Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 15:51

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток пізнавальної активності школярів на уроках мови і читання
Розвиток пізнавальної активності школярів на уроках мови і читання

Кищик Ольга Євгенівна,
вчитель початкових класів, спеціаліст вищої  категорії.

Запорізька гімназія «Контакт» Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Заварзіна Тамара Василівна

Адреса:        вул. Патріотична б. 78-а, м. Запоріжжя 69005
Телефон:     (061) 279-45-71, 279-44-65
Е-mail:         kontaktzp@gmail.com



Провідна педагогічна ідея досвіду
    Використовуючи інтеграцію сучасних педагогічних технологій, сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, творчих здібностей, інтересів, умінь, навичок, що допомагає забезпечити високі результати навчально-виховного процесу, сприяє підвищенню мотивації до навчання.
   Як відомо, нові знання з’являються в результаті пізнавальної і творчої діяльності (у процесі пізнавальної діяльності нові знання відкриваються, а в процесі  творчої діяльності нові знання стають підґрунтям для втілення особистих задумів, створення інтелектуального або матеріального продукту). 
   У результаті такої діяльності учні будуть відкривати та систематизувати нові знання, які в свою чергу,  стануть основою для формування наступних умінь і навичок. 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
     Мета сучасної початкової школи – забезпечити формування особистості, цілеспрямовано виявляти й розвивати здібності, формувати уміння та бажання вчитися, створити умови для самовираження учнів. На сучасному етапі часто доводиться констатувати, що в учня не сформувалися потреби в знаннях, знижується інтерес до навчання, тому й виникає необхідність в розвитку пізнавальної активності учнів. Адже від неї залежить ефективність навчання.
     Проблема розвитку пізнавальної активності учнів знаходиться в центрі уваги психологів, дидактів, методистів та викладачів. Питання формування активності особистості – одне з найактуальніших у теорії педагогічної науки та практиці школи, що пояснюється наступними чинниками:
  • суспільство не може повноцінно функціонувати в умовах науково-технічного прогресу без активної людини;
  • пізнавальна активність є умовою духовного розвитку особи, оволодіння системою знань, задоволення духовних потреб, засобом самореалізаціїї, самовиявлення. 
     
Науково-теоретична база досвіду
      Це питання розглядалося як сучасниками, так і класиками педагогіки. Над ним працювали В. Сухомлинський, К. Ушинський,  С. Лисенкова, Д. Ельконін, В. Давидов, Л. Петерсон та багато інших.  У педагогічній і психологічній літературі висвітлені результати спеціальних досліджень, у яких розкривається роль пізнавальної активності в навчально-виховному процесі (Н. М. Бібік, О. Я. Савченко, Л. Ф. Тихомирова).

Стисла анотація досвіду
     За інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик. Це дає можливість творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватись в суть тільки однієї технології. В своїй роботі використовую такі інноваційні технології:
  • особистісно-орієнтований підхід до навчання і виховання;
  • діяльнісний метод навчання;
  • проблемне навчання через ситуацію успіху;
  • ігрові методи та прийоми;
  • система розвивального навчання 
  • використання комп`ютерних технологій;
  • інтерактивні методи навчання;
  • дослідницькі методи навчання в початковій школі.
     Опис досвіду включає добірку ігор, які використовуються на уроках навчання грамоти. Для першокласника гра, казка, вигадка – це невід’ємна складова його життя. Захопившись грою, дитина не помічає, що вчиться – пізнає, запам’ятовує нове, поглиблює набутий раніше досвід,  поповнює запас уявлень, понять. Гра – один з найефективніших засобів збудження в учнів інтересу, позитивних емоцій, розвитку фантазії, мислення, уваги, пам’яті, прагнення до пізнання. 
    Ігри, які зібрані в даній роботі, я розподілила за такими розділами:
  • ігри та вправи на створення позитивної психоемоційної атмосфери на уроці;
  • ігри на розвиток мовлення;
  • ігри на формування пізнавальних та психічних процесів;
  • добірка ігор, цікавих завдань під час вивчення кожної букви (анаграми, ребуси, «перевертні», шаради тощо).
Результативність впровадження досвіду
   Вдале поєднання технологій дасть можливість і вчителям і учням повною мірою розкрити природні здібності, досягти глибокого розуміння досліджуваних понять, процесів,  сприятиме  кращому засвоєнню програмового матеріалу, виробить потребу у творчій і дослідницькій діяльності.
    З досвіду роботи можу зазначити, що в учнів підвищився інтерес до навчання; збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях; останні два роки учні мого класу виборювали першість в шкільній інтелектуальній грі «Своя гра»; поступово спостерігається тенденція зростання успішності, підвищення  якості знань.
     
Репрезентація досвіду
    Досвід репрезентувався на рівні навчального закладу (виступи на засіданні шкільного методоб'єднання), на міському (участь у міському етапі конкурсу «Учитель року») та представлений на рівні області.
     Цей досвід можна використовувати в школах за умов:
  • наявності певних знань, умінь, навичок учнів;
  • при створенні на уроках ситуації успіху;
  • умінь працювати з різноманітними джерелами інформації;
  • вміння співпрацювати в колективі;
  • при створенні умов для розвитку і становлення особистості як    суб’єкта діяльності;
  • при наявності мотивації до навчання.


Категорія: Початкова освіта | Додав: ShPP (24.01.2014)
Переглядів: 912 | Теги: навчання грамоти, зв'язне мовлення, дидактичні ігри, креативне мислення, пізнавальна активність, практична діяльність, Запоріжжя | Рейтинг: 1.9/19
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024