Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 24.04.2024, 20:07

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Шляхи формування читацької компетентності
Шляхи формування читацької компетентності

Любімова Ірина Іванівна 

Вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

Запорізька гімназія № 46 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор Кругла Людмила Юхимівна

Адреса: вул.Орджонікідзе, 29, м.Запоріжжя, 69009,

тел.: (+061) 236-56-14.

e-mail: gimnazy46@i.ua  

http://gimnazy46.wix.com/school 

Основна педагогічна ідея досвіду 

Розробка та використання методичного інструментарію для розвитку в учнів читацької компетентності та формування інтересу до книги, який би відповідав науковій витриманості, виховній цінності, зацікавленості та доступності.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

Читання покладене в основу освітньої, пізнавальної, інформаційної, професійної діяльності людини.      Актуальність і важливість формування читацької компетентності підтверджується результатами міжнародних досліджень та реформування змісту сучасної української освіти, тому формування читацької компетентності є пріоритетним завданням учителя.

Науково – теоретична база досвіду

Науковим підґрунтям досвіду є основні положення досліджень, що розглядають психологію оволодіння навиком читання (Єгоров Т.Г.), наукові праці, в яких розкриті особливості гуманного педагогічного процесу (В.Сухомлинський, А. Макаренко), концепції особистісно орієнтованої освіти (Ш.Амонашвілі, І. Якиманська), діяльнісного підходу до процесів розвитку особистості та її виховання (Л.Виготський), дидактика початкової школи (О.Савченко), положення гуманізації процесу навчання у початковій школі (М.Вашуленко).

Стисла анотація досвіду

Ознайомившись з методиками І.Г.Федоренка, І.Г.Пальченка, В.М. Зайцева, І.З. Посталовського, я об’єднала ці методи, використавши відповідно віку дітей елементи цих методик, щоб ефективно формувати читацьку компетентність.

У досвіді роботи зібрані матеріали з формування читацької компетентності, яка включає в себе компоненти: когнітивний; комунікативний; ціннісний; діяльнісний; особистісно-творчий. Узагальнено теоретичний матеріал та методичні розробки з проблемної тематики досвіду та знайдено свій підхід до побудови уроків читання, які сприяють ефективному розвитку читацької компетентності. За інноваційним потенціалом досвід можна вважати комбінованим. Опис технології підтверджується прикладами із власної педагогічної практики. Розроблена система зорових диктантів для розвитку зорової пам’яті, тести для перевірки і контролю первинного сприймання, зроблено добір вправ, дидактичних ігор, тренажерів для роботи над звуком, для розвитку навичок швидкого читання, добір скоромовок, чистомовок, віршів для розвитку фонематичного слуху. Використовую в своїй роботі раціональні форми організації навчальної діяльності, інтерактивні форми роботи, мультимедійні технології, дидактичні, рольові ігри, роботу в парах, в мікрогрупах, навчаю самоконтролю, самооцінки.

Описаний та впроваджений досвід дозволяє розвивати читацьку компетентність, формувати позитивну мотивацію до читання і навчання та активну життєву позицію учнів. Формуючи читацьку компетентність, влучно добираю форми і методи навчальної діяльності учнів, надаючи перевагу інтерактивним (робота в парах, групах, гра «Мікрофон»). Приділяю увагу формуванню критичного мислення («Асоціативний кущ», «Гронування», «Кластер», «Сенкан», «Ромашка Блюма»). Практичні наробки з формування читацької компетентності на уроках були опубліковані в «Учительському журналі он-лайн» ТОВ «ВГ «Основа» 2012 р. («Уроки навчання грамоти», «Урок читання в 3 класі») Результати науково-дослідної діяльності ефективно впроваджуються в навчально-виховний процес Запорізької гімназії № 46. З досвідом роботи знайомі педагоги районного методичного об’єднання вчителів початкових класів, «Школи педагогічної майстерності» вчителів початкових класів. Постійно проводжу відкриті уроки для вчителів району, міста, області. Система роботи може бути застосована в різних умовах будь-яким вчителем початкової ланки, який цікавиться проблемою формування читацької компетентності у учнів.

Результативність впровадження досвіду

Протягом чотирьох років навчання періодично проводилась перевірка техніки читання. Внаслідок використання запропонованого методичного інструментарію для розвитку в учнів читацької компетентності відбувається значне зростання якості, швидкості, правильності, виразності, свідомості читання учнів. Розвиток читацьких навичок учнів сприяв їх активній та результативній участі у всеукраїнських конкурсах (Всеукраїнський конкурс знавців мови ім. П. Яцика, Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс „Колосок”, Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс „Смішний колосок”) та творчих регіональних конкурсах (учениця 4-Б Мавренко К. Посіла І місце в ІІ (районному) етапі щорічного регіонального конкурсу «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу» (Наказ №729 від 28.12.2012).

Репрезентація досвіду 

25.02.11 Виступ і презентація "Робота кафедри початкової освіти над вирішенням завдань формування життєвих компетентностей учнів  на міському семінарі "Використання життєвого досвіду дитини при викладанні навчальних предметів у початковій школі”; 2011-2012р. Участь в роботі обласної творчої групи "Читання як засіб інтелектуального, комунікативного, морального розвитку особистості дитини”; 15.11.11 Відкритий урок читання у третьому класі. Виступ "Структура урока літератури в початковій школі” на засіданні обласної творчої групи "Читання як засіб інтелектуального, комунікативного, морального розвитку особистості дитини”; 09.02.2012, 10.02.2012 Розміщено «Уроки навчання грамоти» і «Урок читання у 3 класі з теми: «Українська народна казка «Кривенька качечка»»» на порталі «Учительський журнал он-лайн»; 27.03.12 Виступ методиста науково-методичного центру Пучиної Н.Р. про досвід роботи вчителя Любімової І.І.. На засіданні науково-методичної ради КЗ «ЗОІППО» ЗОР. Висновок: матеріали досвіду роботи Любімової І.І. заслуговують на впровадження в освітній процес навчальних закладів району й області. 

http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D1%96%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%86%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0

 

 


Категорія: Початкова освіта | Додав: zavod (26.01.2014)
Переглядів: 1961 | Коментарі: 3 | Теги: мультимедійні технології, розвиток фонематичного слуху, Заводський, читацька компетентність, тренажери для роботи над звуком, зорові диктанти | Рейтинг: 3.4/155
Всього коментарів: 3
3 Мешкова Оксана  
Ви талановитий вчитель. Успіхів та творчого натхнення! Пощастило Вашим учням!

2 Юлія  
Цікава робота, корисна для вчителів, багато оригінальних ідей. Ірино, Іванівно, ви - творча, талановита людина. Успіхів Вам!

1 Олена  
я приєднююся до попереднього каментарію!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024