Створення умов для стимулювання розвитку пізнавальної активності молодших школярів на уроках математики Сліпкань Ірина Мечеславівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії
Запорізька гімназія №107 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Єрмак Галина Вікторівна
Адреса: пр. 40-річчя Перемоги, 59; м. Запоріжжя; 69118 Телефон: 8(061)279-93-68
Провідна педагогічна ідея досвіду: Для успішного вирішення проблеми розвитку пізнавальної активності учнів на уроках математики вчителю необхідно створювати такі умови: * застосовування нестандартних форм організації уроку; * застосовування елементів інтерактивних технологій; * створення проблемних ситуацій на уроках; ситуацій успіху; * здійснення диференційованого підходу у навчанні; * використання цікавого матеріалу на уроках, наочності; * систематичне виконання учнями вправ для розвитку мислення, пам’яті, уваги, уяви; * залучення учнів до активної участі у позакласній роботі з математики.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Активізація пізнавальної діяльності учнів – одна з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики. Розвиток активності, самостійності, ініціативності, творчого підходу до справ – це вимоги самого життя. Сучасне життя вимагає від людини готовності до самостійного вирішення власних проблем, здатності бути творцем власного життя, активно взаємодіяти з безпосереднім і широким соціальним оточенням. Пізнавальний інтерес - найцінніший мотив будь-якої діяльності. Саме мотивація визначає, спонукає навчальну активність дитини, забезпечує напруження думки кожного учня. А знання, здобуті власними зусиллями, свідоміше засвоюються й міцніше вкарбовуються в пам’яті. Пізнавальний інтерес створює умови для формування творчої особистості школяра, готує його до творчої пізнавальної та суспільно-трудової діяльності. Створення умов для розвитку пізнавальної активності школярів – важлива умова успішності навчального процесу. Невипадково інтерес порівнюють з каталізатором, який полегшує і прискорює розумові реакції. З перших днів дитини у школі треба вірити в розум дитини, її можливості, створювати комфортні умови навчання. Тоді учень відчує свою успішність, свою інтелектуальну досконалість. А це зробить продуктивним сам навчальний процес.
Науково-теоретична база досвіду Проблема розвитку пізнавальної активності молодших школярів розглядається в працях Г. І. Щукіної, Т. І. Шамової . Термін пізнавальна активність вчені розуміють по-різному. Одні ототожнюють активність з діяльністю, інші вважають активність результатом діяльності, треті стверджують, що активність - більш широке поняття, ніж діяльність. А.М.Матюшкін, С.Е.Мухіна, Н.Ф.Тализіна досліджували проблему активізації мислення учнів в процесі навчання, проаналізували проблему самостійної діяльності учнів і зробили висновок, що самостійність є вищим рівнем активності. Т. І. Шамова пише: « Ми не зводимо пізнавальну активність до простого напруження інтелектуальних і фізичних сил учня, а розглядаємо її як якість діяльності особистості, яка проявляється в ставленні учня до змісту й процесу діяльності, в його прагненні до ефективного оволодіння знаннями й способами діяльності за оптимальний час, у мобілізації морально-вольових зусиль для досягнення навчально-пізнавальних цілей». Е.О. Красновський дає пізнавальній активності абсолютно особливе визначення: "Пізнавальна активність є прояв усіх сторін особистості школяра: це й інтерес до нового, прагнення до успіху, радість пізнання, це й установка до вирішення завдань, поступове ускладнення яких лежить в основі процесу навчання". Вчителю необхідно насамперед озброїти учнів формами і методами самостійного поповнення знань, умінням «економічно» вчитися. Важливим шляхом досягнення цієї мети є формування загально навчальних умінь і навичок. На думку В. О. Сухомлинського, саме своєчасно і міцно сформоване вміння вчитися дає можливість розвинути пізнавальну активність учня, стає основою культури його інтелектуальної праці.
Стисла анотація досвіду: Для успішного вирішення проблеми розвитку пізнавальної активності учнів на уроках математики вчителю необхідно створювати такі умови: застосовування нестандартних форм організації уроку; застосовування елементів інтерактивних технологій; створення проблемних ситуацій на уроках, ситуацій активного пошуку вирішення пізнавальних задач, здогадок, міркувань, розумової напруги, ситуацій протиріччя суджень; здійснення максимальної опори на активну розумову діяльність учнів; здійснення диференційованого підходу у навчанні; створення ситуацій успіху; використання цікавого матеріалу на уроках, наочності; систематичне виконання учнями вправ для розвитку мислення, пам’яті, уваги, уяви; залучення учнів до активної участі у позакласній роботі з математики.
Результативність впровадження досвіду: Робота з теми «Створення умов для стимулювання розвитку пізнавальної активності молодших школярів на уроках математики» сприяла досягненню вчителем певних результатів. Учні стали більш активними на уроках, із задоволенням беруть участь у позакласних заходах з математики. Більше половини учнів класу виявили бажання спробувати свої сили в математичному конкурсі «Кенгуру». На уроках спостерігається підвищення рівня зацікавленості учнів математикою та рівня їхньої самостійності у вирішенні різноманітних задач. Отже, в процесі роботи підвищилась кількість дітей, які мають активний і творчий рівні пізнавальної активності. А також зменшилась кількість учнів з нульовим і відносно активним рівнем. Це дає підстави зробити висновок про те, що робота вчителя за темою досвіду сприяла підвищенню розвитку пізнавальної активності учнів на уроках математики.
Репрезентація досвіду: Виступ на обласному семінарі «Формування ключових компетентностей учнів в умовах впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти». Публікації у фахових виданнях, інтернет-виданнях: урок навчання грамоти. Сертифікат вид. групи «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн» (Серія ПН №008914, 14.11.2013); урок української мови у 2 класі . Сертифікат вид. групи «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн» (Серія ПН №008915, 14.11.2013); урок з курсу «Основи здоров’я» у 1 класі. Сертифікат вид. групи «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн» (Серія ОЗ №008916, 14.11.2013).
|