Розвиток логічного мислення молодших школярів
|
Маслова Таміла Анатоліївна, вчитель початкових класів, спеціаліст І категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 90 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, 13-б Телефон: 769-80-39 E-mail: school90zp@mail.ru Сайт: school90.at.ua
Директор Волик Людмила Олексіївна
Провідна педагогічна ідея досвіду: В процесі формування логічного мислення дітей 7-10 років, мабуть, найважливіше - навчити дітей робити нехай маленькі, але власні відкриття. Вже в молодших класах учню потрібно вирішувати завдання, які вимагали б від нього не простої дії за аналогією (копіювання дій вчителя), а й приховували б у собі можливість для " розумового прориву". Корисний не стільки готовий результат, скільки сам процес рішення з його гіпотезами, помилками, порівняннями різних ідей, оцінками і відкриттями, що, в результаті може призвести до особистих перемог у розвитку розуму. Допомогу в цьому можуть надати різноманітні психолого - педагогічні вправи.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Після вступу дитини до школи в його житті відбуваються суттєві зміни, докорінно змінюється соціальна ситуація розвитку, формується навчальна діяльність, яка є для нього дуже значущою. Саме на основі навчальної діяльності розвиваються основні психологічні новоутворення в учнів молодшого шкільного віку. Навчання висуває мислення в центр свідомості дитини. Тим самим мислення стає такою функцією, що домінує в навчанні. Сучасне навчання передбачає вирішення нетипових, нестандартних, логічних завдань, що мають кілька способів вирішення. Це потребує розвитку логічного мислення. Розумові здібності, як і інші, можна розвивати, виробляючи в собі певні навички та вміння, а головне - звичку думати самостійно, відшукувати незвичайні шляхи до вірного рішення. Це обов'язково буде потрібно дитині, щоб домогтися успіху в житті. Для вирішення завдання розвитку дітей вчителю слід звертати увагу на формування не тільки наочно-дієвого мислення, але також прагнути виробити і розвинути у молодших школярів наочно-образне і логічне мислення. Одне з важливих завдань сучасної школи - створення в системі навчання таких умов, які б сприяли розвитку дитини, розкриття його творчого потенціалу. Кожен день життя дітей, починаючи з самого народження є цінним, тим більше не можна упустити час в перші шкільні роки. За допомогою вчителя дитина повинна навчитися міркувати, виділяти головне, аналізувати різні факти і точки зору, зіставляти і порівнювати їх, задавати питання і намагатися самостійно шукати відповіді на них. Без здатності до самостійного мислення інтелектуальний розвиток дитини навряд чи є можливим.
Науково-теоретична база досвіду: Для сучасної освіти стають важливими такі завдання педагогічної діяльності: розвивати здібності і підтримувати прагнення учня, не просто навчати, а допомагати йому навчатися і розвиватися. У сучасних умовах важливу роль набувають підвищення якості кожного уроку, створення на уроці таких умов, які допомагають цілеспрямованому застосуванню прийомів, що активізують навчальні дії учнів. «Тільки через власну діяльність людина засвоює науку і культуру; способи пізнання світу, формує і вдосконалює особистісні якості» (Л. С. Виготський). Для сучасного вчителя потрібно не тільки дати дітям освіту у вигляді знань, умінь і навичок, але також розвинути можливості учнів, виховати їх особистість. Мета сучасного уроку орієнтована на формування самостійності в мисленні, активності в пошуку шляхів досягнення поставленої задачі, передбачає вирішення дітьми нетипових, нестандартних, логічних завдань, що мають кілька способів вирішення. Тому провідне значення для даного віку набуває розвиток саме логічного мислення.
Стисла анотація досвіду: Особливості логічного мислення молодших школярів. На початку молодшого шкільного віку психічний розвиток дитини досягає досить високого рівня. Усі психічні процеси: сприйняття, пам'ять, мислення, уява, мова - вже пройшли досить довгий шлях розвитку. Різні пізнавальні процеси, що забезпечують різноманітні види діяльності дитини, функціонують не ізольовано один від одного, а є складною системою, кожен з цих процесів пов'язаний з усіма іншими. Цей зв'язок не залишається незмінним: в різні періоди дитинства провідне значення для загального психічного розвитку може набувати один з процесів. Психологічні дослідження показують, що в молодшому шкільному віці саме мислення більшою мірою впливає на розвиток усіх психічних процесів. Уроки математики, української та російської мови сприяють розвитку у дітей мислення, пам'яті, уваги, спостережливості, суворої послідовності міркування і його доказовості; створюють передумови для розвитку логічного мислення учнів, навчання їх вмінню коротко, точно, ясно і правильно висловлювати свої думки. Робота, спрямована на розвиток у молодших школярів здібностей робити самостійні висновки повинна здійснюватися на різних етапах навчання: на етапі ознайомлення з новим матеріалом, на етапі закріплення обчислювальних прийомів, при вирішенні завдань з математики та орфографічних завданнях з мови, а також під час виконання логічних завдань та вправ. Розвиток логічного мислення учнів на всіх уроках - одне з найбільш суттєвих вимог, що мають забезпечити якість навчання. У початковій школі учні повинні оволодіти такими елементами логічних дій, як: порівняння, класифікація, виділення ознак предметів, визначення знайомого поняття через рід і видову відмінність, робити найпростіші умовиводи, спираючись на певні посилки. Тому доцільно починати навчання логічним діям з формування відповідних елементарних умінь, поступово ускладнюючи завдання. За допомогою спеціальних вправ не тільки закріплюються, але й уточнюються знання учнів, формуються навички самостійної роботи, зміцнюються навички розумової діяльності. Дітям безперервно доводиться займатися аналізом, порівнянням, складати словосполучення і речення, абстрагувати й узагальнювати. При цьому забезпечується одночасний розвиток ряду найважливіших інтелектуальних якостей дитини: уваги, пам'яті, різних видів мислення, мовлення, спостережливості і т.ін.
Репрезентація досвіду: Досвід репрезентовано на районному конкурсі «Вчитель року».
|