Провідна педагогічна ідея досвіду:
Мова і мовлення є продуктом культури і невід'ємною її складовою. Саме мова сформувала людину як особистість і творця культурних цінностей. З розвитком мовлення тісно й органічно пов'язане насамперед питання інтелектуального розвитку особистості. Володіння мовою, запасом слів та граматичними формами створює умови для розвитку мислення. А тому уроки мови в початкових класах посідають найважливіше місце. Саме вони, на думку М. С. Вашуленка, одного з найавторитетніших методистів України, допомагають учителям сформувати у молодших школярів вміння висловлюватися у всіх доступних їм формах, типах та стилях мови.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду : Сьогодні не здивуєш нікого тим, що більшість шестирічних першокласників приходить до школи, вміючи читати словами, складами. Однак, діти не вміють спілкуватися, мають труднощі у висловленні власних думок, суджень.
Хочу поділитися досвідом роботи з даного питання. Вважаю його одним з актуальних на часі. Переконана, що набуті на уроках мови особистісні якості, зокрема, пов'язані з мовленням, не тільки забезпечують основу подальшого навчання, виховання і розвитку підлітків та молоді, а й значною мірою зумовлюють практичну, громадську та професійну діяльність людини.
Науково – теоретична база досвіду:
Великого значення роботі над словом, оволодінню багатством рідної мови надає В.О.Сухомлинський „У початкових класах , з перших кроків навчання найважливішим елементом знань стає слово, точніше, реальний, навчальний світ, який виражається в слові... , зробіть слово одним із найголовніших інструментів творчості ”. „ Як важливо , щоб слово жило, трепетало в свідомості дитини, щоб воно стало для неї інструментом, за допомогою якого вона опановує знання .”
Ідеї В. О. Сухомлинського відображає і О. Хорошковська, яка зазначає: " Завдання удосконалення й розвитку українського мовлення повинні стати предметом спеціальної уваги не лише на заняттях з розвитку мовлення, а й на інших - ознайомлення з навколишнім, художньої праці, математики ”.
Добираючи робочі матеріали до уроку , я дуже часто звертаюся до методичних посібників О.В. Петрик.
Стисла анотація досвіду :
Обираючи дану проблемну тему, я ставила перед собою такі завдання:
-визначити напрями роботи з розвитку зв'язного мовлення;
-показати можливості використання комплексних вправ та робочих матеріалів у процесі уроків;
-аргументувати переваги побудови уроків з української мови за єдиною темою висловлювання; їх роль у підготовці учнів молодшого шкільного віку до уроків розвитку зв'язного мовлення;
-продемонструвати результативність використання елементів ейдетики для покращення пам’яті та мовлення учнів.
У своїй роботі я акцентувала увагу на таких шляхах реалізації завдань із розвитку зв'язного мовлення:
а) творчий підхід у плануванні і проведенні уроків розділу «Мова і мовлення», «Текст»;
б) використання комплексних вправ під час вивчення граматичного матеріалу;
в ) удосконалення методичного спрямування сучасного уроку розвитку зв'язного мовлення за допомогою різних видів вправ та важливістю добору робочих матеріалів.
Результативність впровадження досвіду:
Досвід показує , що пропонована робота з розвитку зв’язного мовлення навчає молодших школярів слухати, бачити, відчувати, сприяє розвиткові творчої уяви. Допомагає оволодіти загально мовленнєвими та загально навчальними уміннями та навичками. Це можна побачити у творчих роботах моїх вихованців. У 1 класі з 34 учнів , 21 мали середній рівень розвитку мовних вмінь, важко висловлювали свої думки. На кінець І семестру 2 класу учні мають набагато вищі результати.
Високий рівень – 12 учн.
Достатній рівень – 18 учн.
Середній рівень – 4 учн.
У дітей не тільки «збагатилась » мовна скарбниця , а ще й значно покращились результати читання та запам’ятовування віршів , правил тощо.
В цьому дуже допомогли ейдетичні вправи, що слід застосовувати систематично.
Репрезентація досвіду: навчальний заклад , районний семінар, обласна конференція.