у 2 класі . Сертифікат вид. групи «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн» (Серія ПН №008915, 14.11.2013);
урок з курсу «Основи здоров’я» у 1 класі. Сертифікат вид. групи «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн» (Серія ОЗ №008916, 14.11.2013).
Категорія: Початкова освіта | Додав: kommun (31.01.2014)
Переглядів: 1903 | Коментарі: 1 | Теги: інтерес до вивчення математики, Комунарський, стимулювання розвитку пізнавальної , рівень самостійності учнів, пізнавальний інтерес | Рейтинг: 3.2/88
Всього коментарів: 1
1 Максимка  
Отлично

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024