Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 20:39

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток творчої компетентності учнів початкових класів на уроках української мови
Розвиток творчої  компетентності учнів початкових класів на уроках української мови як компонент особистісно орієнтованого навчання


Колесник-Сарницька  Анжела Вікторівна, 
вчитель початкових класів, учитель вищої категорії, 
педагогічне звання «старший учитель»


 Запорізький ліцей № 34 
 Запорізької міської ради  Запорізької області
Директор:   Дацінько Євдокія Григорівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Мікояна, 8
Телефон: (0612) 67-04-16

Провідною педагогічною ідеєю досвіду є розвиток творчих здібностей школярів, забезпечення  індивідуального розвитку кожного учня виходячи з його можливостей і схильностей через впровадження сучасних освітніх технологій на уроках української мови. Розвиваючи нахили й задатки дітей, ми виховуємо їх здатними до критичного аналізу й об’єктивного оцінювання різних явищ і фактів, до творчих пошуків і надбань, до оригінального розв’язання проблем, тобто формуємо повноцінну, інтелектуально розвинену й духовно багату особистість.  

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:  
          Одним з найважливіших завдань сучасної школи є індивідуалізація та диференціація навчання, запровадження особистісно орієнтованих педагогічних технологій, формування творчої, комунікативної, інформаційної  та інших видів компетентностей учнів. Щоб бути успішною людиною в сучасному світі, недостатньо володіти певною сумою знань у тій чи іншій галузі. Важливо, щоб дитина не була пасивним об’єктом впливу, а могла самостійно знайти потрібну інформацію, обмінятися думками щодо певної проблеми з іншими людьми, брати участь у дискусії, знаходити аргументи і контраргументи, виконувати різноманітні ролі. Компетентний випускник початкової школи – це учень, який має високий рівень мотивації, характеризується високою навчальною й соціальною активністю, готовністю до самостійної розумової діяльності. Тобто перед сучасною школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності.  

Наукова-теоретична база досвіду: 
          Теоретичним обґрунтуванням досвіду слугують дослідження вітчизняних та зарубіжних учених:  П.Я. Гальперіна, В.В. Давидова, Д.Б. Ельконіна, Л.В. Занкова, В.В. Серікова, І.С. Якиманської та педагогів-новаторів Ш.А. Амонашвілі, І.П. Волкова, Є.М. Ільїна, С.М. Лисенкової, В.Ф. Шаталова. На сучасному етапі розвитку педагогічної науки в Україні в працях І. Беха, С. Подмазіна, О. Савченко, Г. Назаренко  намічено підходи до розробки цілісної концепції особистісно орієнтованої освіти школярів.
          Загальну  теоретичну основу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на:
* інтерактивній технології;  
* технології  рівневої диференціації;
* принципах інтегрованого навчання;
* ІКТ технології;
* педагогічній  технології ,,Створення ситуації успіху”;
* ігровій технології;
* технології колективного творчого виховання.

Стисла анотація досвіду: 
       Рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмета.  Саме інтерактивні та особистісно орієнтовані педагогічні технології  розвивають його,  тому що передбачають  використання вчителем сукупності дослідницьких,  пошукових,  творчих методів та прийомів. Навчальний процес передбачає спеціальне конструювання текстів дидактичного матеріалу, типів навчального діалогу, форм контролю особистісного розвитку учня в процесі оволодіння знаннями та методичних рекомендацій щодо їхнього застосування. Це можливо лише за наявності дидактичного забезпечення, в якому реалізуються принципи особистісно орієнтованого навчання.
        Вчитель з 2011 року працює в класі особистісно орієнтованого розвитку, тому перед нею постало питання суттєвої зміни пріоритетів: від навчання як нормативно організованого процесу, що підлягає суворій регламентації, до учіння як індивідуальної діяльності школяра, її корекції та педагогічної підтримки. 
              Шляхами реалізації даної проблеми вчитель вважає:
* впровадження інтерактивних методів навчання відповідно до сучасних вимог нового  Державного освітнього стандарту початкової освіти з метою стимулювання мовленнєвої діяльності учнів та створення сприятливих умов для спілкування; 
* використання диференційованих пізнавальних завдань розрахованих на різний рівень творчої активності;
* використання дидактичної гри з метою розвитку уваги, пам’яті, мислення та зв’язного мовлення;
* створення проблемних ситуацій на різних етапах уроку з метою розвитку творчого мислення;
* забезпечення на уроці особистісно значущого емоційного контакту вчителя і учня на основі співпраці, мотивації досягнення успіху через аналіз не тільки результату, але і процесу його досягнення;
* активне стимулювання учнів до освітньої діяльності, зміст і форми якої повинні забезпечувати учневі можливість самоосвіти, саморозвитку, самовираження в ході опанування знаннями;
* створення на уроці ситуації успіху, атмосфери співпраці, творчого змагання.
             Досвід описано з урахуванням  новітніх підходів – оновлення змісту й вдосконалення форм і технології навчання української мови. Урок розглядається не тільки як форма організації засвоєння знань  і формування відповідних умінь, а й якісного вдосконалення розумових здібностей, творчого потенціалу, формування інтересів, розширення світогляду.            Учитель спирається на сучасні наукові  погляди, необхідність модифікації, варіативність в формах проведення уроків української мови, позакласних заходів. Заслуговує на увагу розроблена вчителем система уроків з української мови у 3 класі на тему «Будова слова», сценарій конкурсно-розважальної гри «Знавці української мови» та презентація «Словникові слова» для 2 класу. 
       За інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології. 

Результативність впровадження досвіду:
      Анжела Вікторівна сприяє пошуку, відбору і творчому розвитку обдарованих дітей,  працює за індивідуальними планами з обдарованими  дітьми. Її учні - активні учасники і переможці шкільного етапу предметних олімпіад з української мови, математики, природознавства, інтерактивних конкурсів «Кенгуру» та «Колосок», а також переможці районних та міських конкурсів: 
- літературний конкурс «Кращий відгук на сучасну дитячу прозу», 2010р. – районний етап, 2 місце;
- літературний конкурс «На кращий літературний твір, присвячений Дню вчителя серед творчо  обдарованих учнів», 2010р. – районний етап, 1 місце, міський етап – 2 місце;
- Міський екологічний проект  «Екологічний вектор», 2011р. – 2, 3 місця, 2012р. – 2 місце;
- Міжнародний екологічний конкурс «Здоров’я може бути смачним», 2013р. – обласний етап, 2 місце;
- Міжнародний конкурс з української мови ім. П.Яцика, 2013р. – районний етап, 1 місце.
        Достатньо високий результат у розвитку здібностей учнів до творчої діяльності - це результат  впровадження та використання новітніх технологій.

Репрезентація досвіду:
            З доробками з власного досвіду Колесник-Сарницька А.В.  виступала на районному  семінарі для керівників МО  вчителів початкових класів «Формування компетентнісної особистості під час виховного процесу» (листопад, 2011 р.).  
           У 2013-2014 н.р. посіла 1 місце у районному етапі професійного конкурсу «Учитель року» у номінації «Початкові класи».

Категорія: Початкова освіта | Додав: shevchenko (28.01.2014)
Переглядів: 2476 | Коментарі: 1 | Теги: розвиток творчості, Шевченківський, Інтерактивні методи навчання, розвиток творчої компетентності | Рейтинг: 3.2/134
Всього коментарів: 1
1 maqistrela  
Відстежується системна робота вчителя, спрямована на досягнення якісних результатів. Спасибі!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024